Hjälp med Autocad 2009

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
SnickaarN

Hjälp med Autocad 2009

Inlägg av SnickaarN »

Hejsan
Är nybörjare med autocad 09 så hoppas de finns några här på forumet som kan hjälpa mig med en grej :)
Iafl jag har gjort en 2d ritning i modelrymden och nu vill jag föra över den till papersrymden (Layout) men
har ingen aning om hur jag ska göra har läst div olika guider och tutorials på nätet men jag har inte blivit klockare :roll:
En guide sa (som jag fattade det) att man skulle skapa ett nytt lager och sedan bocka ur plot layer...
sakt och gjort :P ritningen kom upp i layout 1 men när jag skulle måttsätta ritningen blev måtten helt fel :P
Så är jag helt ute och cycklar? hehe 8)

/M
Användarvisningsbild
säter

Re: Hjälp med Autocad 2009

Inlägg av säter »

Kan det vara så att ritningen automatiskt skalas om när du för över den till Layout?
H.O

Inlägg av H.O »

Hmm, jag vet inte om detta är korrekt sätt men jag ritar alltid i skala 1:1 samt måttsätter i "model-fliken", måttsättningen gör jag på separat lager så man kan släcka den om man vill. Sen infogar jag en layout med ritram osv, dubbelklickar "inuti" ritramen varpå man med scroll-hjulet kan "zooma" så att "modellen" blir lagom stor samt flytta runt den så att den passar på "pappret" så att säga. Nu är detta med ACLT2000 men jag tror inte det är nån större skillnad.

Men som sagt, hurvida detta är det "korrekta" sättet att jobba vet jag inte.

/Henrik.
Användarvisningsbild
SnickaarN

Inlägg av SnickaarN »

@Säter
Så kan de mycket väl vara för när jag ska måttsätta en linje som är 2000 mm blir måttet 20 istället :P men jag vill ju att de fortfarande skall stå 2000 vad gör jag för fel? xD
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Har du kollat i manualen? Den brukar vara ganska utförlig
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gå över i pappersrymden, ställ in storlek osv, infoga eventuella ritramar mm.
Skriv sedan "mview", vilket skapar ett fönster till modelrymden.
Du kan välja om du skall skapa default storlek "FIT" , vilket du kan justera senare.
Om du dubbelklickar i det skapade fönstret kan du panna och zooma in dig i modelrymden, klicka sedan utanför fönstret för att komma tillbaka till pappersrymden.

Vill du zooma en specifik skala, dubbelklicka i fönstret, så att modelrymden aktiveras, skriv Z "enter" sedan "skalan"XP "enter"
Där skalan är till exempel 0.1 för 1:10, 0.01 för 1:100 osv, räkna ut ytterligare får du göra själv.

Sedan kan du ställa in ett antal DIM-variabler så text och pilstorlekar skalas på samma sätt. Det finns även en del variabler som skalar om så du kan måttsätta i pappersrymden.
Skriv svar