Battari till dator!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mindbraker20

Battari till dator!

Inlägg av mindbraker20 »

Det är så att mitt batteri till min easyNote w3 är kasst, men jag har mätt upp cellerna och har kommit fram till att det är de mittersta cellerna som inte har någon spänning! Det jag undrar är då om man vågar att byta de här mot andra celler som jag hittat från en annan dator med ett helt annat märke, HP. Den dator är kaputt men batteriet är intakt!

Skillnaden på de här två battaripacken är att Hp:n har 8 celler medan easyNote:n har sex celler.
Jag har kommit fram genom att delat spänningen med antal celler, att det är en liten skillnad på spänningen per cell.
easyNote har 11.1v och 4.0aHr och då med sex celler blir spänningen per cell vc = 1.85v.
HP har 14.4v och 4.4aHr och då med åtta celler blir spänningen per cell vc = 1.80v.

Så vad säger ni är det en risk man vågar ta för att spara 1200 kr för ett nytt batteripack?

/Ted
xxargs

Re: Battari till dator!

Inlägg av xxargs »

spänningen är mellan 3 - 4.2 Volt per cell beroende på laddstatus när det gäller LiIon-batterier - har du inte koll på detta så bör du inte rota i dessa batteripackar då om det blir fel så blir dom brandfarliga.

normspänning som man beräknar efter och sätter som spänning på etiketten är 3.6V/cell vilket ger 10.8 Volt för 3 celler i serien och 14.4 Volt för 4 celler i serie och i ditt fall så har du förmodligen två banker parallellkopplade med 3 celler i varje bank för ena batteriet resp. 4 celler i varje bank i det andra batteriet.

Använd inte celler eller försöker ladda upp celler som har lägre spänning än 2.5 Volt - dom kan bli farliga om man laddar upp dom och kan tillsynes fungera - men är att betrakta som en osäkrad brandgranat som kan brinna av slumpmässigt i tiden från under laddningen till >5 år framöver... sådana celler skall förvaras i keramikkärl med lock över eller brandsäkra påsar avsedda för LiIon-förvaring tills de är återlämnade till återvinniningcentral.

Skall man vara noga så skall man också spännings och kapacitetskolla cellerna så att dom som är seriekopplade är så lika som möjligt och monteras samman med samma laddningsstatus.

Du bör ha en multimeter som kan visa 3 decimaler vid 4 Volt - annars är det lite för låg noggranhet då LiIon-celler är petiga ned på 1/100-dels Volt (dvs laddning till 4.20 volt är OK men inte laddning till 4.21 Volt...)

---

tycker man allt ovanstående verkar komplicerat och inte särskilt intressant - så skall man inte rota i dessa batteripackar över huvud taget!
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Kan du tänka dig OEM-batteripack så har Dealextreme förvånansvärt mycket laptopbatterier numera till priset 350-450:- inkl. frakt.

http://www.dealextreme.com/products.dx/ ... 317~page.5
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Jo då, jag kan nog mer än vad det verkar men det är därför jag först ställer frågor så att man inte gör något livsfarligt som jag vet batteri kan vara, på grund av deras instabilitet.
Just batteri från högenergiska produkter har jag inte "lekt" med innan, så jag är väldigt försiktig och noggrann innan jag gör några försök!

Det är sant att det var parallellkopplade och då delar dem på en spänning som ligger runt 3.7v/cell, på den ena datorn och 3.6v/cell på den andra.

Som du säger är de nog antagligen inte värt att försöka ge sig på denna formen av batteri för att de kan utgöra en så stor risk.

Tack ändå för era svar, men det var synd att den sidan inte hade batteri till min dator!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Litiumbaserade batterier är så pass känsliga och otrevliga att jag inte skulle ge mig på att "renovera" en batteripack med annat än helt identiska celler (från samma tillverkare).

Packen har en massa skyddsfunktioner och de är anpassade efter de aktuella cellerna. Blandar man i andra celler så fungerar kanske inte skyddsfunktionerna som de ska och en brinnande batteripack är inte så kul.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lithium batterier får väl ses som termit som fungerar som batteri.. :vissla:
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag hade gärna bytt lite celler i min gamla dator, om de inte vore för att det är så helvetes farligt att byta och jag inte har nån utrustning för att punktsvetsa ihop dem som de oftast är. Löda är ganska farligt!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Farligt att löda?, varför?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Värme? :vissla:
mindbraker20

Inlägg av mindbraker20 »

Precis inget man ska göra med värme, då kan det bli ganska roliga effekter, samma effekt som man fick uppleva i lumpen under en granatövning!
/ted
Skriv svar