Hur är det egentligen?
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... &rcid=3240
AVR32 har för närvarande bara stöd för JTAGmkII-debugging. JTAG(1)-kloner finns med instruktioner på nätet, och kan byggas av den intresserade. JTAGmkII har ännu inte klonats, och måste köpas i original för ca 4000 SEK.
AVR32 debugstöd och JTAGmkII
Re: AVR32 debugstöd och JTAGmkII
AVR32 kan debuggas av avrdragon,jtagmkll och avr one och programmeras av avrdragon,jtagmkll,avr one och stk600.
Trevligt att AVR dragon kan debugga/programmera AVR32 nu också.
Då kan man lättare programmera om NGW100 som jag har liggande.
Då kan man lättare programmera om NGW100 som jag har liggande.
Nu för tiden finns det JTAG ICE mkII-kloner. Till och med kloner av klonerna, verkar det som 
Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men av vad jag läst på AVR Freaks verkar de flesta fungera relativt smärtfritt.
Däremot verkar det inte så lyckat med Dragon och AP7. Från en tråd på AVR Freaks:
EDIT; Jag har labbat en del med både UC3 och (den nu skrotade) AP7, kan fylla på wikin med lite mer information och fler länkar framåt helgen.

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men av vad jag läst på AVR Freaks verkar de flesta fungera relativt smärtfritt.
Däremot verkar det inte så lyckat med Dragon och AP7. Från en tråd på AVR Freaks:
Detta gällde enbart Dragon Rev. C, så jag hoppas att Micke_s äger någon annan version.Dear Customer,
I am really sorry for the delay and inconvenience caused.
After more investigation it seems there are problem programming AP7000 with this version of AVR Dragon.
We will suggest not to use such low cost tool wile developing a high end part as AP7000.
We will investigate this and consider removing AP7000 from the list of supported devices for AVR Dragon.
Best Regards,
Atmel Technical Support Team
EDIT; Jag har labbat en del med både UC3 och (den nu skrotade) AP7, kan fylla på wikin med lite mer information och fler länkar framåt helgen.