- Mät ut-transformatorns inre resistans, från center till båda primärsladdarna.
- Sätt på förstärkaren.
- Mät spänningen mellan båda primärsladdarna till ?jord? i viloläge. (6L6 - pinne 3, EL84 - pinne 7)
- Ohms lag ger strömmen genom varje par.
Ställa in ström i rör - bias
Ställa in ström i rör - bias
Är det någon här som brukar mäta på ut-transformatorn? Jag gissar hur man gör och hoppas att någon kommenterar.
Re: Ställa in ström i rör - bias
Det kan man också göra...
Jag tänkte ta reda på hur man mäter på ut-traffon.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Låter krångligt. Tänk om du har skärmgalleranslutning (UL) då tappar du några mA där.
Jag fattar, du menar: det låter krångligt, ännu ett sätt att förlusta sig i härliga rör-kretsar!!! Eller? 
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Japp!
Synd du bor avsides annars kunde du kommit till Göteborg på lördag och avnjuta DIY-träff.
Synd du bor avsides annars kunde du kommit till Göteborg på lördag och avnjuta DIY-träff.
Säg inte att ni släpar med er era mojänger och visar upp dem... Snyft jag hade velat göra precis det.
Nå ja, jag ska inte klaga, nu vet jag att det finns andra där ute, I'm not alone.
Jag får nöja mig med att visa upp mina prylar på scen. Där ingen bryr sig.
Tillbaka till tråden. Jag kan göra mätningar på lite olika förstärkare, om någon är intresserad kan jag presentera mina resultat här.
Test
Mätning på lite olika typer av gitarrförstärkare. Jag kan ta ett par tre stycken att pilla med dem.
Mätning av ström genom rören mha mätningar direkt på rören.
Mätning av strömmen mha mätningar på ut-trafon.
Jag får nöja mig med att visa upp mina prylar på scen. Där ingen bryr sig.
Tillbaka till tråden. Jag kan göra mätningar på lite olika förstärkare, om någon är intresserad kan jag presentera mina resultat här.
Test
Mätning på lite olika typer av gitarrförstärkare. Jag kan ta ett par tre stycken att pilla med dem.
Mätning av ström genom rören mha mätningar direkt på rören.
Mätning av strömmen mha mätningar på ut-trafon.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Om du skall mäta som du beskrivit, så måste du mäta spänningen mellan mittuttaget på utg. trafon och dess respektive ändar. Mäta mot jord förstår jag inte vad det skulle ge. Resistans mätning av utg. trafons bägge primärhalvor och sedan spänningsmätning så kan du räkna ut strömmen som går genom respektive rör. Jag har inte mätt så någon gång, tycker det känns bökigt. Men jag antar att det skulle vara ok.
Löd in ett 1omhs motstånd i respektive rörs katodledning i stället, då blir det busenkelt att kolla förstärkarens bias i framtiden.
/Oskar
Löd in ett 1omhs motstånd i respektive rörs katodledning i stället, då blir det busenkelt att kolla förstärkarens bias i framtiden.
/Oskar
Oskar - Jag brukar göra som du beskriver. Den uppenbara nackdelen med det är ju att jag måste in och löda i de flesta förstärkare jag ska justera. Nu tänkte jag alltså se hur bra värden jag kan få med en ny, för mig i alla fall, metod. Därför kommer jag testa den och presentera resultat här. När jag skrev att jag kommer att mäta från jord: Jag kommer självklart att mäta, primär - jord, mitten - jord. Det kanske är fegt, men jag brukar aldrig mäta skarpladdade kablar med mer än en hand. Då är det enklast att alltid låta en klämma sitta på jord. Rather safe then zapped!
Ok, då förstår jag. Du tar fram spänningssfallet över trafolindningarna genom att göra två mätningar mot jord, right? Då blev det ju ännu mer omständigt, skulle aldrig orka. Visst skall man ha respekt för högspännignen, men onödigt rädd behöver man ju inte vara. Skaffa ett par mätsladdar med helisolerade kokodilklämmor bara. (såna med gummihättta även ut över "käftarna").
/Oskar
/Oskar
Visst, men är man tanksprid som mig så vet man att det är bäst att ha några enkla regler man alltid följer när man pillar med farliga saker.