Ekolodsgivarsimulator?
Ekolodsgivarsimulator?
Mitt Nasa Target ekolod har lagt av. Det har läckt in vatten och utgångstrafon är sönderärgad. Resten av elektroniken verkar OK så jag tänkte linda en ny och prova. Problemet är att givaren sitter fastplastad på insidan av skrovet och båten är på land. Kan någon ge ett förslag på hur man kunde simulera ett eko?
Re: Ekolodsgivarsimulator?
Beror väl på hur ekolodsmodulen i skrovet är uppbyggd ..?
Hint om instrumentets impedans med tanke på trafon?
Hint om instrumentets impedans med tanke på trafon?
-
limpan4all
Det kan du inte.
Vad vi som faktiskt har sysslat med detta gör, är att man triggar en extern sändare (vanligen med en lokal receiver) på utsidan som får sända in till mottagaren med lämpliga delayer och amplitidförändringar.
Med reservation för att det faktiskt kanske går med en ren ekolodsfunktion, jag har ju mest jobbat med bottentracksmätande fartloggar.
Är din sändarkristall förspänd eller frisvängande?
Vad har den för backningsmaterial, kork, plast eller stumt?
Vet du sändarfrekvensen?
Vad vi som faktiskt har sysslat med detta gör, är att man triggar en extern sändare (vanligen med en lokal receiver) på utsidan som får sända in till mottagaren med lämpliga delayer och amplitidförändringar.
Med reservation för att det faktiskt kanske går med en ren ekolodsfunktion, jag har ju mest jobbat med bottentracksmätande fartloggar.
Är din sändarkristall förspänd eller frisvängande?
Vad har den för backningsmaterial, kork, plast eller stumt?
Vet du sändarfrekvensen?
Sändarkristall? Menar du givaren?
Givaren är limmad inuti, fast i botten. Det är solid GRP där, inget distansmaterial.
Vet ej frekvensen, men vanliga ekolod brukar vara på 200kHz. Det är litet svårt att mäta frekvensen från ekolodet, då det är burstat.
Ut-trafon har 7 varv primär och 240 varv sekundär på en "vanlig" spolstomme. Sekundärens induktans var 1,2mH
Givaren är limmad inuti, fast i botten. Det är solid GRP där, inget distansmaterial.
Vet ej frekvensen, men vanliga ekolod brukar vara på 200kHz. Det är litet svårt att mäta frekvensen från ekolodet, då det är burstat.
Ut-trafon har 7 varv primär och 240 varv sekundär på en "vanlig" spolstomme. Sekundärens induktans var 1,2mH
-
limpan4all
Sändarkristallen (vanligen används den även för mottagningen) är en piezokristall (kan man väl kalla "givaren" lite vanvördigt).
Distansmaterialet sitter på baksidan om kristallen dvs långt från vattnet.
Jag är inte säker på att jag förstår din uppbyggnad.
Är det en sammanbyggd enhet, dvs sitter givaren, transformatorn och elektroniken i en enhet eller hur är det uppdelat?
200kHz är rätt högt för ett ekolod, ger bra upplösning men mäter då bara ned till ca 150 meter med ca 10W in till sändarkristallen.
Men du skulle ju kunna låna en handhållen ekolodsändare i rätt frekvensområde (+-1kHz vilket kan vara svårt att få tag på) placera vaselin mellan sändaren och mottagaren och prova.
Men jag misstänker att det inte kommer att ge något. Så du får nog vänta tills båten är i sjön nästa år för att prova.
Distansmaterialet sitter på baksidan om kristallen dvs långt från vattnet.
Jag är inte säker på att jag förstår din uppbyggnad.
Är det en sammanbyggd enhet, dvs sitter givaren, transformatorn och elektroniken i en enhet eller hur är det uppdelat?
200kHz är rätt högt för ett ekolod, ger bra upplösning men mäter då bara ned till ca 150 meter med ca 10W in till sändarkristallen.
Men du skulle ju kunna låna en handhållen ekolodsändare i rätt frekvensområde (+-1kHz vilket kan vara svårt att få tag på) placera vaselin mellan sändaren och mottagaren och prova.
Men jag misstänker att det inte kommer att ge något. Så du får nog vänta tills båten är i sjön nästa år för att prova.
Se:
http://www.nasamarine.com/proddetail.ph ... pth&cat=15
Detta är Target2, men target 1 ser likadan ut och har samma givare. Som de flesta båtekolod är det en display och fristående givare som kan monteras genom skrovet eller innanför.
Skall se ifall jag kan få trafon som reservdel från NASA Marine, annars får jag väl linda...
http://www.nasamarine.com/proddetail.ph ... pth&cat=15
Detta är Target2, men target 1 ser likadan ut och har samma givare. Som de flesta båtekolod är det en display och fristående givare som kan monteras genom skrovet eller innanför.
Skall se ifall jag kan få trafon som reservdel från NASA Marine, annars får jag väl linda...
OK. Ekolodet lever, men har litet problem med känsligheten. Tappade signalen vid ca 10m, vilket iofs är OK, det är om det är grundare än 1,5 som jag börjar oroa mig. Inte lätt heller att testa. Typ packa inverter, oscolloskop och prylar och kajka ut...
Det visar dock rätt. Testade vid en punkt jag vet är 6.7m och där visade lodet rätt.
Skall posta schemat jag fått senare.
Hittade annars ett lurigt sätt att testa om det lever. Den arbetar på frekvensen 145,7kHz, det var iallafall där filtren i mottagaren hade max. Själva signalen är svårare att testa då den är korta burstar. Nåväl, om man sätter 330ohm i stället för givaren och sedan kör in 145,7kHz från en tongenerator då får man den att visa ett värde. Max signal ger 0 m, vilket är logiskt.
Det visar dock rätt. Testade vid en punkt jag vet är 6.7m och där visade lodet rätt.
Skall posta schemat jag fått senare.
Hittade annars ett lurigt sätt att testa om det lever. Den arbetar på frekvensen 145,7kHz, det var iallafall där filtren i mottagaren hade max. Själva signalen är svårare att testa då den är korta burstar. Nåväl, om man sätter 330ohm i stället för givaren och sedan kör in 145,7kHz från en tongenerator då får man den att visa ett värde. Max signal ger 0 m, vilket är logiskt.
Var det logiskt? Det handlar väl inte om volymen på ekot utan tidsfördröjningen...
-
limpan4all
Ja, det är helt logiskt på en skitlösning.
Kontinuerlig sändning in mot mottagaren = omedelbart eko = noll fördröjning dvs 0m.
Visar bara att det är en mycket simpel lösning, ingen modulering av utsända signalen eller annat för att rensa bort falskekon mm.
Kontinuerlig sändning in mot mottagaren = omedelbart eko = noll fördröjning dvs 0m.
Visar bara att det är en mycket simpel lösning, ingen modulering av utsända signalen eller annat för att rensa bort falskekon mm.
Jag kanske var otydlig. Ekolodet sänder burstar på 145,7kHz. Om jag lägger på en egen 145,7kHz så tror den att den får ett eko direkt, dvs noll meter. Det är som sagt var ett mycket enkelt ekolod. Kostade 70 pund för 10 år sedan, men det är fullt tillräckligt för att se när det börjar grunda upp då man kryssar. Dessutom så tar det bara 12mA och jag har bara solpanel.Var det logiskt? Det handlar väl inte om volymen på ekot utan tidsfördröjningen...
Schema:

Tyvärr utan komponentvärden. Den enda komponenten som är bytt är trafon längst tv. Den är iofs trimbar, men jag kan inte tänka att den skall behöva trimmas? Verkar inte vara mycket till avstämning där. Misstänker även att filtren i mottagardelen är ganska breda. Oscillatorn är ju en enkel RC-dito och knappast så frekversstabil.
Frågan är vad som kan ha ändrat eftersom den nu bara verkar orka till 10m? Förr lade den av först vid 90-100m. Sedan hjälper det inte upp saken att jag har givaren plastad fast i skrovet på insidan, men det funkade ju förut.

Ok, det var uttrycket "max signal ger 0m" som jag tolkade som att mindre än max signal ger ett annat värde, och det var ju inte så logiskt.
En sak som kan hända är att skrovet mer eller mindre delaminerar där givaren sitter och därmed försvagas signalen. Fast det borde ju ske gradvis över en längre tid tycker man. Men det gäller ju att givaren har bra "kontakt" med vattnet.
En sak som kan hända är att skrovet mer eller mindre delaminerar där givaren sitter och därmed försvagas signalen. Fast det borde ju ske gradvis över en längre tid tycker man. Men det gäller ju att givaren har bra "kontakt" med vattnet.
Nä, skrovet är helt OK, ingen delaminering och ingen fukt. Problemen har nog med reparationen att göra. Lindade om trafon eftersom den hade rostat bort, men räknade varv då jag lindade av. Nya har även samma induktans som den gamla, återanvände ferriten från den gamla. Enda skillnaden eg är att jag hade något grövre tråd.
Signalnivån har den betydelsen förståss att ju högre den är, desto bättre "täcker" den lodets egen signal, svagare så ser lodet en blandning av egen och generatorns, och hur den tolkar det kan jag inte svara på. Samma om jag varierar frekvensen IOFS.
Signalnivån har den betydelsen förståss att ju högre den är, desto bättre "täcker" den lodets egen signal, svagare så ser lodet en blandning av egen och generatorns, och hur den tolkar det kan jag inte svara på. Samma om jag varierar frekvensen IOFS.
-
limpan4all
Förresten, jag har faktiskt några obestyckade PC-ISA mönsterkort liggandes för att göra just detta....
5 kanaler, DDS på varje kanal samt modulerade 12 bit D/A efter DDS´en (via analog multiplikator) tänkta för 120-180kHz.
Mjukvaror får du skriva själv samt bestycka med komponenter, så skicka ett PM om du verkligen har behovet av en riktigt kompetent ekolodsimulator...
5 kanaler, DDS på varje kanal samt modulerade 12 bit D/A efter DDS´en (via analog multiplikator) tänkta för 120-180kHz.
Mjukvaror får du skriva själv samt bestycka med komponenter, så skicka ett PM om du verkligen har behovet av en riktigt kompetent ekolodsimulator...
Om jag inte minns helt fel så är det ganska petigt med resonansfrekvenserna, både i sändaren och i mottagaren, för att få bra räckvidd.
Det blir ganska mycket högre ljudtryck när du sänder om sändaren och transducern ligger i resonans, och mottagaren blir högst okänslig om den inte är i resonans.
Det blir ganska mycket högre ljudtryck när du sänder om sändaren och transducern ligger i resonans, och mottagaren blir högst okänslig om den inte är i resonans.