Antenn på vinden och hinder
Re: Antenn på vinden och hinder
DVB har en parameter förutom signalstyrka och det är BER (Bit Error Rate). Annars kan ju en förstärkare få signalen att se bra ut trots att den är skit 

Digitalboxar och TV-apparater brukar inte visa bitfelen, däremot visar de signal/brusförhållande och det är ju också ett bra kvalitetsmått.
Eller så plockar du bara in den gamla? Om det är ett lyxfabrikat såsom t.ex. Fuba så kan den se ut som ny fast den suttit uppe i många år. Jag minns när analog TV4 i marknätet var en nyhet, då såg jag några Fuba-antenner som var från tiden då TV2 var nytt, och de såg ut som nya. Samtidigt såg jag en del budgetfabrikat där allt förvandlats till rost ungefär...G-man skrev:Jag tror mitt problem kan ha löst sig typ, ringde till teracom och fick tag på en tekniker![]()
Han berättade att de för 8 mån sen har ökat effekten på den mast som bara ligger en mil ifrån flera gånger om och lagt till resterande utbud på den så att jag främst skulle kör på den som ligger 4 mil ifrån var gammal vishet! det borde innebära att jag inte har något ivägen direkt för antennen, så jag köper en ny som tex Denna som ju skyltar med att den har bra mottagning under svåra förhållanden så kanske jag är i hamn!
(Å andra sidan, om allt rostat ihop, såga av masten före och efter antennen eller bryt sönder fästena, och försök inte att lossa kabeln utan klipp och skarva, så kan du ändå återanvända den. Det brukar ändå bara vara mastfästet och kabelanslutningen som rostar, så du lär inte behöva ha värsta blodförgiftningsrisk-faran på vinden)...
Det finns visst nån slags standard för strömförsörjning av förstärkare, troligen skickar din samsung-platta ut 5V DC (eller vad det nu är) som driver stärkaren i din antenn...M.P skrev:Vet inte om du köpt antenn ännu men jag gjorde precis som du, monterade antennen inne på vinden, riktad mot betongpannorna, samma hus som du i princip med grannar på sidorna. Med två mil till sändaren kör jag utan att använda antennens inbyggda förstärkare, även i vintras med 50cm snö på taket. Ligger på cirka 75-90% i signalstyrka enligt min samsung platt-tv. Antennen är en Funke köpt på jula: http://www.jula.se/digital-langdistansantenn-127880, bra förstärkning verkar det som. Trodde först jag skulle behöva koppla in strömförsörjningen till antennen men icke. Dock är det ju en bamse-antenn gjord för 6 mil men det är väl bättre än att ta en för klen antenn.
Tyvärr saknar tv'n den funktionen, hade hoppats att den var inbyggd, jag postade tidigare om att göra en egen 5V från en vanlig väggvårta men blev avrådd då man behövde drossel m.m. för att det skulle fungera, och så kostar dom ca 99:- på netonnet om man behöver.Det finns visst nån slags standard för strömförsörjning av förstärkare, troligen skickar din samsung-platta ut 5V DC (eller vad det nu är) som driver stärkaren i din antenn...
Någon nämde bitfel och min Samsung plattis är begåvad med bitfel och signalstyrka, bitfel visar 0 konstant, verkar vara bra förhållanden där jag bor eller så gör Funke ok antenner (dock var monteringsbeslagen klena men det kvittar ju om den sitter skyddad på vinden).