Verkar intressant. Tror ni detta skulle bli till en OK inverter? Den har ju inte ens en modifierad fyrkantsvåg, men jag tänkte bygga denna bara som ett kul projekt. Jag tänkte bara fråga om ni tror denna koppling kommer att fungera alls? Jag behöver inte många watt, tänkte bara bygga den för typ telefonladdare och små saker.
Såg att Andy's förslag använder microvågstransformatorer. Borde gå att kontrollmäta om man lindat tillräckligt genom att mata 230 V sidan och se om sekundär sidan uppnår rätt spänning?
Sekundärsidans DC spänning bör vara: Spänning över halvledare / sqrt(2) ..?
visst kan du bygga för att se om det fungerar - största hindret brukar vara att hitta lämplig trafo och att man troligen måste linda om den för rätt varvtal.
båda länkarna ger fyrkantvåg som resultat och har ingen reglering på spännigen - dvs utspänningen kommer att variera i samma takt som den matande batterispänningen.
---
Dock lär man sig inget med dessa inverter-konstruktioner på hur moderna invertrar byggs idag.
Dom moderna invertrar är mer byggd som en 12/24 Volt till 311 Volt DC/DC omvandlare med reglering på högspänningssidan. därefter har man en brygga efter som växlar polaritet på utgången 100 gr för 50 Hz med viss tidslucka utan spänning vid varje nollgenomgången och bredden styrs vid spänningstoppen så att 310 Volt ger genomsnitt av 230 Volt RMS mätt över en period.
Den mer avancerade versionen och dubbla priset vid given uteffekt för sinus ut har samma DC/DC-omvandlare men utgångsbrygga PWM-moduleras snabbt och lågpassfiltrerat (bl.a med en filterdrossel i serie till utgången) för 50 Hz sinus och man får till en sinusinverter
Tittar man i en sinus inverter och en fyrkantvåginverter (modifierad sinus) så är det inte stor skillnad mellan dessa ren komponentmässigt - handlar mest om hur bryggan styrs och har passande filtreringsdelar på utgången av bryggan.
batteri under laddning 13.8 - 14.4 Volt - ett tömd batteri 10.8 Volt
om man lindar för att 12.5 Volt ger 230 Volt (18.4 ggr omsättning) så är det 197.8 Volt när batteriet är 10.8 Volt och 265 Volt när batteriet är under laddning med 14.4 Volt en riktig kall dag i bilen.
det är spänningsvariation nog för att en 230 V glödlampa skall se lite gulaktigt ut när batteriet är nära tomt till att den är vit i ljuset och bara håller ett antal tiotal timmar när genereratorn laddar max..
en del anslutna apparater eller väggvårtor som laddar saker kanske inte tål denna variation mm.
sedan har du variation beroende på hur mycket ström du drar - kabelareor och längd till batteriet och resistans i trafolindning + förlusterna i trissorna och i ritningarna finns det ingen som helst mätning och kompensering av detta - mao. spänningen åker Jojo beroende på last och batterispänning.
det är därför man kör med spänningsreglerad DC/DC-omvandlare i moderna invertrar och mäter växelspänningen på utgången och kompenserar för laständringar samt att förlustern i trafo mm. är bra mycket mindre med hjälp av hf switch-teknik och hela paketet väger mycket mindre än lösningar med vanliga plåt-trafos.
har byggt ett antal olika växelriktare med vanliga trafos
från 10w för lågenergi lampor till ca 1.5kw
dom funkar bra om man inte ska köra känslig elektronik, men jag har kört elverktyg, lampor och frekvensomformare utan bekymmer
det man bör göra är att ha en liten lucka mellan dom två utgångstransistorerna, jag har ofta annvänt en 4017 som tidsfördelare, 4 utgångar för ena lindningen, ett i uppehåll 4 för andra lindningen och ett i uppehåll
det finns någon gammal tråd om det som jag är med i med schema o.s.v
Varför hålla på med inverters å skit istället för en laddarsak som tar 12V från cigguttaget å konverterar direkt till 3.3V eller 5V eller va din mobil nu vill ha ?
Om laddaren väger rätt lite så kan du istället bygga en icke-isolerad omvandlare som ger 310V DC istället... Om laddaren är specad att funka på 110V AC så lär det då dessutom räcka med 155V DC.
Jag läste förresten på ett tågmuppforum om nån som laddare mobilen eller om det var laptop'en med vanliga laddaren ansluten i ett uttag på ett diesellok som ger 72V DC nominellt... Det funkade visst hyggligt, fast laddningen gick långsammare än normalt
Just DC nät funderar jag allvarligt på. Bara man kan hitta en isolerad DC/DC design som man lätt kan reproducera till ett lågt pris (20..48V->3..30V).
(modell, skicka färdig komponentlista och skriv ut ny PCB => ny omvandlare, GOTO 10)