Laser på kapbandsåg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Laser på kapbandsåg

Inlägg av DW »

Jag behövde en laserlinje på bandsågen för att kunna öka noggrannheten och viktigare kanske,
kunna se var kapet sker vid girning.
Utgångsläge:

Efter att planat ett ämne behövde jag ett spår som fäste. Skivfräsning 4.00mm
Stående på skruvstycket ett svarvat rör utv 16.00 inv 12.01
Bild

Lasern var 40mm lång och 12mm i dia. Riggat röret i kapen för att göra ett tunt snitt för elkabeln.
Bild

Hållare och röret på plats med lasern i. (har ingen bild på detalj jobbet ännu)
Bild

Sett underifrån, lasern injusterad så linjen är exakt lika bred som sågbladet.
OBS bara topparna syns som punkter utefter linjen.
Bild

Här ligger material i kapen. Ett plattjärn 60x8 plus en axel på 25mm.
Lasern ligger fortfarande på bladets centrum men bilden är tagen lite ur fokus så linjen luras lite.
Skärpa och "bredden" var över förväntan. Lasern lyser både in under och på kanter.
Bild
Nacktdelen med att ha laser under bandsågen är att jag får ingen linje om sågbladet är lägre än ~20mm.
över materialet.

Jag provade även att montera den ovanför men fann inte någon bra plats pga slangar mm.
Lasern driver jag med 3volt, kanske väl låg spänning.
På nätet fann jag en såg som hade eftermonterat laser ovanför bladet och belyste "insidan" på
det material som skulle kapas. Eftersom man ibland sågar material som pga girning endast går
att såga så det blir den yttre delen (allså till höger om bladet) vill jag inte ha en laserlinje som
då missar med bladtjockleken på ena sidan och ligger 2mm fel på andra sidan.
Lägga lasern rakt över:
Provade med detta och breddade linjen så att en 1mm linje blev synlig på vardera sidan.
Visade sej att detta var nästintill omöjligt att justera in. ju högre upp dessto mer fel.

Detta var en prototyp, jag återkommer med fler bilder

ps
eftersom bandsågar normalt bara kan giras 0--60 grader åt ena hållet kan man inte
alltid få materialet till vänster (innanför) Därav mina komentarer om ut eller insida.
ds
wird

Re: Laser på kapbandsåg

Inlägg av wird »

Inte illa, jag gillar verkligen idén. Kan ju vara svårt att få det exakt när man ska kapa annars. :bravo:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Laser på kapbandsåg

Inlägg av DW »

Trevligt att det uppskattas Wird :)
Alla som sågat fyrkantprofiler i 45 grader för att sedan svetsas vet ju hur lite det behövs för att ett litet
kapfel ställer till det. Får jag bara lasern stabilt monterad så tror jag på idén.
Skriv svar