Gammal dator (w95) behöver ny skrivare (I-lands problem)
Gammal dator (w95) behöver ny skrivare (I-lands problem)
På jobbet har jag fått på mig ett I-lands problem.
Vi har ett instrument som består av en riktigt raritet,
dator(486:a) och tillhörande isa kort med extern hårdvara.
Vi måste kunna skriva ut test datan ur instrumentet.
Men skrivaren har gått sönder. Och alla nya skrivare som går
att få tag på har 1. inte paralelle kort, 2. Inte stöd för Win 95
som datorn kräver. Hade tanken att uppgradera och stoppa i
PCI-kort men en sådan uppgradering går på mycket pengar.
Är det någon som har tips på ev lösning! Skulle vara smidigt om
det gick att fånga in datan från parallel porten och skicka vidare på något sätt.
//Kricka
Vi har ett instrument som består av en riktigt raritet,
dator(486:a) och tillhörande isa kort med extern hårdvara.
Vi måste kunna skriva ut test datan ur instrumentet.
Men skrivaren har gått sönder. Och alla nya skrivare som går
att få tag på har 1. inte paralelle kort, 2. Inte stöd för Win 95
som datorn kräver. Hade tanken att uppgradera och stoppa i
PCI-kort men en sådan uppgradering går på mycket pengar.
Är det någon som har tips på ev lösning! Skulle vara smidigt om
det gick att fånga in datan från parallel porten och skicka vidare på något sätt.
//Kricka
Re: Gammal dator behöver ny skrivare(I-lands problem)
Köpa en gammal beggad kvalitetsskrivare?
Jag har varit inne på det också. Men var hittar jag en sådan?!?!
Har sökt runt på bl.a. blocket. Hittat två som hade anonser
men dom gick inte att få kontakt med!
Har sökt runt på bl.a. blocket. Hittat två som hade anonser
men dom gick inte att få kontakt med!
Är det nåt komplext som ska skrivas ut? De flesta skrivare med parallellport borde väl i alla fall kunna fungera som "Generic", d.v.s. ren textskrivare? Som på den gamla DOS-tiden liksom.
Annars går det väl att skriva ut på serieporten (istället för parallellporten).
Eller använda en nätverksskrivare (om datorn går att ansluta till nätverk).
Eller installera PDF995 eller nån liknande PDF-skrivare och få utskrifterna som PDF (vet inte riktigt vilka av de gamla PDF-skrivarna som funkar under Win95).
Det går ju även att skriva ut till postscript (använda drivrutin för nån Apple-skrivare bara). Det kan ju antingen användas för att skriva ut på en annan dator eller skriva ut på en postscript-skrivare ansluten till den gamla datorn.
Annars går det väl att skriva ut på serieporten (istället för parallellporten).
Eller använda en nätverksskrivare (om datorn går att ansluta till nätverk).
Eller installera PDF995 eller nån liknande PDF-skrivare och få utskrifterna som PDF (vet inte riktigt vilka av de gamla PDF-skrivarna som funkar under Win95).
Det går ju även att skriva ut till postscript (använda drivrutin för nån Apple-skrivare bara). Det kan ju antingen användas för att skriva ut på en annan dator eller skriva ut på en postscript-skrivare ansluten till den gamla datorn.
Vad är det som skrivs ut och hur skrivs det ut ?
Vad är det som gör att det måste vara specifikt "stöd för Win95" ?
Om det är raka textutskrifter så fungerar vilken generic "text-printer"
som helst. Eller kanske en generiskt PCL eller PS driver, om det passar bättre.
> Hade tanken att uppgradera och stoppa i
> PCI-kort men en sådan uppgradering går på mycket pengar.
Hur mycket är "mycket pengar" ?
Och hur "mycket pengar" kostar det att "instrumnetet" står still ?
(Du behöver naturligstvis inte svara, ville bara visa att en uppgift
som "mycket pengar" är tämligen värdelös...)
Dessutom har vi ju inte en aning om varken vad du hade för skrivare
eller vad det är du letar efter.
Vad är det som gör att det måste vara specifikt "stöd för Win95" ?
Om det är raka textutskrifter så fungerar vilken generic "text-printer"
som helst. Eller kanske en generiskt PCL eller PS driver, om det passar bättre.
> Hade tanken att uppgradera och stoppa i
> PCI-kort men en sådan uppgradering går på mycket pengar.
Hur mycket är "mycket pengar" ?
Och hur "mycket pengar" kostar det att "instrumnetet" står still ?
(Du behöver naturligstvis inte svara, ville bara visa att en uppgift
som "mycket pengar" är tämligen värdelös...)
Dessutom har vi ju inte en aning om varken vad du hade för skrivare
eller vad det är du letar efter.
Om ditt program nu använder drivrutinerna i windows 95 så kan du köpa vilken laserskrivare med postscript som helst och ta den inbyggda "Microsoft standard postscript drivrutin".
Om du som någon annan som frågade förra året har ett dosprogram körandes som pratar direkt med parallellporten måste du ha en skrivare som detta har stöd för.
Om du som någon annan som frågade förra året har ett dosprogram körandes som pratar direkt med parallellporten måste du ha en skrivare som detta har stöd för.
http://diacopy.jetshop.se/hp-laserjet-4 ... c-192.aspx
Fungerar säkert för ditt behov såvida det inte är programkompatiblitet det hänger på som påpekades här i posten ovan...
Fungerar säkert för ditt behov såvida det inte är programkompatiblitet det hänger på som påpekades här i posten ovan...
Har du nätverkskort i så printa över nätet till någon modern PS eller PCL5e/PCL6 kompatibel skrivare, 10 år gamla drivrutiner för samma sidbeskrivningsspråk fungerar lika bra idag. Jag hade använt en HP-drivrutin till dåtida skrivare.
Du borde nog även kunna få tag i en med parallellport eftersom prisjakt ger 40 träffar på PLL-port + i lager.
Du borde nog även kunna få tag i en med parallellport eftersom prisjakt ger 40 träffar på PLL-port + i lager.
Datorn har inget nätverkskort, Infon som skrivs ut är från en windows baserad programvara.
det som skrivsut är bara text, men orginal i olika färger ok mätvärden gröna och dåliga mätvärden i röd text.
Sodjan: Vad det kostar att instrumentet står still vet jag ej, men uppgraderingen går på ca 55 000kr exkl moms.
Ser man det som jag, så är det denna summa bara för att få Win XP med USB stöd för skrivare.
Skrivarna vi har haft är vanliga kontors skrivare HP Photosmart och liknande.
Om jag förstår det rätt så skulle jag kunna använda vilken skrivare som finns bara den har
parallel port så ska det kanske gå att köra PCL eller PostScript för att få ut text.
Då gäller det bara att leta parallel skrivare..
Edit: Det var som sjutton,,, Visste inte att det gick att söka på prisjakt enbart
på Parallel port på skrivare, Nu känns det som det börjar närma sig lösning.
det som skrivsut är bara text, men orginal i olika färger ok mätvärden gröna och dåliga mätvärden i röd text.
Sodjan: Vad det kostar att instrumentet står still vet jag ej, men uppgraderingen går på ca 55 000kr exkl moms.
Ser man det som jag, så är det denna summa bara för att få Win XP med USB stöd för skrivare.
Skrivarna vi har haft är vanliga kontors skrivare HP Photosmart och liknande.
Om jag förstår det rätt så skulle jag kunna använda vilken skrivare som finns bara den har
parallel port så ska det kanske gå att köra PCL eller PostScript för att få ut text.
Då gäller det bara att leta parallel skrivare..
Edit: Det var som sjutton,,, Visste inte att det gick att söka på prisjakt enbart
på Parallel port på skrivare, Nu känns det som det börjar närma sig lösning.
> Datorn har inget nätverkskort,
Varför inte fixa *det* då ?
Aja, skit samma igentligen. Du har ju hela bilden och du vill
inte dela med dig av den. Det finns ju massor av saker
som inte *vi* vet. Vad progamvaran ställer för krav på skrivaren t.ex.
Vad använder den för skrivar-emulering/språk o.s.v.
Det tog dig 3 inlägg att klämma fram att du/ni behöver färgutskrift.
Du kan inte tala om vilken skrivare som har lagt av ("vanliga kontors
skrivare" är för vagt). Så vad förväntar du dig igentligen!?
55.000:- säger mig ingenting, det kanske är billigt i sammanhanget.
Det beror även lite på vad man får för dessa 55.000:-. Det känns lite som
att det är en licens för en modern version av instrument-applikationen !?
Och beroende på vad detta "instrument" gör, så kanske ni tappar 55.000:-/tim
som det står still...
Varför inte fixa *det* då ?
Aja, skit samma igentligen. Du har ju hela bilden och du vill
inte dela med dig av den. Det finns ju massor av saker
som inte *vi* vet. Vad progamvaran ställer för krav på skrivaren t.ex.
Vad använder den för skrivar-emulering/språk o.s.v.
Det tog dig 3 inlägg att klämma fram att du/ni behöver färgutskrift.
Du kan inte tala om vilken skrivare som har lagt av ("vanliga kontors
skrivare" är för vagt). Så vad förväntar du dig igentligen!?
55.000:- säger mig ingenting, det kanske är billigt i sammanhanget.
Det beror även lite på vad man får för dessa 55.000:-. Det känns lite som
att det är en licens för en modern version av instrument-applikationen !?
Och beroende på vad detta "instrument" gör, så kanske ni tappar 55.000:-/tim
som det står still...
Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om detta,
men jag vet inte hur mycket info som du/ni vill ha.
Datorn har endast ISA kortplatser, och jag har inga och kan
inte få tag på några ethernet nätverkskort sådär enkelt för ISA.
Vad programvaran ställer för krav vet jag inte, så därför har jag inte
skrivit något om det. Förut när skrivaren har gått sönder vilken den gjort 5ggr
så har jag bara köpt en vanlig skrivare bläckstråle med färg och med stöd för parallel port.
Där efter bara installerat den på datorn och allt har varit frid och fröjd.
Du frågade hur mycket som mycket pengar är. Och i detta fall så får man en komplett dator
för ca 3-5000kr och ett interfacekort med tillhörande program vara som dom tar 55 000kr för.
Och vi förlorar inget på att vi inte har någon skrivare. Det är bara så att kunden får inget protokoll.
<Det tog dig 3 inlägg att klämma fram att du/ni behöver färgutskrift.
<Du kan inte tala om vilken skrivare som har lagt av ("vanliga kontors
<skrivare" är för vagt). Så vad förväntar du dig igentligen!?
Klämma och klämma, Eftersom färgutskrift inte är ett krav så har jag inte tagigt upp det
förän jag skrev om vad programmet matar ut, Inget måste bara en fördel.
Och eftersom skrivarna som har varit i den förut är slänga sedan länge för dom var trasiga,
och jag inte kommer ihåg modell nummren på alla olika så¨är det svårt att skriva bättre.
Men jag kan tänka mig att det var 1st HP Photosmart 7760 och 1st HP Deskjet 882.
Du undrar vad jag förväntar mig!!! Jo någon att bolla detta problem med eftersom jag har kört fast.
Och eftersom jag inte svaret på frågan, så ligger det i problemets natur att någon ställer en frågan
ifall jag inte skrivit svaret före. För jag kan inte skriva allt om jag inte vet det.
Tycker jag fått bra svar: Nerre: skrev att jag kanske kan skriva ut till postscript, mrfrenzy: Om ditt program nu använder drivrutinerna i windows 95 så kan du köpa vilken laserskrivare med postscript som helst och ta den inbyggda "Microsoft standard postscript drivrutin". Och swesysmgr: Du borde nog även kunna få tag i en med parallellport eftersom prisjakt ger 40 träffar på PLL-port + i lager.
Så jag gör så, Köper en och försöker köra med PS. Mycket Tack till alla så här långt.
men jag vet inte hur mycket info som du/ni vill ha.
Datorn har endast ISA kortplatser, och jag har inga och kan
inte få tag på några ethernet nätverkskort sådär enkelt för ISA.
Vad programvaran ställer för krav vet jag inte, så därför har jag inte
skrivit något om det. Förut när skrivaren har gått sönder vilken den gjort 5ggr
så har jag bara köpt en vanlig skrivare bläckstråle med färg och med stöd för parallel port.
Där efter bara installerat den på datorn och allt har varit frid och fröjd.
Du frågade hur mycket som mycket pengar är. Och i detta fall så får man en komplett dator
för ca 3-5000kr och ett interfacekort med tillhörande program vara som dom tar 55 000kr för.
Och vi förlorar inget på att vi inte har någon skrivare. Det är bara så att kunden får inget protokoll.
<Det tog dig 3 inlägg att klämma fram att du/ni behöver färgutskrift.
<Du kan inte tala om vilken skrivare som har lagt av ("vanliga kontors
<skrivare" är för vagt). Så vad förväntar du dig igentligen!?
Klämma och klämma, Eftersom färgutskrift inte är ett krav så har jag inte tagigt upp det
förän jag skrev om vad programmet matar ut, Inget måste bara en fördel.
Och eftersom skrivarna som har varit i den förut är slänga sedan länge för dom var trasiga,
och jag inte kommer ihåg modell nummren på alla olika så¨är det svårt att skriva bättre.
Men jag kan tänka mig att det var 1st HP Photosmart 7760 och 1st HP Deskjet 882.
Du undrar vad jag förväntar mig!!! Jo någon att bolla detta problem med eftersom jag har kört fast.
Och eftersom jag inte svaret på frågan, så ligger det i problemets natur att någon ställer en frågan
ifall jag inte skrivit svaret före. För jag kan inte skriva allt om jag inte vet det.
Tycker jag fått bra svar: Nerre: skrev att jag kanske kan skriva ut till postscript, mrfrenzy: Om ditt program nu använder drivrutinerna i windows 95 så kan du köpa vilken laserskrivare med postscript som helst och ta den inbyggda "Microsoft standard postscript drivrutin". Och swesysmgr: Du borde nog även kunna få tag i en med parallellport eftersom prisjakt ger 40 träffar på PLL-port + i lager.
Så jag gör så, Köper en och försöker köra med PS. Mycket Tack till alla så här långt.
isa nätverkskort får du väl tag i om du frågar efter det?
jag har nog liggandes 3com
skrivare bör väl finnas det med, har nog en färgbläckstråle om inte annvänts på några år
o.s.v
det man bör fundera på är, hur länge till ska den vara i drift?
om det är ett antal år till så kan det vara vettigt att ha en extradator ståendes stanby och lite annat som kan förlänga livet på det hela
jag har nog liggandes 3com
skrivare bör väl finnas det med, har nog en färgbläckstråle om inte annvänts på några år
o.s.v
det man bör fundera på är, hur länge till ska den vara i drift?
om det är ett antal år till så kan det vara vettigt att ha en extradator ståendes stanby och lite annat som kan förlänga livet på det hela
> Tycker jag fått bra svar...
Japp, det som Nerre, jag och mrfrenzy föreslog verkar ju vara det som du väljer.
Sannolikt den enklaste quick-fix just nu.
> isa nätverkskort får du väl tag i om du frågar efter det?
T.ex : http://www.tradera.com/Natverkskort-ISA ... _112900654
Det är mycket möjligt att det är ett optimalt val just nu, men grym pekar också
på några intressanta frågor kring framtiden som man kanske bör tänka på.
Personligen så skulle jag fundera stark på om det inte är dags att modernisera
hela mätuppsättningen. Med tanke på hur länge den bör ha varit i drift så kanske
55.000:- inte är helt oöverkommligt. Men här spelar ju även planerad framtida livslängd
en ganska stor roll...
Jag får inte riktigt grepp hur hur kritiskt det hela var igentligen.
I första inlägget skrev du att "Vi måste kunna skriva ut test datan ur instrumentet".
"Måste" tolkar jag som att ni inte kan använda instrumentet alls utan skrivare.
Men det stämmer lite illa överens med "Och vi förlorar inget på att vi inte har någon
skrivare. Det är bara så att kunden får inget protokoll" samt att "skrivarna som har varit
i den förut är slänga sedan länge". Men utrustningen kanske inte heller har används
"på länge" i så fall. Eller så har det blivit mindre kristiskt under senaste timmarna...
Japp, det som Nerre, jag och mrfrenzy föreslog verkar ju vara det som du väljer.
Sannolikt den enklaste quick-fix just nu.
> isa nätverkskort får du väl tag i om du frågar efter det?
T.ex : http://www.tradera.com/Natverkskort-ISA ... _112900654
Det är mycket möjligt att det är ett optimalt val just nu, men grym pekar också
på några intressanta frågor kring framtiden som man kanske bör tänka på.
Personligen så skulle jag fundera stark på om det inte är dags att modernisera
hela mätuppsättningen. Med tanke på hur länge den bör ha varit i drift så kanske
55.000:- inte är helt oöverkommligt. Men här spelar ju även planerad framtida livslängd
en ganska stor roll...
Jag får inte riktigt grepp hur hur kritiskt det hela var igentligen.
I första inlägget skrev du att "Vi måste kunna skriva ut test datan ur instrumentet".
"Måste" tolkar jag som att ni inte kan använda instrumentet alls utan skrivare.
Men det stämmer lite illa överens med "Och vi förlorar inget på att vi inte har någon
skrivare. Det är bara så att kunden får inget protokoll" samt att "skrivarna som har varit
i den förut är slänga sedan länge". Men utrustningen kanske inte heller har används
"på länge" i så fall. Eller så har det blivit mindre kristiskt under senaste timmarna...
ISA nätverkskort + generic PCL eller PS driver + ny skrivare = problemet löst
Sen är frågan om du har en ghost-image av hårddisken på datorn, där dom filerna ligger på externt media? Har du inte det så bör du nog skapa en omedelbart.
Det finns sen ganska mycket hårdvara med ISA slots om man vill ha, troligen även med snabbare processor:
http://shop.ebay.co.uk/i.html?LH_PrefLo ... 86.c0.m283
Bara att bygga en alternativ maskin att labba med för att se om du kan återskapa en fungerande installation och sen köra "uppgrade" till windows 98 och sen till XP... eller vad som nu kan vara intressant.
Sen är frågan om du har en ghost-image av hårddisken på datorn, där dom filerna ligger på externt media? Har du inte det så bör du nog skapa en omedelbart.
Det finns sen ganska mycket hårdvara med ISA slots om man vill ha, troligen även med snabbare processor:
http://shop.ebay.co.uk/i.html?LH_PrefLo ... 86.c0.m283
Bara att bygga en alternativ maskin att labba med för att se om du kan återskapa en fungerande installation och sen köra "uppgrade" till windows 98 och sen till XP... eller vad som nu kan vara intressant.
ISA kort, parallell skrivare mm finns det gott om på begagnat marknaden.
Snabbfix: Klicka "skriv till fil", spara på diskett eller skicka via RS232 (telix).
Vad är det för speciell programvara?, vad är det för speciellt kort som sitter i?
Med tanke på virus kan det vara läge att göra BACKUP #1 som första steg. Speciellt om nätverk mm kommer in i bilden.
Snabbfix: Klicka "skriv till fil", spara på diskett eller skicka via RS232 (telix).
Vad är det för speciell programvara?, vad är det för speciellt kort som sitter i?
Med tanke på virus kan det vara läge att göra BACKUP #1 som första steg. Speciellt om nätverk mm kommer in i bilden.