stereo 3D Cad
Re: stereo 3D Cad
Nu för tiden är det som regel inte några problem med grafikorten. Bara man.......funkar det för Cad-program som ex. Solidworks,......
man håller sig till det som har blivit någon slags "PC-standard".
Klarar kortet att köras med XP och ett Office paket är det mycket sällan
några problem.
Problemen är "en dator, anpassad till special applikationer" typ "mät-dator".
Då är det "garanterat general strul".
Historiskt kan man säga att "grafikorts problem" var ett stort bekymmer i
övergången från "arbete-stationer" och PC:n. Och detta var i början av 90-talet.
Jag kör själv SolidWorks med ett mycket enkel kort. Så skulle det "skita sig"
är det ingen större kosnad att göra en "work around".
Jo, har förstått att det inte är så stora problem med grafikkort nu för tiden.
Frågan var om "stereo 3D" om det är nån som använt det.
Frågan var om "stereo 3D" om det är nån som använt det.
Ja, jag kanske missförstod grundfrågan. Men det kan bero på att " 3D-glasögon"
och cad, typ SolidWorks, Pro Engineer och Inventor m.fl, betraktas som ett "skojj".
På den tiden 3D-cad var en nymodighet och alltid fyfikna för att beskåda "underverket".
Då tid vi upp 2D-modulen och satte på oss 3D-gasögon. Och det spreds en viss munterhet
bland dom församlade.
Men jag vet inte.....det kan också vara jag som är efter min tid. Det händer så mycket på
detta område.
och cad, typ SolidWorks, Pro Engineer och Inventor m.fl, betraktas som ett "skojj".
På den tiden 3D-cad var en nymodighet och alltid fyfikna för att beskåda "underverket".
Då tid vi upp 2D-modulen och satte på oss 3D-gasögon. Och det spreds en viss munterhet
bland dom församlade.

Men jag vet inte.....det kan också vara jag som är efter min tid. Det händer så mycket på
detta område.
Det finns ju mycket mer "stereo 3D" till spel, har jag sett.
Det har inte kommit till cad-världen än.
Det är väl som du säger lite på "skoj" fortfarande, inte riktigt seriöst än.
Kan ju bero på att tekniken inte är fulländad än, det är ju lite bökigt att behöva ha speciella glasögon för att se. Det experimeteras med glasögonfria skärmar men inget revulotionerande än, vad jag vet.
Jag tror stereo 3D kunde vara bra för cad, för i en sammanställning ser man mycket lättare hur saker ligger i förhållande till varandra, än på en platt 3D-bild.
Det har inte kommit till cad-världen än.
Det är väl som du säger lite på "skoj" fortfarande, inte riktigt seriöst än.
Kan ju bero på att tekniken inte är fulländad än, det är ju lite bökigt att behöva ha speciella glasögon för att se. Det experimeteras med glasögonfria skärmar men inget revulotionerande än, vad jag vet.
Jag tror stereo 3D kunde vara bra för cad, för i en sammanställning ser man mycket lättare hur saker ligger i förhållande till varandra, än på en platt 3D-bild.
Med tex eDrawings kan man vända å vrida på modellen.
Sen finns Adobe 3D nånting, så man får in rörliga 3D-bilder i ett dokument.
Sen finns Adobe 3D nånting, så man får in rörliga 3D-bilder i ett dokument.
Ja, eDrawings är ju bra, det går t.o.m att spara ut 3D-modellen i exe-format och då kan man skicka filen till vem som helst och den kan se modellen utan att ha rätt program installerat.
Det går ju också att göra med pdf i 3D-format, kan vara användbart.
Men det var inte dett min tråd gällde, utan stereoskopisk 3D, där man också ser djupet i 3D-bilden, precis som man gör med två ögon i verkligheten.
Det går ju också att göra med pdf i 3D-format, kan vara användbart.
Men det var inte dett min tråd gällde, utan stereoskopisk 3D, där man också ser djupet i 3D-bilden, precis som man gör med två ögon i verkligheten.
Jag "svarade" bara på ditt eget inlägg:

När jag börja använda 3D-cad i börja på 90 talet så var det i och för sig ingen nyhet.
Men den stora nyheten var att programmet var "parameterstyrt".

Gjutgods var detta med 3D "guld värt". Att forma solider, snurra, vrida, väga och mäta
och beräkna......vilket lyft.
Pricken över I:et var när vi fick Electrolux/Husqvarna att hjälpa oss med SLA modeller.
Men numera är det inte militären som leder utvecklingen. Utan som Du säger "spel-svängen".
Så vem vet om inte ProEngineer anammar "stereo 3D".