utlösare till Nikon d300

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
joelnordh

utlösare till Nikon d300

Inlägg av joelnordh »

Sitter och funderar lite på att bygga en utlösare till nikon d300 som jag kan styra med hjälp av en avr, har hittat användbar information här http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=31777141
tänkte styra detta så här

standby:
signal / pin
---------------
1 / 10
0 / 1
---------------
Mätning av ljus
---------------
0 / 10
1 / 1
---------------
Ta kort
---------------
0 / 10
0 / 1
---------------

Sedan tillbaka till standby läge. Har mätt med multimeter och kommit fram till att det är såhär det måste funka (även med hjälp av sidan). Min tanke är att man kopplar in en microcontroller på 3:dje pinnen på kameran. Min fundering är om det ligger ca 4,5 V på tex pinne 10 och man skickar in en 1 från microcontrollen kommer då inte en etta motsvara en spänning även den på ett par Volt och innebär inte det stora risker för kameran? (även samma sak med pinne 1 vid mätning av ljuset) Tänker jag galet här? Mätte nyss på utgången och när jag matar microcontrollen med ca 5 V får jag ut 2,5 med en etta på utgången. Om det då ligger 4,5 V och jag lägger till 2,5 kommer det bli 7 V... För att ta bilden ska man ju ansluta både pinne 10 och 1 till jord och det måste ju motsvara en 0:a på microcontrollen?

Det jag är orolig för är om jag skickar in en etta på nån av pinnarna får jag in för mycket in i kameran...

/Joel
joelnordh

Re: utlösare till Nikon d300

Inlägg av joelnordh »

Det har löst sig. Jag som inte tänkte tillräkligt långt. Kommer lösas med optokopplare förmodligen.
Skriv svar