Klona NetWare-server
Re: Klona NetWare-server
Sodjan:
#Det skulle kanske kunna vara lite problem med access till portar o.s.v i och för sig...#
Som jag har förstått saken, så är just det som är problemet.
#OK, men då handlar det om något helt annant än en crash, eller hur ?#
Stämmer, det är vid strömavbrott och liknande som det har reparerats automatiskt.
Blueint:
#Killen som skrev programmet kanske kan släppa källkoden till dig?#
Det tror jag säkert han gör.
Han säger dock att koden är så ostrukturerat skriven så det är knappt han begriper själv vad han skrivit efter 20år+.
Dessutom fungerar programet hyffsat, och med åren har det även blivit skapligt avlusat.
Det enda som stör lite är minnesbegränsningen på 640kB. Det fungerar nästintill perfekt om kör på en 386'a eller värre, då man kan använda en minneshanterare.
#Det skulle kanske kunna vara lite problem med access till portar o.s.v i och för sig...#
Som jag har förstått saken, så är just det som är problemet.
#OK, men då handlar det om något helt annant än en crash, eller hur ?#
Stämmer, det är vid strömavbrott och liknande som det har reparerats automatiskt.
Blueint:
#Killen som skrev programmet kanske kan släppa källkoden till dig?#
Det tror jag säkert han gör.
Han säger dock att koden är så ostrukturerat skriven så det är knappt han begriper själv vad han skrivit efter 20år+.
Dessutom fungerar programet hyffsat, och med åren har det även blivit skapligt avlusat.
Det enda som stör lite är minnesbegränsningen på 640kB. Det fungerar nästintill perfekt om kör på en 386'a eller värre, då man kan använda en minneshanterare.
Portar, DOS, 648KB, spegling o.s.v är dock fortfarande
ganska ointressant om man inte har hela bilden klar för sig.
Och det är det bara du som har just nu. Speciellt viktigt
är bedömningen/beräkningen över vad detta stödsystem
får kosta och vad ett avbrott kostar i produktionsbortfall.
Om du inte fixar det själv så kanske du skulle ta in någon
som kan se över det åt dig.
> Det fungerar nästintill perfekt om kör på en 386'a eller värre, då man kan använda en minneshanterare.
Snacka om flashback från 80/90 talet då man började med PC support...
ganska ointressant om man inte har hela bilden klar för sig.
Och det är det bara du som har just nu. Speciellt viktigt
är bedömningen/beräkningen över vad detta stödsystem
får kosta och vad ett avbrott kostar i produktionsbortfall.
Om du inte fixar det själv så kanske du skulle ta in någon
som kan se över det åt dig.
> Det fungerar nästintill perfekt om kör på en 386'a eller värre, då man kan använda en minneshanterare.
Snacka om flashback från 80/90 talet då man började med PC support...

ToPNoTCH:
Nu har inte jag behov av sätta dit en ultramodern dator, som han tydligen hade.
Idealet för mig vore att använda Pentium 166MHz, som jag har gott om.
Intressant däremot är att han lyckades använda Linux/dd för att göra en image av disken.
Intressant däremot är att han lyckades använda Linux/dd för att göra en image av disken.
Sodjan:
"om man inte har hela bilden klar för sig. Och det är det bara du som har just nu.#
Det är inte helt lätt att förklara i text vad man vill åstadkomma. Ställ frågor, ska jag besvara efter förmåga.
Jag kan dra riktlinjerna lite grovt.
Ta backup på CNC-filerna.
Iordningställa en reservserver, som är provad och "plug and play".
Komplettera med någon form av backupsystem. Vad som är lämpligt vet jag inte, bandstation kanske?
Behålla både NetWare3.12 och koaxnätet.
Byta ut samtliga klientmaskiner till Pentium166MHz. Alla med samma installation och nätverkskort, så man kan ersätta med en reservmaskin, utan att behöva installera någonting.
Byta bildskärmar, så jag får VGA på samtliga.
"om man inte har hela bilden klar för sig. Och det är det bara du som har just nu.#
Det är inte helt lätt att förklara i text vad man vill åstadkomma. Ställ frågor, ska jag besvara efter förmåga.
Jag kan dra riktlinjerna lite grovt.
Ta backup på CNC-filerna.
Iordningställa en reservserver, som är provad och "plug and play".
Komplettera med någon form av backupsystem. Vad som är lämpligt vet jag inte, bandstation kanske?
Behålla både NetWare3.12 och koaxnätet.
Byta ut samtliga klientmaskiner till Pentium166MHz. Alla med samma installation och nätverkskort, så man kan ersätta med en reservmaskin, utan att behöva installera någonting.
Byta bildskärmar, så jag får VGA på samtliga.
> Behålla både NetWare3.12 och koaxnätet.
Allt annat är väl vettigt utom just det där...

Allt annat är väl vettigt utom just det där...

Mmm..säter skrev:ToPNoTCH:
Jag har CNE certifiering på just Netware 3.12, men innan du ens tänker tanken så vill jag bara medela att min "hårdvara" inte har klarat de sista 18 åren lika bra som som din.
Kommer med andra ord knappt ihåg ett skit.
Men jag vill påstå att det inte bara är att klona en disk och pilla in den i en annan hårdvara hur som helst. Det KAN fungera bra under förutsättning att du flyttar med nätverkskortet (och det förutsätter att det inte är det som dragit). Om den "nya" Pentium 166'an (kan man skriva så

Ide'n byggde främst på att din nuvarande lösning skulle bli framtidssäker (det vill säga totalt oberoende av hårdvaran). I en virtualiserad miljö kan du ta backup på "hela" din kompletta server då denna endast är en fil. Återställning kan sedan ske på vilken annan maskin som helst där vitualiseringsprogramvaran finns.
Förslaget baserade jag på att jag trodde framtidssäkerheten var viktig och inte just återanvändandet av din Pentium 166'a

Jag kanske är helt ute och cyklar i mitt tänk eftersom ett av dina krav är att behålla koax grejorna.
Sitter du även på ett lager identiska BNC NIC'ar om det går sönder i servern ?
p.s
Jag försöker på fullt allvar hjälpa dig här, och har grävt djupt i mina kartonger för att hitta lite "reservdelar" till dig. Har ännu bara hittat en 10 base-2 MAU tranciever som jag gladeligen efterskänker om du tror den kan komma till nytta, men jag måste bort på grillbjudning och har inte kollat igenom allt ännu.
Jag hoppas hitta en HUB med BNC och 10 base T på
d.s
ToPNoTCH: Jag tackar för engagemanget.
#den "nya" Pentium 166'an#
Fel, dom "nya" 166'orna. Jag har 23 st identiska sparade för detta ändamål.
Så jag hoppas framtiden är räddad ändå.
#Det KAN fungera bra under förutsättning att du flyttar med nätverkskortet#
Tanken är skaffa ett identiskt nätverkskort.
Det kan vara grinigt ändå.
När datorn havererade tidigare, bytte vi från en 100Mhz till en lika, fast 133Mhz.
Det fungerade inte på grund av att den nya hade större ram-minne. Men det var ju lätt att åtgärda.
Om det inte skulle fungera med 166'an, har jag en maskin, som i alla fall till det yttre, ser ut att vara lika som befintlig.
#den "nya" Pentium 166'an#
Fel, dom "nya" 166'orna. Jag har 23 st identiska sparade för detta ändamål.

Så jag hoppas framtiden är räddad ändå.
#Det KAN fungera bra under förutsättning att du flyttar med nätverkskortet#
Tanken är skaffa ett identiskt nätverkskort.
Det kan vara grinigt ändå.
När datorn havererade tidigare, bytte vi från en 100Mhz till en lika, fast 133Mhz.
Det fungerade inte på grund av att den nya hade större ram-minne. Men det var ju lätt att åtgärda.
Om det inte skulle fungera med 166'an, har jag en maskin, som i alla fall till det yttre, ser ut att vara lika som befintlig.
VMWare workstation fixar åtkomst till USB och serieportar från den virtuella maskinen på ett utmärkt sätt, jag kör själv alla äldre utvecklingsmiljöer och liknande i sådana virtuella maskiner och vad jag minns funkade t.ex. Labwindows mot serieport och en oscilloskopprogramvara över USB mot scopet utmärkt inifrån den virtuella maskinen.
VMWare har även stöd för DOS, jag kan kolla om man kan skruva ner klockfrekvensen eftersom det fanns timingrelaterade problem i dina program.
Jag hade absolut ine börjat fucka med den gamla servermiljön p.g.a. risken att något då går sönder utan istället byggt en ny parallelt på ny hårdvara och bara flyttat informationen.
Sen att ha 5-6 maskiner utspridda i verkstaden, de kanske kan ersättas med en enda bärbar dator med rätt portar (serie/PLL, vad behövs?) och trådlöst nätverk för kommunikation med servern. Det är inga dyra grejer idag!
Problemet med att skriva om programvaran till en modern miljö är mer tillgången till maskinerna för estning än själva programmeringen i sig tror jag.
Att bygga en "ny" miljö med hårdvara från 90-talet tror jag tyvärr inte på, när den går sönder så finns det inga reservdelar. Gillar du Novell så kör på med det men välj en modernare version!
18 år för hårddiskar måste vara rekordnivå, ring Western Digital så kanske de kan sponsra med nya diskar mot att de får skriva en artikel om de gamla "Våra diskar snurrar på efter 18 år i hård verkstadsmiljö, WDC - legendarisk pålitlighet"
VMWare har även stöd för DOS, jag kan kolla om man kan skruva ner klockfrekvensen eftersom det fanns timingrelaterade problem i dina program.
Jag hade absolut ine börjat fucka med den gamla servermiljön p.g.a. risken att något då går sönder utan istället byggt en ny parallelt på ny hårdvara och bara flyttat informationen.
Sen att ha 5-6 maskiner utspridda i verkstaden, de kanske kan ersättas med en enda bärbar dator med rätt portar (serie/PLL, vad behövs?) och trådlöst nätverk för kommunikation med servern. Det är inga dyra grejer idag!
Problemet med att skriva om programvaran till en modern miljö är mer tillgången till maskinerna för estning än själva programmeringen i sig tror jag.
Att bygga en "ny" miljö med hårdvara från 90-talet tror jag tyvärr inte på, när den går sönder så finns det inga reservdelar. Gillar du Novell så kör på med det men välj en modernare version!
18 år för hårddiskar måste vara rekordnivå, ring Western Digital så kanske de kan sponsra med nya diskar mot att de får skriva en artikel om de gamla "Våra diskar snurrar på efter 18 år i hård verkstadsmiljö, WDC - legendarisk pålitlighet"

Jo, NW fungerar alldeles utmärkt som gäst i VMWare. Nu har jag inte kört 3.x på 15 år, men lika som senare versioner så bara snurra det på då det en gång är installerat korrekt.
Nu undrar jag om programmet verkligen använder några NetWare specifika calls och du har ganska svårt att hantera större diskar i 3.12, men har du testat fråga här:
http://forums.novell.com/novell-product ... -versions/
Nu undrar jag om programmet verkligen använder några NetWare specifika calls och du har ganska svårt att hantera större diskar i 3.12, men har du testat fråga här:
http://forums.novell.com/novell-product ... -versions/
Ja du, Anders, nu har jag tittat lite i forumet. Man är ju inte direkt ensam med 3.12. 

Så Netwaren används endast för säkerhetskopiering från MS-DOS klienterna?
Netware må vara stabilt så, men jag hade inte kunnat sova om jag vetat en viktig burk gått i 18 år.
Vi hade ett likande bekymmer på mitt förra jobb, behövde säkerhetskopiering på några gamla DOS maskiner över nätverk. Det slutade med att vi gjorde en slimmad dualboot historia med Linux, som skötte koperingen (Linux är ju hemskt mycket kunnigare på det där med TCP/IP och hårdvara)
Detta kunde vi sedan kopiera till vad som helst, Linux eller Windows.
Netware må vara stabilt så, men jag hade inte kunnat sova om jag vetat en viktig burk gått i 18 år.
Vi hade ett likande bekymmer på mitt förra jobb, behövde säkerhetskopiering på några gamla DOS maskiner över nätverk. Det slutade med att vi gjorde en slimmad dualboot historia med Linux, som skötte koperingen (Linux är ju hemskt mycket kunnigare på det där med TCP/IP och hårdvara)
Detta kunde vi sedan kopiera till vad som helst, Linux eller Windows.
#Så Netwaren används endast för säkerhetskopiering från MS-DOS klienterna?#
Nej, säkerhetskopiering är nog inte rätt benämning.
Alla CNC-filer lagras permanent på NW-servern.
När man sedan öppnar en CNC-fil hämtas den automatiskt från servern och läggs i klientens RAM-minne.
Varje gång man sparar ned filen lagras den på NW-servern.
På det viset har man alltid senaste versionen lagrad på servern.
Man kan öppna filen ute vid maskinen, på kontoret eller vid en annan maskin. Man har alltid senaste versionen.
Det här var ett stort problem innan jag skaffade nätverk. Då sprang man med disketter mellan maskin och kontor.
#jag hade inte kunnat sova om jag vetat en viktig burk gått i 18 år. #
Dessutom har jag inget backup-system.
Man blir avtrubbad när det bara dunkar och går. År efter år.
Är 18 år mycket i sådana här sammanhang? Maskinerna har ju gått i 40 år.
Nej, säkerhetskopiering är nog inte rätt benämning.
Alla CNC-filer lagras permanent på NW-servern.
När man sedan öppnar en CNC-fil hämtas den automatiskt från servern och läggs i klientens RAM-minne.
Varje gång man sparar ned filen lagras den på NW-servern.
På det viset har man alltid senaste versionen lagrad på servern.
Man kan öppna filen ute vid maskinen, på kontoret eller vid en annan maskin. Man har alltid senaste versionen.
Det här var ett stort problem innan jag skaffade nätverk. Då sprang man med disketter mellan maskin och kontor.
#jag hade inte kunnat sova om jag vetat en viktig burk gått i 18 år. #
Dessutom har jag inget backup-system.
Man blir avtrubbad när det bara dunkar och går. År efter år.
Är 18 år mycket i sådana här sammanhang? Maskinerna har ju gått i 40 år.
Jag förstår inte riktigt vad funktionen med hela nätet är?
Vad gör klienterna? Vad gör servern? Vad gör DOS-programmet som du måste ha kvar?
edit: OK, lite mer klarhet efter sista inlägget.
Vad gör klienterna? Vad gör servern? Vad gör DOS-programmet som du måste ha kvar?
edit: OK, lite mer klarhet efter sista inlägget.
#Vad gör klienterna?#
Klienterna är DOS-datorer som är fast anslutna till ett gammalt NC-systems remsläsaringång.
En dator på varje maskin. Dessutom har jag en fristående klient på kontoret, enbart för NC-programmering.
#Vad gör servern?#
På servern lagras alla NC-filer, till samtliga maskiner.
Vitsen med det, är att alltid ha tillgång till det senast sparade NC-programmet. Oavsett vid vilken klient man öppnar det.
Ex. Man skriver ett NC-prog på kontoret, sparas på servern.
Man gör lite korrigeringar ute vid maskinen vid igångkörning, sparas på servern.
Man behöver göra ytterligare någon korrigering från kontoret, kanske för att ta några kordinater ur ett CAD-program, sparas på servern igen. osv.
#Vad gör DOS-programmet som du måste ha kvar#
DOS-programmet har i huvudsak två funktioner.
1: Att simulera remsläsaren på NC-systemet och mata detta med block, i den takt NC-systemet ropar efter dom.
Den här överföringen sker normalt via printerporten. Tider och liknande för datasignalerna sköts av DOS-programmet.
2: DOS-programmet har en massa funktioner inbyggda, t.ex. Verktygsoffset, Fixturoffset, Fräsradiekompensering, DryRun, Grafisk visning av skärvägar, mm.
Dessutom naturligtvis en texteditor.
Programmeringen sker med en variant av vanlig ISO-kod. En slags hemmagjord "dialekt".
Alla offset och kompenseringar finns i en sidoliggande fil, som är gemensam för alla NC-program, men specifik för varje maskin.
Liknande som det är på ett modernt CNC-system.
När man sedan sparar NC-programmet, (här skiljer det sig mot hur ett vanligt CNC-system fungerar),
så genereras en ny fil i RAM-minnet, med hjälp av data som plockas ur den sidoliggande verktygsfilen.
Denna "kompilerade" fil innehåller absolutkordinater i förhållande till maskinreferens.
På det viset fixas offset och kompenseringar redan i ett förberedande skede.
Till skillnad från konventionellt CNC-system som fixar kompenseringar mm i "realtid".
Det är sedan denna "kompilerade" NC-fil som skickas till NC-systemet via printerporten.
Klienterna är DOS-datorer som är fast anslutna till ett gammalt NC-systems remsläsaringång.
En dator på varje maskin. Dessutom har jag en fristående klient på kontoret, enbart för NC-programmering.
#Vad gör servern?#
På servern lagras alla NC-filer, till samtliga maskiner.
Vitsen med det, är att alltid ha tillgång till det senast sparade NC-programmet. Oavsett vid vilken klient man öppnar det.
Ex. Man skriver ett NC-prog på kontoret, sparas på servern.
Man gör lite korrigeringar ute vid maskinen vid igångkörning, sparas på servern.
Man behöver göra ytterligare någon korrigering från kontoret, kanske för att ta några kordinater ur ett CAD-program, sparas på servern igen. osv.
#Vad gör DOS-programmet som du måste ha kvar#
DOS-programmet har i huvudsak två funktioner.
1: Att simulera remsläsaren på NC-systemet och mata detta med block, i den takt NC-systemet ropar efter dom.
Den här överföringen sker normalt via printerporten. Tider och liknande för datasignalerna sköts av DOS-programmet.
2: DOS-programmet har en massa funktioner inbyggda, t.ex. Verktygsoffset, Fixturoffset, Fräsradiekompensering, DryRun, Grafisk visning av skärvägar, mm.
Dessutom naturligtvis en texteditor.
Programmeringen sker med en variant av vanlig ISO-kod. En slags hemmagjord "dialekt".
Alla offset och kompenseringar finns i en sidoliggande fil, som är gemensam för alla NC-program, men specifik för varje maskin.
Liknande som det är på ett modernt CNC-system.
När man sedan sparar NC-programmet, (här skiljer det sig mot hur ett vanligt CNC-system fungerar),
så genereras en ny fil i RAM-minnet, med hjälp av data som plockas ur den sidoliggande verktygsfilen.
Denna "kompilerade" fil innehåller absolutkordinater i förhållande till maskinreferens.
På det viset fixas offset och kompenseringar redan i ett förberedande skede.
Till skillnad från konventionellt CNC-system som fixar kompenseringar mm i "realtid".
Det är sedan denna "kompilerade" NC-fil som skickas till NC-systemet via printerporten.