Fundering över OPamp-koppling i en permobil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Fundering över OPamp-koppling i en permobil

Inlägg av bos »

På jobbet har jag en 25 år gammal permobil som jag lyckats väcka liv i. Tekniknörden i mig ville förstås plocka isär allt för att se hur den fungerade, och så gjorde jag. Rätt intressant skapelse måste jag säga - styrkorten (2st) är ca 40*20cm stora och drivs med en Z80 :)

Hur som helst: Jag ska bygga om den 5V-styrda styrdosan lite, och här har jag ett par funderingar. Det finns en joystick som består av två linjära 10k-potentiometrar med återfjädring till mitten. När joysticken är helt orörd ger den 2.5V ut på sina två utgångar (som är fram/bak respektive höger/vänster). Vid flyttning till maxläge åt något av de fyra hållen så ökar alternativt sjunker utspänning med 350mV. Alltså, maxfart fram = 2.5V + 350mV = 2.85V, maxfart bak = 2.5V - 350mV = 2.15V. Samma för höger/vänster.

Dessa utsignaler går sen till en OPamp-koppling som ser ut enligt följande:

Bild

Jag har arbetat väldigt lite med OPamps, men jag känner igen att kopplingarna är spänningsföljare. Däremot har jag aldrig sett ett motstånd på det ställe där de sitter på bilden. Vad gör detta?

1nF-kondingarna har jag också lite svårt att lista ut funktionen på. Bidrar de med något till själva förstärkningen, eller (min gissning) sitter de där som en liten buffer för signalen från joysticken?

(PS: Jag har ingen möjlighet på grund av permobilens komplexitet att leta fram var nånstans utgångspinnarna hamnar)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Fundering över OPamp-koppling i en permobil

Inlägg av grym »

kondingarna är avstörning

motståndens funktion är något man får kolla på elektroniken den går till, eller om du kan mät spänningen över motstånden vid olika joystickutslag, om det inte är någon spänning är dom antagligen skydd eller del av filter
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Fundering över OPamp-koppling i en permobil

Inlägg av prototypen »

Motstånden kan sitta där för att undvika att OP självsvänger på grund av kapacitiv belastning i efterföljande steg OCH att de till en del hindrar störningar att komma in via kabeln in i elektroniken.
Kondensatorerna har ju grym redan förklarat

Protte
Skriv svar