Jag har monterat ett signalhorn från Biltema (artikel nr 431951) på min bil. För att slå på / av har jag monterat en fjärrstyrd strömbrytare från Stylingbutiken.se (artikel nr RC-03). Strömbrytaren funkar UA både "avskärmad" inne i bilen o på långt avstånd utanför bilen då signalhornets minuskabel inte är ansluten. Den sitter bakom grillen - intill signalhornet. Dock vill inte signalhornet sluta tuta då jag trycker på fjärrens off -med signalhornet anslutet- förrän jag står högst två meter från strömbrytaren. Har provat många varianter. Det verkar vara någon form av strul med avstängningen när strömmen ligger på o tutan låter, eller är det någon som är kunningare än jag och förstår sambandet? Har funderat på att köpa ett extra relä som bryter efter typ 1,5-2 sekunder, men det enda jag hittat känns inte prisvärt. Har fått tips om kondensator men förstår inte riktigt hur jag ska veta VILKEN kondensator i så fall. Är det någon som kan hjälpa mig?
Hälsningar Skogstorp
Problem med samspel strömbrytare - signalhorn
- Klas-Kenny
Re: Problem med samspel strömbrytare - signalhorn
Testat ha strömbrytaren lite längre ifrån signalhornet?
Signalhornet ger förmodligen ifrån sig fina transienter och störningar, som i sin tur slår ut strömbrytarens radiomottagare. Som förmodligen är designad på billigast möjliga vis. Kan kanske hjälpa att sätta ett relä mellan strömbrytaren och signalhornet. Och separera spänningsmatningen så gått det går.
Problemet är fixat!
Det hjälpte inte att maximera avståndet mellan brytare o signalhorn.
Jag köpte ett tvåpoligt standard (ej överkänsligt) blinkersrelä - o tur som tokig, tutan ljuder cirka 1 sekund o sedan tyst. Jag behöver inte ens trycka på strömbrytarens off utan bara on igen så det blir tut - tut. Detta funkar sittande i bilen el på typ 25 meters håll. Så den som är klåfingrig kommer att får öronen fulla.
Tack för svaren.
Det hjälpte inte att maximera avståndet mellan brytare o signalhorn.
Jag köpte ett tvåpoligt standard (ej överkänsligt) blinkersrelä - o tur som tokig, tutan ljuder cirka 1 sekund o sedan tyst. Jag behöver inte ens trycka på strömbrytarens off utan bara on igen så det blir tut - tut. Detta funkar sittande i bilen el på typ 25 meters håll. Så den som är klåfingrig kommer att får öronen fulla.
Tack för svaren.