Dam i nöd! :), Törs jag tvätta?
Dam i nöd! :), Törs jag tvätta?
Hej alla kunniga!
Tvättmaskinen började för någon dag sedan låta illa vid centrifugering, öppnade tm bak och såg plast som stack fram "ur motorn".
Plasten är genomskinlig med svarta (kol?)ränder och ungefär lika stor som en hockeypuck med en rund öppning i mitten på ca 3-4 cm. (och "kolpudersmul" över hela plasten)
Någon som vet vart den ska sitta och hur viktig är den?
Förstår ju att den suttit där av en anledning, men törs jag tvätta några tvättar till eller föreligger brandfara?
//snart utan rena kläder
Tvättmaskinen började för någon dag sedan låta illa vid centrifugering, öppnade tm bak och såg plast som stack fram "ur motorn".
Plasten är genomskinlig med svarta (kol?)ränder och ungefär lika stor som en hockeypuck med en rund öppning i mitten på ca 3-4 cm. (och "kolpudersmul" över hela plasten)
Någon som vet vart den ska sitta och hur viktig är den?
Förstår ju att den suttit där av en anledning, men törs jag tvätta några tvättar till eller föreligger brandfara?
//snart utan rena kläder
Re: Dam i nöd! :), Törs jag tvätta?
Välkommen till forumet.
En oskriven grundregel här vid förfrågning om trasiga prylar är att man visar bilder. Det finns så otroligt mycket elektronikkomponenter ute på marknaden att det oftast är stört omöjligt att gissa sig fram till saker och ting. Och i detta fall när det gäller starkström är det på snudd till krav på bilder, eftersom felgissningar kan få allvarliga konsekvenser.
En oskriven grundregel här vid förfrågning om trasiga prylar är att man visar bilder. Det finns så otroligt mycket elektronikkomponenter ute på marknaden att det oftast är stört omöjligt att gissa sig fram till saker och ting. Och i detta fall när det gäller starkström är det på snudd till krav på bilder, eftersom felgissningar kan få allvarliga konsekvenser.
Observera att vi inte skriver detta för att vara elaka. Även om det är självklart för dig, så är det ofta mycket svårt att gissa utifrån bara en kort text vad som kan vara felet. Vi har alla syndat mot detta ibland.
Tack tack, och, haha, klart jag förstår att det är svårt att veta vad det är utan bilder.bos skrev:Välkommen till forumet.
Ska försöka ladda upp, har ingen websida att infoga bilderna från och har ej fått "bifoga bilder"-knappen!?! =)
Återkommer.
Så, nu tror jag att det ska fungera, här är bilderna (sorry för kvaliteten på dem)
motorn
och plasten.
Någon som vet vad det är? Bara till att kasta maskin, reparera den eller köra?
Och det är en gammal elektro helios tf 8009
motorn
och plasten.Någon som vet vad det är? Bara till att kasta maskin, reparera den eller köra?
Och det är en gammal elektro helios tf 8009
Det där har jag också varit med om. Blev aldrig klok vart den suttit.
I mitt fall hade plasten kommit mellan kol och kollektor så motorn stannade.
Jag tog bort plasten sen var det bara att köra vidare.
Det är det troligtvis i ditt fall också.
I mitt fall hade plasten kommit mellan kol och kollektor så motorn stannade.
Jag tog bort plasten sen var det bara att köra vidare.
Det är det troligtvis i ditt fall också.
Är de mörka ränderna koldamm så kan man misstänka att den suttit runt rotorn, den stora frågan skulle isåfall vara, varför.
Tack Danny!
Då slipper jag alltså kanske gå till bäcken? =)
Provar maskinen imorgon. (såvida ingen annan skriker nej och stopp!?)
Då slipper jag alltså kanske gå till bäcken? =)
Provar maskinen imorgon. (såvida ingen annan skriker nej och stopp!?)
Isolering?
Fast om jordningssystemet är i ordning bör ev feltillstånd lösa ut säkringen.
Eller bränna något ..
Fast om jordningssystemet är i ordning bör ev feltillstånd lösa ut säkringen.
Eller bränna något ..
Tvättmaskinen fungerar hittills, prövningen blir väl när jag kör fler maskiner på rad för att se om den troliga isoleringsplasten förhindrar fukt från oönskade ställen..
Läste någonstans att "kylavfuktare har fläkt och kompressor som kan vara störande om de inte är tillräckligt isolerade.", plasten i mitt fall har väl inte med det att göra dock?
[tänker gå en el-utbildning så jag kan det här]
Läste någonstans att "kylavfuktare har fläkt och kompressor som kan vara störande om de inte är tillräckligt isolerade.", plasten i mitt fall har väl inte med det att göra dock?
[tänker gå en el-utbildning så jag kan det här]
-
Mindmapper
Skulle tro att kylavfuktare är en annan maskin i tvättstugan för att avfukta (torka snabbare) kläder. Isolering i det fallet skall läsas ljudisolering.
Tvätta väl.
Tvätta väl.
Nu har jag tvättat 4 tvättar, vad som skett nu, efter plastgrejen hittades, är att maskinen läcker vatten (det har den inte gjort tidigare).
Kanske har det inget samband- eller?
Tackar iaf för snabba svar och hjälpen jag fått.
(nu lutar det dock åt att jag köper ny tm snart
)
Kanske har det inget samband- eller?
Tackar iaf för snabba svar och hjälpen jag fått.
(nu lutar det dock åt att jag köper ny tm snart
- Mizzarrogh
Om den läcker vatten skulle det kunna vara till exempel att något lager till huset på sugpumpen hoppat till, eller någon koppling blivit otät, etc. På gamla maskinen här hade fjädern på en stefapackning på sugpumpen lossnat, fungerade men började flöda stora mängder vatten efter en tid tills felet hittades och avhjälptes på några minuter.