Hastighetsmätare till Harley Davidson

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
choppertony

Hastighetsmätare till Harley Davidson

Inlägg av choppertony »

Hej på er igen! Jag sitter o funderar på att göra en hastighetsmätare (digital) 7-segment eller flytande kristaller. Det är mer en kul grej för att lära mig mer om elektronik , än att få en färdig produkt. är man inte nyfiken så lär man sig inget.

Det sitter en givare på växellådan som känner av utgående drev. Nu vet jag inte för tillfället hur många kuggar det är på det drevet. Men det är just nu ointressant.

Jag är osäker på hur givaren funkar. Men jag tror man får ut pulser i 12 Volt. I så fall kanske
man behöver få ner volten med någon slags motstånd till lagom volt?

Sen har jag kikat på 2 kretsar i Elfa. LM2917 och ICL7106. Då jag är nybörjare på elektronik o inte någon höjdare på Engelska så blir det ju många frågor här för att man skall komma någon vart alls.

Finns det något i dessa 2 kretsarna som gör så man kan kalibrera så att siffrorna på displayen stämmer överens med hastigheten? Man kan ju inte köra i 25 km o display'n visar 936.

Jag kanske inte ens har valt rätt kretsar till ändamålet? Ingen fara ännu för jag har inte köpt något.

Kan man lika väl använda 7-segment som lcd när man använder ICL7106?

Känner någon till andra kretsar som e smartare att använda där man får ut trip total km oxå.
Men då kanske det inte funkar med 3 st 7-segment *S* *tackar på förhand
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hastighetsmätare till Harley Davidson

Inlägg av grym »

jaåå det funkar men kan vara omständigt med matningspänningar

en frekvens till spänning och en voltmätare kan man alltid matcha hastighet och visning

tripp är mycket jobbigare, den måste ju även vara batteribackuppad, och då är det en räknare med visning och ha rätt delning från givarem kan var jobbigt, där kan en pic och programering var mycket smidigare
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Instämmer, en PIC underlättar väldigt mycket till ett sådant projekt. Samtidigt är det nog så att man lär sig mer om programmering och lite mindre om själva elektroniken med den lösningen, det är på gränsen till fusk. :wink:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför inte kolla på en vettig GPS som har allt det du vill ha och lite till.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag kollade på Easy Rider i går och de hade inga hastighetsmätare.
Ska man inte glida runt på HD och slippa tänka på klockan och
liknande?
Annars så funkar väl en cykeldator.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Gps och cykeldator är ju en bra lösning. Det går lätt o koppla in och man får snabbt det man vill ha. Pic är ju oxå en möjlighet. men jag är nyfiken på vad för elektronik-komponenter man kan använda utan att programmera en pic. Det kanske e fusk med färdiga komponenter, men jag lär mig lite elektronik samtidigt.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Känner en kille som fällde in en gps i tanken på sin Harley, tyvärr tänkte han inte på att antennen blev infälld den åxå.
Så nu har han en extern antenn när han besiktigar cykeln, och kör på "frihand" annars.
Han tycker den externa antennen är ful.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Skulle säkert gå att gömma en flat (eller rund) antenn ex. vis under en bit plastmateriel som inte hindrar signalerna alltförmycket och lacka över sedan.

Edit: Skulle *möjligen tom gå att tex ha den "friflytande" innuti sadelstoppningen tex i en plasthylsa (eller i allafall vid sargen bakom dynan... You name it. men poäng var att man slipper fula bulr synliga, behöver ju inte vara tjockare än ett kretskort eller en penna menar jag-). :humm:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

i och för sig så tycker jag kanske inte att siffro för hastighet är det mest hd'aktiga, passar mera plastig riskokare :vissla:

det finns ett vettigt allternativ, ledstapel högupplöst och med lite snygg design, så det inte hackar eller ser för elektroniskt ut

lägger man ner lite tid på design och funktion där kan man få det stiligt
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Norpan skrev:Känner en kille som fällde in en gps i tanken på sin Harley, tyvärr tänkte han inte på att antennen blev infälld den åxå.
Så nu har han en extern antenn när han besiktigar cykeln, och kör på "frihand" annars.
Han tycker den externa antennen är ful.
Enligt bilprovningens "tekniska avdelning" eller vad dom kallar sig så är GPS absolut *INTE* godkänt som hastighetsmätare, av flera skäl, bland annat
efterssom den inte fungerar i tunnlar.

Man kan förstås ha en som komplement till en riktig hastighetsmätare dock.

Själv behövde jag en klocka på hojen, och en MC-klocka som var vattentät och kunde monteras på styre kostade typ 350:- (!), varvid jag istället
köpte en cykeldator för 150:- (var rätt många år sen, idag finns det ju billigare) som hade både klocka och var vattentät.. Men efterssom jag störde
mej på att den stod på 0km/h så var jag ju bara tvungen att limma fast en magnet på ena bromsskivan fram och montera givaren där också så den
funkade, och sen nogrannt mäta ut omkretsen på hjulet, varvid jag förhoppningsvis fick en mer exakt digital mätare som komplement till originalet.
(Däremot ballar den ur helt när hastigheten går uppåt 180-190 nånstans, trots att den ska klara 200km/h, gissar att det är pga att jag monterat
magnetet så långt in, så magnetfältet blir "för stort" vid hög hastighet.)
choppertony

Inlägg av choppertony »

Det finns andra problem än att hastighetsmätaren ballar ut när man kommer upp i 180-190 på en HD *S* Världsrekordet på MC var ju byggt på 2 harley motorer från slutet av 60 talet o början av 70 talet. Så nog går det att få sprutt på gamla bättan om man vill. Motorn som sitter i mitt eget bygge är använt till dragracing en gång, så det skall bli riktigt kul o prova den när det är dags! Skulle jag komma upp i 190 någon gång så tänker jag inte titta ner för att kolla hur fort jag kör. Tror jag håller ögonen på vägen i stället *L*
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag kör ju dock japanskt, och då är 200 inga större problem, om man nu lyckas hitta lämpligt ställe :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det finns inga riktigt lämpliga ställen för det (utom på bana), därför blir det många begravningar varje sommar för plastraketer och killar i högfarts-pyjamas.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

OT, jo, det är väl litet av ett dilemma sas... Har några i släkten som jabbar som läkare, tro mig, jag vet... :? Är väl inget föredöme själv heller direkt. Bland de vidrigaste klassiska trafikolyckor jag sett är det många där motorcycklar varit inblandade, ibland undrar man stilla om...

Vad gäller en själv kan man ju lika gärna ramla i duchen så där bryr jag mig inte så länge man inte riskerar andras liv och lem det är enbart oansvarsfullt därför brukar jag nu försöka hålla de regler som gäller i bebyggelse och trafik.

Men, för all del kan ju faktiskt ligga en heldel i detta med att det heller kanske inte är bra alla gånger att ta blicken från vägbanan.

Ursäkta off topic.

Men, trådlösa instrument vore kanske något om det skulle vara godkännt, jag vet inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är farligt att köra MC, inget snack om det, men om du kollar vilka som dör/skadar sej mest är det folk som aldrig hade på en MC att göra från början, folk utan körkort, folk utan skyddsutrustning och folk som druckit.

Sorterar man bort dessa så ser statistiken genast lite annorlunda ut.

Vill man vända ännu mer på statistiken så kan man ju roa sej med att sortera bort alla olyckor där en idiot i bil inte såg hojen och körde ut rätt framför.

(jag skulle gärna se att alla som tog bilkörkort skulle tvingas åka X antal mil bakpå en MC för att se hur det är.)
Skriv svar