5/10 MHz kristalloscillator med lågt fasbrus?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

5/10 MHz kristalloscillator med lågt fasbrus?

Inlägg av hcb »

Jag har räddat två stycken 1--500 MHz frekvenssyntesenheter som tyvärr saknar frekvensreferens. Fasbruset multipliceras så vitt jag förstått med multiplikationsfaktorn i syntesen, så ett lågt fasbrus (och noggrannhet och stabilitet, förstås) är fördelaktigt i referensen. För mina ändamål räcker det säkerligen långt med klockan från den HP5370 som jag köpte från Illuwatar för några år sedan om det inte till och med duger med en hemmabyggd 10 MHz kristalloscillator, men efter att ha sökt litet på nätet undrar jag följande:
* vilka är de viktigaste sakerna att tänka på när man bygger en oscillator med lågt fasbrus? Stabilitet mot variationer i matningsspänningen, liten och jämn belastning av kristallen m.m.?
* tror ni att det spelar någon roll om referensen matar syntesenheten med sinusvåg eller fyrkantvåg? Manualen ger så vitt jag kan se inget svar på detta annat än att "5 MHz input is automatically doubled", vilket får mig att tro att fyrkantvåg funkar lika bra som sinus.
* på eBay finns det rätt många OCXO-moduler. Där uppgifter finns om fasbrus är de rätt lika. Är det något särskilt man skall tänka på innan man slantar upp mellan $25 och $mycket för en dito? Jag inser att kristallugnen framför allt gagnar lång- och korttidsstabiliteten, men finns det andra fördelar? Och hur är det med t.ex. rubidiumbaserade oscillatorer?

H. - ur led med ryggen och ur fas med tiden
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: 5/10 MHz kristalloscillator med lågt fasbrus?

Inlägg av 4kTRB »

Jag är inte så påläst om sånt här men firman Valpey Fisher ska vara bra
på att bygga extremt lågbrusiga/jitterfria oscillatorer och har en del artiklar
på sin sida som kanske kan ge några svar.

http://www.valpeyfisher.com/ContentDisp ... ationNotes
http://www.valpeyfisher.com/Products.as ... tCode=OCXO
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla med dom på timenuts, en gäng som inte disskuterar mera än noggranhet i tid, där har det varit upp många gånger
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

OK, tackar.
Skriv svar