Rundgång julas fräs och eller fräschuck

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Rundgång julas fräs och eller fräschuck

Inlägg av X-IL »

Jag klockade min fräschuck med en 8mm borr insatt upp och ner samt en kort 10mm fräs, och i båda fallen fick jag ca 8 hundradelars kast när jag vred runt allt för hand. Jag antar att detta är dåligt, hur är det för er andra? Jag skall testa med något med morsekona också och med borrchucken för att se var problemet ligger eller i alla fall är som värst, i maskinen eller tillbehören.

Slutligen, vad brukar man använda som "pinne" när man kollar rundgång, tänkte om jag kan ha något lämpligt hemma. Har ju 1/2" axlar till kulbussningar, de lär ju vara hyfsat raka, men frågan är om de är det fortfarande då de kommer från skroten, annars har jag mängder med oanvända borrar i diverse storlekar. Jag antar att jag skall ha så stor diameter som möjligt?
Användarvisningsbild
jihe

Re: Rundgång julas fräs och eller fräschuck

Inlägg av jihe »

Klockar du med något fastspänt i spännhylsan så kollar du ju den hylsan. Varje enskild spännhylsa är ju en felkälla och en mätning på en diameter säger ju inget om andra diametrar.

Jag skulle börja med att indikera insidan av spännhylsechuckens kona kanske, för att se om du har problemen före eller efter den i systemet. Om den klockar in perfekt behöver du ju inte gå bakåt i systemet till maskinens kona utan kan koncentrera dig på att t ex sortera bort måndagstillverkade hylsor. Men om du har stort kast i den så får du tvärtom söka dig bakåt istället.

Angående diametrar på "pinnarna" är det nog lämpligt att välja hylsornas maxdiametrar. Halvtum kan ju vara ok om du har en halvtumshylsa men inget jag skulle testa en 13 mm-hylsa med. Men pinnfräsar är väl rätt bra att mäta på. De är ju härdade hela vägen upp i skaftet och har aldrig instansade siffror och grejer som många borr kan ha.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Rundgång julas fräs och eller fräschuck

Inlägg av grym »

brukar ha en pinnfräs som jag monterar upp och ner så man har en centimerer utanför att mäta på

ofta har man ju någon avbruten stackare liggandes :oops:
Skriv svar