Styrning av "digital" fläkt?
-
Styrning av "digital" fläkt?
Har ett par fläktar jag fått.
Den har totalt 7 tåtar.
Farsan hade fått det till. 3 st för ström. (nolla, fas och jord)
Sedan är nog 2 st för att mäta varvtalet och de 2 sista för att styra fläktens hastighet.
Man verkar styra hastigheten genom att sluta dessa 2 stumppar mot varandra i en viss hastighet?!
Någon som vet vad jag snackar om? Och isåfall någon som råkar sitta på tips på styrning av fläkten? En 555a med någon typ av trissa? triac?
/D
Den har totalt 7 tåtar.
Farsan hade fått det till. 3 st för ström. (nolla, fas och jord)
Sedan är nog 2 st för att mäta varvtalet och de 2 sista för att styra fläktens hastighet.
Man verkar styra hastigheten genom att sluta dessa 2 stumppar mot varandra i en viss hastighet?!
Någon som vet vad jag snackar om? Och isåfall någon som råkar sitta på tips på styrning av fläkten? En 555a med någon typ av trissa? triac?
/D
-
Re: Styrning av "digital" fläkt?
Vad är de 2 sista anslutna till för något?
Om de ska slutas för att välja hastigheten måste väl styrsystemet redan finnas.
Sedan börjar du prata om förslag till styrsystem!
Finns styrsystem eller inte? Vill du ha ett styrsystem som fungerar som du beskrivit duger det inte med en 555. Då måste det till en MCU.
Om de ska slutas för att välja hastigheten måste väl styrsystemet redan finnas.
Sedan börjar du prata om förslag till styrsystem!
Finns styrsystem eller inte? Vill du ha ett styrsystem som fungerar som du beskrivit duger det inte med en 555. Då måste det till en MCU.
-
Alltså. pulsar man 2 av sladdarna så får man fläkten till att gå. De 2 sista gissade bara farsan att där förmodligen finns en puls att läsa av för att kanske läsa varvtalet.
Dvs det som verkar behövas är nåt som sluter de på sladdarna. t ex med 50hz för att få en hastighet på xxx rpm.
Jag har dock istort sett ingen info om fläkten. Kan lägga upp kort på spektaklet lite senare.
Dvs det som verkar behövas är nåt som sluter de på sladdarna. t ex med 50hz för att få en hastighet på xxx rpm.
Jag har dock istort sett ingen info om fläkten. Kan lägga upp kort på spektaklet lite senare.
storlek på fläktarna?
bilder på den och på märkskylten är så gott som nödvändigt
bilder på den och på märkskylten är så gott som nödvändigt
Skulle tro att det ska till ett PWM-signal via t.ex. en optokopplare.
-
Det verkar inget logiskt med en signal för att styra hastigheten med pulser och en för att mäta hastigheten.
Det går inte heller att gissa sig fram till vad det är, du vet ju inte ens om det är nån isolation mellan nätspänningen och styrsignalerna så det kan ju bli helt livsfarligt om du bara chansar.
Det går inte heller att gissa sig fram till vad det är, du vet ju inte ens om det är nån isolation mellan nätspänningen och styrsignalerna så det kan ju bli helt livsfarligt om du bara chansar.
-
Varför är det inte logiskt att styra hastigheten på motorn med pulser? Finns ju flertalet fläktar som arbetar på det sättet....
Sedan de andra 2 tåtarna vet jag inget om. Har noll koll på hur farsan mätte ut det men när han touchar 2 av dem med en viss frekvens så går fläkten i en viss hastighet. Och ändrar han frekvensen ändras hastigheten på fläkten med.
Kommer inte ihåg vilken typ av spänning de var på de 2 tåtarna som han duttade heller. ska undersöka det mer.
Hade dock varit roligt att veta om någon annan har pillat med just denna typen av styrning på fläktarna.
Sedan de andra 2 tåtarna vet jag inget om. Har noll koll på hur farsan mätte ut det men när han touchar 2 av dem med en viss frekvens så går fläkten i en viss hastighet. Och ändrar han frekvensen ändras hastigheten på fläkten med.
Kommer inte ihåg vilken typ av spänning de var på de 2 tåtarna som han duttade heller. ska undersöka det mer.
Hade dock varit roligt att veta om någon annan har pillat med just denna typen av styrning på fläktarna.
Det skrev jag inte heller, du läste bara halva meningen. Jag menar att det inte verkar logiskt att styra motorn med pulser OCH SAMTIDIGT ha en utgång för att mäta varvtalet. Styr man varvtalet behöver man ju inte mäta det.
jopp det gör det, man kollar att den verkligen snurrar, ty mången fläkt har påträffats stillastående med lagrer som grus
-
Farsan fick det ivf till att vara så. Han fick någon slags ut som varierade kontra varvtalet ivf.
Ska hem och testa ihop nåt så får vi se.
Nerre: Man kan tolka din mening som att båda sakerna var för sig är ologiska
Ska hem och testa ihop nåt så får vi se.
Nerre: Man kan tolka din mening som att båda sakerna var för sig är ologiska

I vilket fall som helst är det ju inget vidare smart att gissa. Man kanska gissar halvrätt så det funkar när man testar och sen efter ett par veckors drift blir nåt fel och så börjar det brinna eller kommer ut nätspänning bakvägen eller nåt.
Får du inte tag på nån inkopplingsanvisning eller manual så får du väl öppna och se hur det ser ut att vara kopplat.
Får du inte tag på nån inkopplingsanvisning eller manual så får du väl öppna och se hur det ser ut att vara kopplat.
-
Japp ska öppna den. Ska försöka forska lite till i vart de kommer ifrån och hur de styrs.