Visa resultat från en multimeter på en extra display.
Visa resultat från en multimeter på en extra display.
Hej, är helt ny här och hoppas jag lagt tråden i rätt del, annars får någon moderator flytta den rätt. Kan vara pågående projekt men eftersom frågan gäller lcd-displayer så kommer den här:
Jag vill visa mätvärdena som kommer fram på min tångamperemeter på en extern display jag vill ha närmare mig. Finns det något billigare sätt än att köpa två likadana mätare och slakta den ena?
Har läst en del elektronik och löda smått kan jag. Det finns ju både skärmar med inbyggd styrenhet och ren lcd-panel med massa ingångar för varje rad.
Är kanske svårt att veta utan att öppna upp och se vilken typ av display det är från början, men frågar man inte så får man ju aldrig veta.
Mätaren jag ska använda mig av till projektet är:
http://www.biltema.se/Verktyg/Matverkty ... eter-ACDC/
Ytterst tacksam för svar och framförallt tips på hur jag ska gå tillväga!
//Karl
Jag vill visa mätvärdena som kommer fram på min tångamperemeter på en extern display jag vill ha närmare mig. Finns det något billigare sätt än att köpa två likadana mätare och slakta den ena?
Har läst en del elektronik och löda smått kan jag. Det finns ju både skärmar med inbyggd styrenhet och ren lcd-panel med massa ingångar för varje rad.
Är kanske svårt att veta utan att öppna upp och se vilken typ av display det är från början, men frågar man inte så får man ju aldrig veta.
Mätaren jag ska använda mig av till projektet är:
http://www.biltema.se/Verktyg/Matverkty ... eter-ACDC/
Ytterst tacksam för svar och framförallt tips på hur jag ska gå tillväga!
//Karl
Re: Visa resultat från en multimeter på en extra display.
Hur lång sträcka från mätpunkten är det?
Kanske det går att plocka väck själva mättången med mer eller mindre våld. Och sedan ha en skärmad kabel mellan mät tången som är runt kabeln och display delen som finns där du vill presentera värdet.
Jag vet inte om det fungerar eller inte, men en tanke iaf.
Tror att det är bra små grejjer i en tångampermeter alltså, blir nog rejält svårt att flytta bara displayen.
Vad är det du ska mäta, lik eller växelström, 230 volt eller lågspänning?
Kanske det går att plocka väck själva mättången med mer eller mindre våld. Och sedan ha en skärmad kabel mellan mät tången som är runt kabeln och display delen som finns där du vill presentera värdet.
Jag vet inte om det fungerar eller inte, men en tanke iaf.
Tror att det är bra små grejjer i en tångampermeter alltså, blir nog rejält svårt att flytta bara displayen.
Vad är det du ska mäta, lik eller växelström, 230 volt eller lågspänning?
numera så brukar köpeprylar ha sin egen design på lcd så chansen att hitta en extra exakt likadann är mycket liten
sedan vet jag inte hur det blir om man parallellkopplar två identiska lcd'r, borde funka men har ingen erfarenhet av det
med en bättre beskrivning på vad du ska göra så kanske du kan andra svar istället
sedan vet jag inte hur det blir om man parallellkopplar två identiska lcd'r, borde funka men har ingen erfarenhet av det
med en bättre beskrivning på vad du ska göra så kanske du kan andra svar istället
Det är lik och växelström mellan 50 och 220Ampere jag främst är ute efter. Ska mäta vid kabelanslutningen på en svetsmaskin, eller ja den ska fungera på alla i princip och vara portabel.
Sen hade jag tänkt skicka signalen vidare till en så liten display som möjligt att sätta fast i själva svetshjälmen. Är inte hemma nu men skulle kunna snickra ihop en paint så småningom om det kan underlätta mer.
Sen hade jag tänkt skicka signalen vidare till en så liten display som möjligt att sätta fast i själva svetshjälmen. Är inte hemma nu men skulle kunna snickra ihop en paint så småningom om det kan underlätta mer.
Multimeter med RS232 (eller USB skräp) utgång. Bygg sedan något som tar signalen och visar på en display. Ev trådlöst.
Det skulle kunna vara något. Har googlat en stund nu men hittar bara vanliga multimetrar med dataanslutning. Sökhjälp?
Flukemätaren var riktigt häftig, men fanns inte som tångmätare, vilket jag har som krav. Sen är det ju roligare att bygga själv.
Enormt tacksam för alla svar och tips. Länkar till produkter jag kan ha nytta av är också välkomna.
blueint skrev:Multimeter med RS232 (eller USB skräp) utgång. Bygg sedan något som tar signalen och visar på en display. Ev trådlöst.
Flukemätaren var riktigt häftig, men fanns inte som tångmätare, vilket jag har som krav. Sen är det ju roligare att bygga själv.
Enormt tacksam för alla svar och tips. Länkar till produkter jag kan ha nytta av är också välkomna.
Sen kan man ju alltid lägga in en spole eller hallelement kopplat till en mikrokontrollers A/D. 

Kan man verkligen bygga vridspoleelement som klarar den strömstyrkan? 
Vill ju gärna komma undan så billigt som möjligt då jag nästan räknar med att behöva börja om när det jag gör går sönder.

Vill ju gärna komma undan så billigt som möjligt då jag nästan räknar med att behöva börja om när det jag gör går sönder.

om jag hadde velat övervaka en svets så hadde jag monterat ett shuntmotstånd inne i svetsen , haft uttag för extern mätning och haft två multimetrar eller vad som för visning
enkelt och smidigt
shunten kan man ju göra av rostfri plåt i do strömområdena, behöver ju inte vara perfekt
inne i svetshjälmen hadde jag föredragit lysdiodsstapel, och på svetsen en panelmeter
med lite elektronik så gör man en aktiv likriktare och får då inga problem med lik eller växelström
enkelt och smidigt
shunten kan man ju göra av rostfri plåt i do strömområdena, behöver ju inte vara perfekt
inne i svetshjälmen hadde jag föredragit lysdiodsstapel, och på svetsen en panelmeter
med lite elektronik så gör man en aktiv likriktare och får då inga problem med lik eller växelström
Det är ett bra sätt, men nu är det ingen specifik svets jag ska ha den till utan till min hjälm så jag kan ansluta till den svetsen jag är vid och jobbar för stunden.
gör inget, bara till att bygga in i en låda så funkar det där med
grym, hur menar du då? Alla svetsmaskiner är ju olika i princip. Känner mig lite fånig men hänger inte helt med.
kvittar ju på vilken ledare man mäter, och nästan alla svetsar har ju samma kontakt på återledaren, ok det finns ju två tre olika storlekar, men hur många olika sitter det på dom du annvänder?
om man måste ha clamp on så finns det ju lösa som mäter både lik och växel, kostar lite mera om man inte hittar vettiga på ebay
om man måste ha clamp on så finns det ju lösa som mäter både lik och växel, kostar lite mera om man inte hittar vettiga på ebay
Klämma underlättar ju helt klart.
Sitter och funderar på göra en slags platt ring som man har istället för testpinnarna och sätter mellan där man sätter fast kablarna.
Borde fungera lika bra, om inte bättre för då sitter den ju fast även om någon sparkar till vagnen eller liknande.
Vad tror du/ni om den varianten? Synd att fluken var så dyr.
Sitter och funderar på göra en slags platt ring som man har istället för testpinnarna och sätter mellan där man sätter fast kablarna.
Borde fungera lika bra, om inte bättre för då sitter den ju fast även om någon sparkar till vagnen eller liknande.
Vad tror du/ni om den varianten? Synd att fluken var så dyr.