Kabelkanal och få plats med kabel?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Kabelkanal och få plats med kabel?

Inlägg av Purre »

Halloj

Har tagit kabelkanal ifrån jobbet som är 10mm tjock yttermått och 7.5mm innermått. Vad kan man ha för kabel i en sådan som är 3G1.5 (är till tvättmaskin) ville få det i kanal i hallen istället för att klammra och ja då var denna kanal bra mått på iaf tills man kom hem med den och skulle försöka få in EKK Light 3G1.5 i den. Finns det någon kabel som är platt och påminner om modulkabeln inom tele eller kan (ja allt går men godkänt ska det helst vara) lägga FK eller EK i kanalen eller liknande kabel? 2G1.5 + en lös jord möjligen?

Kanalen är enbart tänkt till detta ändamål också och då den kommer gå från centralen och sen upp till taket och runt i hallen är jag tveksam till att någon annan kommer använda det till något annat också.
DeeJayPA2

Re: Kabelkanal och få plats med kabel?

Inlägg av DeeJayPA2 »

EXK är nog den minsta som man kan hitta som är godkänt för detta men den är 8,1mm.
Varför inte bara skaffa rätt typ av list?
Det finns även kabelkanaler som är godkänd för att förlägga FK i.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

För att denna kanal var gratis? Sen att den är liten. Vi har även sådan som är 14-16mm yttermått som klarar 5G1.5 vad jag vet men tycker den bygger för mycket utåt. Därför jag tänkte om man kunde hitta en bättre kabel till ändamålet.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Vad jag vet så finns det ingen kabel motsvarande 3G1.5 som passar i en sådan kanal så jag instämmer med föregående talare och säger: Skaffa rätt kanal.

2G1.5 och lös jordkabel är INTE tillåtet, men det behöver väl inte påpekas...

Även om man kanske inte behöver anlita elektriker så fort man skall göra ett eljobb så skall man f-n i mig se till att använda rätt material anser jag... Skulle det mot all förmodan hända något så är det ju rätt svårt att bevisa att det inte är en behörig elektriker som gjort jobbet om du vet vad du gör och gör rätt. Men har du nån speciallösning med en lös jordtråd så är det ju solklart att det är ett amatörjobb och vips påverkar det försäkringen.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

:tumupp:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns kanaler som är godkända att lägga FK i, men dessa har strikta krav, bland annat ska dom inte gå att öppna utan verktyg och givetvis gjorda i isolerande material.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Mjo det är dom stora ifrån Thorsman som man vanligen ser på kontor, men det skulle se bra roligt ut om det låg uppe i taket :D
Verkar inte bättre än att man får ta hem nya kanaler ifrån jobbet då helt enkelt :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

B1n4ry skrev: 2G1.5 och lös jordkabel är INTE tillåtet, men det behöver väl inte påpekas...
Verkar meningslöst att ha en jordkabel i kabeln och en lös bredvid...
Var säkert 2x1.5 som menades, 2G1.5 borde inte ens finnas...
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

En annan liten rolig lösning på det hela vore om man tog någon signalkabel för dom kan nog finnas i platt utförande. Sen tejpar man om ledarna så de får rätt färger :D Hade en på jobbet som tänkte tejpa om jorden i en kabel, den användes ändå inte då det gick till en termostat i plast utan jordskruv men nä det fick han inte göra, fick byta kabel då istället.
Skriv svar