Projekt: Morbidelli Universal 15 (CNC maskin)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Re: Projekt: Morbidelli Universal 15 (CNC maskin)

Inlägg av Terho »

ToPNoTCH skrev:Du KOMMER bo där när du får tillräckligt med tryckluft :badgrin:

Hur var det med luften egentligen ? Var inte den till för vakumbordet bara ?
Ha ha mmmm ja när allt funkar kommer jag stort sätt bo där bo där ;) Det är en viss sanning i det du säger :mrgreen:

Hela Z är luft styrt. När man aktiverar tex fräs spindeln så går den ner med hjälp av luft till ett låst läge så man kan inte gravera eller något sådant. Alla 18 borrar kommer ner en efter en med tryckluft lik så sågen.
LaRdA skrev:Tjusigt!!
Borde ju gå att ordna fastsättning av matterialet på annat sätt med tycker jag.
Kollade över ritningen nu och original är det 8 vacuum plattor och då drar vacuum bordet 400 liter minuten och Z 200 liter minuten. Den maskinen jag har är det uppgraderat vacuum bord till 25 st vacuum plattor så den lär dra en massa mer :doubt: Men ska försöka få tag på en riktigt vacuum pump alt gå ner i kuddar så jag iaf kan ha en mindre kompressor.... Annars blir det och fixa något slag av bord och fästa i.
DW skrev:Vill bara grattulera dej Terho till en rejäl o fin maskin.
Jag utgår ifrån att det är trä du tänker köra eller har den andra möjligheter?
Tackar :) Ja de blir väl mest trä men även tänkt plaster och kanske alu som maskinen har fått kört lite vad jag vet men det märks sen hur den blir och fungera :)
säter skrev:Oj, har du sambo.
Ha ha ha ha mmmm ja dom är lite i vägen när man har stora projekt på gång ;) Annars skulle jag nog redan bott i verkstaden för längesen :mrgreen:

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

(400 / 8) * 25 = 1250 liter luft i minuten på ditt vakuumbord då :)

Behövs ju inte sååå rejäl kompressor, bara 1,5 kubik i minuten :p

Absolut minimum denna för 46kkr:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3417
(synd bara att kompressorn blev då dyrare än fräsen) ^_^

// Erik
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Utan att på något sätt överhuvudtaget ha koll på vakum bord :roll:

Så...
Jag tycker det ser ut som att de vakumkoppar som sitter på maskinen aktiveras med tryckstift.
Detta skulle innebära att för att behöva maximalt vakum, måste du ha ett erbetsstycke som täcker alla klockor (vilket är ett rejält stycke på det där aset).

Sedan undrar jag varfördet behövs ett sådant luftflöde, men det hänger nog mest på att jag inte fattar hur det funkar.
Jag misstänker att man "skjuter" luftflödet genom klockorna för att skapa undertryck.

Om klockorna är täta borde det logiskt sett gå åt en betydligt modestare vakumpump i stället för en humungus kompressor.
Fast nu var det ju lite mer grejs som vill ha kompressor.
Terho

Inlägg av Terho »

Kopparna ser rätt lika ut idag som 87 så dom borde vara lika effektiva. Dom stora kopparna ska hålla i som bara den om dom får bra med tryckluft eller Vacuum, ska inte vara några problem för en kopp och hålla i en stor spån/mdf cirkel på ca 500 mm dim och fräsa i vad jag fått hört.... Dom mindre fyrkantiga som sitter på maskinen är till för långa smala lister. Ska även gå och sätta i en Vacuum pump ist för att köra tryckluft.

Det är tryckstiften som aktiverar varje kopp som jag fattat det men vet inte varför dom drar så mycket, kanske blir så mycket när det omvandlas från tryck till sug.... Är lika dålig på sådant med ;)

Det blir bara bordet som kommer behöva tryckluft. Hela Z axeln är demonterad och jag ska börja konstruera den nya Z axeln snart :)

Mvh Terho.
Terho

Inlägg av Terho »

Har funderat ett tag hur jag ska göra med nya Z axeln. Första tanken var och använda den som sitter på, rensa den från luft, sågen och alla borrar och låta fräs motorn sitta kvar men.... Slaget var bara 80 mm synd nog och varför det funkade bra innan var att det satt en luftkolv som förde ner fräs motorn ytligare 40 mm.... Så 80 mm blir lite lite känns det som :doubt:

SCM R9 fräsen jag köpte innan som jag tänkte CNC konvertera sitter det en fin Z axel på som har ett slag på 120 mm, kanske går och använda den? Själva spindeln på den klarar 18000 rpm men behöver en motor och driva den med. Tanken är att bygga ett fäste ovanpå för servomotorn med lager i för en 2005 kulskruv. Kulskruven ska sen gå ner till en till platta som ska tillverkas så en kulmutter kan fästas på som rör spindeln upp och ner.

Gamla Fräs motor som drev spindeln förut var rem driven med ut växling och den motorn är inte liten :oops: Så måste ha tag på en mindre men kan ha samma varv tal för en billig peng.... kanske bara får ett konstant varv tal på ca 18000 rpm men då får det vara så, får anpassa matningen ist beroende fräs verktyg....

Lite bilder på SCM spindeln:

Bild

Bild

Bild

Remskivan och motorn syns lite och den är lite väl stort för att montera upp på Mobidellin ha ha.

Bild

Vad tror ni? kan det bli bra med SCM Axeln.

Mvh Terho.
Terho

Inlägg av Terho »

Nu är Z borttaget och en överraskning kom med :oops: Tyckte Y såg lite konstig ut där färgen lossnat och mycket riktigt den var gjord i aluminium.

Bild

Har kollat över den gamla fräs motorn på Mobidellin. Det kanske går och ha en 4kw Frekvensomriktare till den sen driva SCM spindeln med den motorn? :) Borde vara rätt bra ork i den.

Bild

Bild

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Om jag inte minns fel är det väl nära 2KW i effekt de där 2.5 pållarna
och ca 2.6KW i de där 3.5?
Terho

Inlägg av Terho »

Du har nog rätt men i manualen på maskinen står det 4 kw frekvens changes jag tänkte att frekvensomriktaren måste vara på 4 kw med, är inte så haj på det dära :oops:

Bild på gamla frekvensomriktaren som kunde ge två frekvenser 180 hz och 300 hz.

Bild

Bild

Kan jag driva fräs motorn på 380v med en frekvensomriktare på 3 kw så man kan ändra varvtal i mach3?

Eller jag kanske fattat fel hur en frekvensomriktare funkar? Som jag fattar, den ger den konstant 380v sen styrs varven på motorn med hjälp av frekvenser från 0-400 Hz?

Mvh Terho.
Terho

Inlägg av Terho »

Kollat lite mer och missade att det står 330 och inte 380 v :oops: isf måste jag har någon special frekvensomriktare vad en elektriker sa som jag frågade. Ska väl ringa runt till olika tillverkare och höra efter vad som finns som kan tänkas passa. Eller finns det någon möjlighet och sänka volten från 380 till 330?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Den där klumpen ska du väl inte använda eller hur? Den är byggd för 200/330V in och ut till motor 380/220V.

Det du ska ha är väl en frekvensomriktare för vårt nuvarande 3 fas in 3 fas ut i lämplig storlek som du ska kunna styra med extern 0-10VDC från Mach

Rättelse//
Denna klumpen skall kopplas till 220/380 och lämnar ut 200/330V
Senast redigerad av tecno 28 maj 2010, 14:40:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur sjutton fungerar den där?
Är det dubbla lindningar på generatorsidan, så man kan få ut två olika frekvenser och spänningar?
Terho

Inlägg av Terho »

tecno skrev:Den där klumpen ska du väl inte använda eller hur? Den är byggd för 200/330V in och ut till motor 380/220V.

Det du ska ha är väl en frekvensomriktare för vårt nuvarande 3 fas in 3 fas ut i lämplig storlek som du ska kunna styra med extern 0-10VDC från Mach
Nej nej den ska bort måste ha tag i en riktig frekvensomriktare men det är det jag frågar nu, om en vanlig (Nuvarande) 3 fas 3reksvensomriktare passar den fräsmotorn jag har på 330 volt? jag har aldrig knappat på en frekvensomvandlare eller sett en så det är svårt för mig och veta om det kommer funka....

Jag ringde en snubbe för ett litet tag sen och han sa att han har en frekvensomvandlare man kan ändra spänning ner till 330 v/frekvensen från 0-400 hz på som är väldigt avancerad för 2500 kr beggad med manual som borde passa motorn jag har sa han men jag vet juh inte om den verkligen passar.... Vill inte göra ett köp av något som inte kommer passa.... Men kanske bäst och testa och funkar det inte så får jag skaffa en annan spindel motor ist.
säter skrev:Hur sjutton fungerar den där?
Är det dubbla lindningar på generatorsidan, så man kan få ut två olika frekvenser och spänningar?
Ja det måste vara något sådant, pratade med en som viste lite mer, tydligen gjorde dom så för två hastigheter bara för att snåla in typ :)

Mvh Terho
Terho

Inlägg av Terho »

Lite fredags humor :oops: Vi hade lite tråkigt men där står den rätt bra så den får stå kvar :mrgreen:

Bild

Bild

Ha en trevlig helg :wink:

Mvh Terho.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

haha, snyggt! :)
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Hej Terho

Jag har en vfd som kanske passar http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=34790
Skriv svar