Börja programmera.
Börja programmera.
Hej.
Jag vill göra några program i min PC.
Det jag vill göra är att kunna styra olika saker via rs232 och även lägga till så att man se videosignal samt spela in i datorn samtidigt.
Vilket program skall man använda för att kunna göra dessa program?
Tackar på förhand.
Jag vill göra några program i min PC.
Det jag vill göra är att kunna styra olika saker via rs232 och även lägga till så att man se videosignal samt spela in i datorn samtidigt.
Vilket program skall man använda för att kunna göra dessa program?
Tackar på förhand.
-
Re: Börja programmera.
Att köra video över rs232 är kanske inte en höjdare.
Programera kan du köra med alla möjliga program. Notepad. Visual studio... o.s.v
Vad är det egentligen du vill göra?
Finns ju 100+ programspråk att välja mellan.
Programera kan du köra med alla möjliga program. Notepad. Visual studio... o.s.v
Vad är det egentligen du vill göra?
Finns ju 100+ programspråk att välja mellan.
Jag skall bygga en ROV.
Och den skall styras med RS232, men videosignalen kommer jag att ta in via ett videokort i datorn.
Jag är helt grön och undrar därför om vilket program man skall köra i för att inte köra fast.
Antar att det vanligaste är c++, men vilket program skall man köra?
Och den skall styras med RS232, men videosignalen kommer jag att ta in via ett videokort i datorn.
Jag är helt grön och undrar därför om vilket program man skall köra i för att inte köra fast.
Antar att det vanligaste är c++, men vilket program skall man köra?
-
Om du ska skriva i C++ så kan du som sagt göra det i flertalet program. Notepad. Notepad++ Ultraedit. wordpad msword... o.s.v
Sedan finns det också vettiga utveklingsmiljöer som kan kompiolera och så åt en också.
Google ger en ganska många länkar. Kan tyvär inte hänvisa dig till nån direkt miljö idag. var mååånga år sedan jag skrev c++. Och det lilla jag fixar med idag gör jag i Vim eller nån annan editor.
http://www.cplusplus.com/
Sedan finns det också vettiga utveklingsmiljöer som kan kompiolera och så åt en också.
Google ger en ganska många länkar. Kan tyvär inte hänvisa dig till nån direkt miljö idag. var mååånga år sedan jag skrev c++. Och det lilla jag fixar med idag gör jag i Vim eller nån annan editor.
http://www.cplusplus.com/
Du ska bygga en ROV som släpar en RS232 + video kabel efter sig? 
Om du nu vill släpa en kabel efter din ROV så skulle jag föreslå att du har en USB-kabel till den med hubb. Så kan du ha en USB-webcam och en USB-RS232.
Det kan vara lättare att köpa en wifi / WLAN router med USB port som är kompatibel med DD-WRT. Då kan du ansluta din USB-webcam till den tillsammans med USB-RS232 (ibland får man RS232 ut från den direkt).

Om du nu vill släpa en kabel efter din ROV så skulle jag föreslå att du har en USB-kabel till den med hubb. Så kan du ha en USB-webcam och en USB-RS232.
Det kan vara lättare att köpa en wifi / WLAN router med USB port som är kompatibel med DD-WRT. Då kan du ansluta din USB-webcam till den tillsammans med USB-RS232 (ibland får man RS232 ut från den direkt).
C++ är ett ganska svårt språk tycker jag eftersom det är så lätt att göra fel och ganska invecklat, börja med C# i Visual studio istället, du kan styra hårdvara även därifrån och det är mycket enklare att jobba med och du får världens enl. min mening bästa utvecklingsmiljö helt gratis:
http://www.microsoft.com/express/Downlo ... -Visual-CS
Du bör nog även tänka igenom designen av din lösning mer noggrannt, rita gärna upp ett blockscema över de olika delarna och hur de skall kommunicera med varandra, publicera det i idétråden så får du nog bra feedback.
http://www.microsoft.com/express/Downlo ... -Visual-CS
Du bör nog även tänka igenom designen av din lösning mer noggrannt, rita gärna upp ett blockscema över de olika delarna och hur de skall kommunicera med varandra, publicera det i idétråden så får du nog bra feedback.
-
RS232 funkar dåligt om det är längre än 15m om du inte kör väldigt låg hastighet.
Titta istället på RS422 och kör fyrtrådigt+GND eller RS485 och kör full duplex på tvåtrådigt+GND.
Titta istället på RS422 och kör fyrtrådigt+GND eller RS485 och kör full duplex på tvåtrådigt+GND.
Eclipse - Finns för en massa programeringsspråk.
http://www.eclipse.org/
Java är trevligt. Är inte 100 på hur det är med videocapture...
C är också trevligt.
Båda språken kan, med liten modifikation, göras ganska platformsoberoende.
Tutorials, Google och forum är bra grejor om man skall lära sig programmera.
http://www.eclipse.org/
Java är trevligt. Är inte 100 på hur det är med videocapture...
C är också trevligt.
Båda språken kan, med liten modifikation, göras ganska platformsoberoende.
Tutorials, Google och forum är bra grejor om man skall lära sig programmera.
Jag skulle föreslå C#. Ganska enkelt att göra det du vill, förutsatt att du kan programmera. (Google ger dig svar på dina frågor ang. videodelen resp. rs232-delen.)
Kan du inte programmera så måste du dock börja i den änden, eller anställa någon som skriver programmet åt dig. Att grejja med video, oavsett språk, är knappast ett lämpligt projekt att börja med när man är helt grön.
Kan du inte programmera så måste du dock börja i den änden, eller anställa någon som skriver programmet åt dig. Att grejja med video, oavsett språk, är knappast ett lämpligt projekt att börja med när man är helt grön.
Om frågan gäller programmeringsspråk, så välj ett språk som är populärtVilket program skall man använda för att kunna göra dessa program?
http://www.tiobe.com/index.php/content/paperinfo/tpci/
Vad gäller verktyg så är det självklart för mig att rekommendera sådana som är fria och professionella: Linux, gcc, emacs, gdb, gprof och valgrind ...
Emacs tyckar jag är bäst, och anser att grafiska IDEn mest är bjäfs.
Emacs är kanske inte helt nybörjarvänlig, men på sikt lönar det sig nog ändå att 'gå rätt väg från början'. I alla fall om man tänker sig en framtid inom teknisk programmering.
Helt klart C/C++ som programmeringsspråk. Det är det mest spridda valet som samtidigt är flexibelt nog att kör både i PC-miljö och i inbyggd miljö. Visst, det här projektet kanske är ett rent PC-projekt idag men det kanske ändras under dess gång eller så vill du senare bredda din kunskaper och bygga mikrokontrollerapplikationer. Då är du i ett utmärkt läge där mycket kod är direkt flyttbart!
Är totalt överens med vfr här!
Jag har ett antal projekt där ett PC-program kommunicerar med en µc och jag har då en (eller fler) gemensam(ma) filer med de olika definitioner så att en och samma fil definierar t.ex. vilka kommandon som är vad osv. På detta vis är det inget problem att ändra och/eller expandera, det är bara att kompilera om båda PC-programmet och µc-delen och allting är synkroniserat.
JAVA har jag haft med i ett projekt och det var en katastrof, efter MYCKET debuggande kom det fram att när man sände en byte till COM-porten från Java-applikationen blev det till 2 bytes, när det skulle skickas en integer kom den som little-endian osv. så jag, som satt med µc-delen, fick anpassa som en tok för att det skulle fungera. Visst, det kan ju bero på vilken kompiler man använder men jag tröttnade intensivt på JAVA då.
Och räknar man ihop C & C++ vinner den kombination över alla andra språk...
C# har jag använd, det är mer "säkert" än C/C++ där man ju kan tabba sig seriöst med lite träning, jag är dock inte på något vis glad för C# men det kan bero på IDE'n samt det faktum att jag är van vid Borland C Builder till C++-grejer.
Jag har ett antal projekt där ett PC-program kommunicerar med en µc och jag har då en (eller fler) gemensam(ma) filer med de olika definitioner så att en och samma fil definierar t.ex. vilka kommandon som är vad osv. På detta vis är det inget problem att ändra och/eller expandera, det är bara att kompilera om båda PC-programmet och µc-delen och allting är synkroniserat.
JAVA har jag haft med i ett projekt och det var en katastrof, efter MYCKET debuggande kom det fram att när man sände en byte till COM-porten från Java-applikationen blev det till 2 bytes, när det skulle skickas en integer kom den som little-endian osv. så jag, som satt med µc-delen, fick anpassa som en tok för att det skulle fungera. Visst, det kan ju bero på vilken kompiler man använder men jag tröttnade intensivt på JAVA då.
Och räknar man ihop C & C++ vinner den kombination över alla andra språk...
C# har jag använd, det är mer "säkert" än C/C++ där man ju kan tabba sig seriöst med lite träning, jag är dock inte på något vis glad för C# men det kan bero på IDE'n samt det faktum att jag är van vid Borland C Builder till C++-grejer.
OK, lika bra att du får ytterliggare lite tips då... 
Du vill uppenbarligen göre lite enklare prylar från mot PC mot en "ROV".
Det allra första innan du överhuvudtaget börjar fundera någonting alls på
någonting som ens kommer i närheten av att "programmera", är att tänka
över det hela flera gånger. Har du en vettig spec över det du vill göra ?
Har du kollat lite tekniska krav/förutsättningar så att det du drömmer om
är genomförbart ? Har du den övriga tekniska bekgrunden som kan behövas?
Har du studerat det där med videoöverföring och att det är rimligt med
tanke på hur du för övrigt har tänkt dig din "ROV" ?
Sen, du säger (och tråden heter) "Börja programmera". Det tolkar jag som
att du inte har någon programmeringsbakgrund alls, stämmer det ?
Räkna med ett par års "uppförsbacke" innan du börjar förstå dig på
"programmering" ordentligt. Är det OK ? Fine, då säger vi det.
Sedan, när du har funderat över de viktiga prylarna ovan, kan du börja titta
på olika verktyg. Mitt råd är att du direkt struntar i vad SvenW rekomenderar.
Det är för nördar som anser att verktygen i sig är mer spännande än vad
det är tänkt att man ska åstakomma med dom. Du kan mycket väl köra med
de fria varianterna av Microsofts verktyg, d.v.s "express" versionerna. Om du
väljer C#, VB, C eller C++ har kanske mindre betydelse, du kan t.ex börja med
VB eller C# för att snabbt komma igång och sedan byta till till C/C++ när du
ser att projekten har fördel av det. Om du bara har lyckats förstå detta med
"programmering" så är varken valet eller ett byte av verktyg speciellt avgörande
eller dramatiskt.
Så, för att summera.
Valet av *verktyg* (som är det du frågar om i första inlägget) är igentligen fel fråga.
Du har betydligt större problem och utmaningar framför dig än just det.
Du kommer att märka att alla här kanske inte skriver under på allt som just *jag*
tycker, men så är det. Du har igentligen inte en aning om vilka råd som är bra och
vilka som är dåliga. Du får försöka göra en egen bedömning helt enkelt...

Du vill uppenbarligen göre lite enklare prylar från mot PC mot en "ROV".
Det allra första innan du överhuvudtaget börjar fundera någonting alls på
någonting som ens kommer i närheten av att "programmera", är att tänka
över det hela flera gånger. Har du en vettig spec över det du vill göra ?
Har du kollat lite tekniska krav/förutsättningar så att det du drömmer om
är genomförbart ? Har du den övriga tekniska bekgrunden som kan behövas?
Har du studerat det där med videoöverföring och att det är rimligt med
tanke på hur du för övrigt har tänkt dig din "ROV" ?
Sen, du säger (och tråden heter) "Börja programmera". Det tolkar jag som
att du inte har någon programmeringsbakgrund alls, stämmer det ?
Räkna med ett par års "uppförsbacke" innan du börjar förstå dig på
"programmering" ordentligt. Är det OK ? Fine, då säger vi det.
Sedan, när du har funderat över de viktiga prylarna ovan, kan du börja titta
på olika verktyg. Mitt råd är att du direkt struntar i vad SvenW rekomenderar.
Det är för nördar som anser att verktygen i sig är mer spännande än vad
det är tänkt att man ska åstakomma med dom. Du kan mycket väl köra med
de fria varianterna av Microsofts verktyg, d.v.s "express" versionerna. Om du
väljer C#, VB, C eller C++ har kanske mindre betydelse, du kan t.ex börja med
VB eller C# för att snabbt komma igång och sedan byta till till C/C++ när du
ser att projekten har fördel av det. Om du bara har lyckats förstå detta med
"programmering" så är varken valet eller ett byte av verktyg speciellt avgörande
eller dramatiskt.
Så, för att summera.
Valet av *verktyg* (som är det du frågar om i första inlägget) är igentligen fel fråga.
Du har betydligt större problem och utmaningar framför dig än just det.
Du kommer att märka att alla här kanske inte skriver under på allt som just *jag*
tycker, men så är det. Du har igentligen inte en aning om vilka råd som är bra och
vilka som är dåliga. Du får försöka göra en egen bedömning helt enkelt...