använda PORTB

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

använda PORTB

Inlägg av simon78 »

Efter att ha gett upp på den där futurlec-displayen har jag börjat leka med en nokia 3310-display. Den kopplas via SPI (tror jag att det heter) dvs MISO- MOSI-,SCK-pinnarna som sitter på PORTB. Dessa pinnar används ju också till att programmera avr-en. Kommer det att innebära några problem att koppla in både programmeraren och displayen på samma pinnar?

Jag har sett livstecken från LCDn nu, men jag har inte lyckats få ut något vettit på den än.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

programmeraren måste ha prioritet. sätt sisådär 10 kOhms motstånd mellan AVR och 3310 och anslut programmeraren direkt mot AVRen.

Förresten, ska inte displayen ha 3,3 V signalnivåer?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Displayen ska ha 3.3V både matning och signaler. (men det finns väl inget som hindrar att man kör en AVR på 3.3V ?).

Sätt ett pullup-motstånd på displayens CS-pinne så tror jag inte det är några problem. Jag har en liknande setup, fast där används samma SPI-buss till displayen som till ett EEPROM som programmeras utifrån. Utan pullup så driver CS-pinnen omkring och det ritas ut intressanta mönster på displayen under programmeringen :)

Inga andra problem uppstår dock, displayen är ju "write only", så den stör aldrig dataledningarna...
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Japp displayen ska ha rund 3.0V, men jag kör avr-en på samma spänning. Om jag lyckas med detta ska jag prova att köra avr-en på 5V och ha en 74LS245 emellan.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Om inte din programmerare klarar av att gå in i tri-state-läge så måste du koppla bort programmeraren varje gång du ska köra programmet, vilket är lite jobbigt.

245:an kommer väl inte hjälpa dig att kommunicera mellan olika spänningsnivåer?
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag vet inte :) Eftersom jag bara är en googlare på området så tänkte jag sno detta schema:

Bild

Det ut som 245 används just för att komma ner i rätt spänning.
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

ja det funkar fint att göra så.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Notera att det är LVC och inte LS, för LS tål inte högre insingnaler än matnings späningen vilket LVC gör ....
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Ja, med LVC-varianten fungerar det bra. Se till att du inte tar någon vanlig 245-variant bara. För de klarar inte av att köras på det här viset. Elfa verkar bara ha LVC som ytmonterat.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tackar för tipset. Det kanse var därför min första setup inte funkade. (enl. ovanstående schema.) Jag kanske får sampla någon lvc245 från TI.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag lyckades få igång displayen nu. Har hållit på i flera dar. Jag hade glömt en LcdUpdate(). Och jag som trodde att programmeringen var min minst svaga sida i detta... Nu funkar den iaf, bara att gå vidare till nästa steg!

Förresten, kan det innebära några problem att köra avr och display på 3.3v? Andra komponenter som inte funkar etc?

EDIT:
Jag bytte ut 74LVC245 (och spänningsstab) mot 12 motstånd. En (eller sex egentligen) enkel spänningsdelare gjorde jobbet, lite mindre felbenäget känns det som.
Skriv svar