Ladda LiPo med solcell?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
victor_passe

Ladda LiPo med solcell?

Inlägg av victor_passe »

Hej, jag funderar lite kring ett projekt och har en fråga.
Jag har en solcell som kan leverera 1,5V 135mA och jag vill ladda ett 2Ah LiPo ganska effektivt.

Det finns några olika metoder:
1,5V in i en boost converter till 5V och en strömbegränsad lipo laddare på typ 10mA så den alltid kan ladda. Om vi kommer max belasta solcellen (10*5/1.5)=33mA och "förlorar" därför 100mA.

Eller så använder jag samma krets men en ca 100µF kondensator mellan boost convertern och laddaren och sätter laddströmmen till 100mA, då kommer den ladda en kort tid, kondingen laddas upp, den laddar igen osv.
Klarar laddkretsen av detta? klarar batteriet av detta? Vem vet.

Hur hade ni löst det?
IDÉATOR

Re: Ladda LiPo med solcell?

Inlägg av IDÉATOR »

Hadde satsat på en solpanel med högre spänning :wink: :D
Viktigaste med Li-Po är att inte överskrida 4.2V
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Du menar att jag kanske kan koppla boost omvandlaren direkt till batteriet om den är satt till exakt 4,2V?
Det låter som en möjlighet, det lär ju knappast bli för hög laddström.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Tycker nog du ska ha någon slags styrning där oavsett. Men högrew inspänning för det underlättar
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Varför skulle det bli lättare med högre spänning?
Om jag har ca 4V från solcellen måste jag ha en buck-boost omvandlare, ska jag slippa det måste jag upp i typ 6V.
Är buck mer effektivt än boost?

Har jag högre spänning känns det mer riskabelt, resten av systemet går på 3.3V, får jag välja mellan 1,5V eller 6V känns 1,5V bättre om något går snett.
Och det finns ju boost regulatorer för 8:- som klarar 0,3V in så det är ju inte svårt att få ihop det med en boost regulator.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Varför skulle det kännas säkrare att ha lägra spänning in? Jag hade lagt mig strax över och sett till att ha omvandlare neråt istället. Slipper man liga hög ström.

Lipo batterierna ska ju ändå ha någon form av styrning.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Vad menar du med styrning?
Om man begränsar spänningen man laddar med till 4,2V så kan de ju inte bli överladdade?
Skulle vara om man laddar för "snabbt" men 2Ah batteri och max ström på säg (1.5/3,7)*135=54mA=C/37 kan ju knappast vara för hög ström.
Och solcellen kan leverera enastående 135mA så den strömmen behöver man ju inte tänka så mycket på.

Och spänningen, om något skulle gå snett, typ metall spån kommer in och kortsluter solcellen till 3,3V systemet när batteriet är ute eller något annat väldigt otroligt så kan mer saker lättare gå sönder vid 6V än 1,5V. Men det hade nog inte spelat någon roll.
Dock är lägre spänning bra för på de moduler jag har tittat på så är de effektivare eftersom man slipper ha flera små celler i samma kapsel vilket ökar den "förlorade" ytan i modulen.
Se på elfas 2 solceller tex, där är en 0,5V och den andra 1,5V och den som ger 0,5V har högre uteffekt.
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

En "normal" Li-Po cell kan laddas med upp till 1C (nya "värstingar", 5C).
Dvs. om du har 2Ah ack så kan du ladda med max 2A.......i ditt fall med 135mA låååångt under max ström :wink:
Skriv svar