Fotomultiplikator Tub, vacuum nivå?
Re: Fotomultiplikator Tub, vacuum nivå?
Någon anledning att välja Cockroft-Walton framför en standard Boost, Push-pull eller Sepic omvandlare?
Det går givetvis att köra med olika topologier. Fördelen med Cockroft-Walton som jag ser det är att man får ut dynodspänningarna direkt från varje multiplikatorsteg vilket eliminerar en resistor- eller zenerstege.
Sen behövs inte speciellt många komponenter med extremt höga spec värden (spänningstålighet mm) eftersom multipliceringen sker i många steg som var och en jobbar med en lägre spänning än utspänningen.
Sen behövs inte speciellt många komponenter med extremt höga spec värden (spänningstålighet mm) eftersom multipliceringen sker i många steg som var och en jobbar med en lägre spänning än utspänningen.
Min fundering vart ifall rippet från en switchmode omvandlare gör att man får för mycket brus.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Nej, det tror jag inte. I stort sett alla HS-delar jag sett har varit switchade, i alla fall dem under 10 kg 
Skall man använda fotomultiplikatorn i analogmod (vilket så vitt jag förstår inte är aktuellt i de fall du beskriver) är det dock viktigt att spänningen inte varierar. Jag har för mig att en tumregel säger att förstärkningen ändras med en faktor två per 30 V ändring av katodspänningen. I enfotonräkningsmod (där varje detekterad foton ger en puls ut) är det om jag minns rätt mindre kritiskt så länge man är över ett visst tröskelvärde.
Enligt det första datablad jag hittade på disken är ripplet för en typisk 0--2 kV HS-del 2--4 mV. Tyvärr tror jag att det tråkiga svaret blir "eBay" snarare än "bygg själv" om man skall ha något som fungerar bra vid första försöket ...
Skall man använda fotomultiplikatorn i analogmod (vilket så vitt jag förstår inte är aktuellt i de fall du beskriver) är det dock viktigt att spänningen inte varierar. Jag har för mig att en tumregel säger att förstärkningen ändras med en faktor två per 30 V ändring av katodspänningen. I enfotonräkningsmod (där varje detekterad foton ger en puls ut) är det om jag minns rätt mindre kritiskt så länge man är över ett visst tröskelvärde.
Enligt det första datablad jag hittade på disken är ripplet för en typisk 0--2 kV HS-del 2--4 mV. Tyvärr tror jag att det tråkiga svaret blir "eBay" snarare än "bygg själv" om man skall ha något som fungerar bra vid första försöket ...
Hehe... ripplet kan vara 10 - 100 mV på 5-volt från en PC-nätagg och det skall ändå mata ljudkort mm. med tämligen hög intern dynamik på analogdelarna och här säger du 2-4 mV rippel på 2 kV, en ganska stor uppskärpning på strömkvaliteten skulle jag nog säga....