Äventyret fortsätter

I väntan på kretsar till frånslagsfördröjningen från Protte (tack för det) funderar jag på en enkel (enklast möjlig) temperaturreglering för att kontrollera värmen/kylan i höljet till såglasern. Jag kommer att bygga in linjelasern, frånslagsfördröjningen, nätdel och en reglering för klimatet i ett hölje normalt ämnat för övervakningskameror (en sån långsmal aluminiumburk med glasruta längst fram, ja ni vet vad jag menar). Tanken var att koppla ett effektmotstånd som värmeelement och en liten 40x40mm fläkt för kylning. Jag misstänker att fläkten behövs på sommarhalvåret och elementet på höst, vinter och kanske vårsäsongen...
Kan man tänka sig en vanlig OP med hysteres som slår till vid hög temp respektive låg temp? Det behöver inte vara exakt utan bara på ett ungefär. En finess kanske kan vara att inte kunna starta lasern förrän rätt temp uppnåtts, men det kanske blir lurigt att få till då det inte är alldeles självklart att tempen inuti lasern är lika som omgivande temperatur

Lasern kommer att monteras i ett aluminiumblock för kylningen skull, men det innebär också att det tar mycket längre tid att värma det...
Har sökt forumet utan att hitta någon riktigt enkel temperaturreglering (alla här verkar köra med mikroprocessorer

). Har ni något förslag till mig att jobba vidare på?