Glapp i laptopmoderkort
Glapp i laptopmoderkort
Min kära Dell X300 har börjat glappa på ett otrevligt sätt i moderkortet. Först var det sällan, sedan blev det standard att den bootade om sig när den varit igång ca 10min och man kunde få igång den igen om man tog ut och stoppade i minnesmodulen. Nu är den så bråkigt att den IBLAND startar om man tar ut och stoppar i minnet.
Vad ska man göra? Inviga hetluftstationen genom att svepa över moderkortet vid minnessockeln? Svepa över några chip?
Jag blir lite ledsen om den inte vill mer eftersom jag precis hade tänkt pensionera den som arbetslaptop och göra om den till en strömsnål (7-8W) hemmaserver.
Vad ska man göra? Inviga hetluftstationen genom att svepa över moderkortet vid minnessockeln? Svepa över några chip?
Jag blir lite ledsen om den inte vill mer eftersom jag precis hade tänkt pensionera den som arbetslaptop och göra om den till en strömsnål (7-8W) hemmaserver.
Re: Glapp i laptopmoderkort
Det är den normala döden för 50% laptops. Vi har dom i drivor på jobbet. Dom vi har glappar mest i chipset och grafik.
Kanske kan du köpa ett beg. moderkort som funkar bättre. Kanske kan du "löda" om dom saker som glappar. Båda faller kräver total nedmontering och har ingen garanti för att funka.
Ska du göra en server av det så kan du strippa datorn på alla plast och montera moderkortet på en träplatta. Med lite tur kan du hitta exakt hur du ska böja / spänna kortet för att glappet ska försvinna och dra i skruvar så att den sitter så permanent. Jag har två sådana server och den ena höll i två veckor och den andra har nu 6 månader non-stop.
Kanske kan du köpa ett beg. moderkort som funkar bättre. Kanske kan du "löda" om dom saker som glappar. Båda faller kräver total nedmontering och har ingen garanti för att funka.
Ska du göra en server av det så kan du strippa datorn på alla plast och montera moderkortet på en träplatta. Med lite tur kan du hitta exakt hur du ska böja / spänna kortet för att glappet ska försvinna och dra i skruvar så att den sitter så permanent. Jag har två sådana server och den ena höll i två veckor och den andra har nu 6 månader non-stop.
Det verkar som den fungerar utan minnesmodulen (sitter 128MB fast på moderkortet) fast det tar ju en evighet att boota med så lite minne...
Vad kan man dra för slutsats av det? Att det är minnessockeln? Den beter sig lika med en annan minnesmodul.
Vad kan man dra för slutsats av det? Att det är minnessockeln? Den beter sig lika med en annan minnesmodul.
Det låter ju helt klart som att det vore sockeln, som du säger. Jag hade en Dell-laptop med glappande minnessockel som jag lyckades fixa genom att löda om en pinne för hand. Jag fick datorn att starta tillfälligt, och hittade glappet genom att peta på pinnarna en efter en tills det hängde sig. Om du är bortskämd med hetluftsstation så är det väl bara att köra på! 
Ghettoversionen, som fungerar ibland, är ju att grilla kortet i ugnen. Har fixat två XBOX-kort på detta viset, när BGA-kretsarna glappat. Man blir lika häpen varje gång när det faktiskt fungerar! Elektrolytkondingarna brukar inte gilla behandlingen, så man får vara beredd på att byta dem (om man inte klurar ut något smart sätt att hålla dem svala i ugnen).
Ghettoversionen, som fungerar ibland, är ju att grilla kortet i ugnen. Har fixat två XBOX-kort på detta viset, när BGA-kretsarna glappat. Man blir lika häpen varje gång när det faktiskt fungerar! Elektrolytkondingarna brukar inte gilla behandlingen, så man får vara beredd på att byta dem (om man inte klurar ut något smart sätt att hålla dem svala i ugnen).
Jag körde över alla paddar med hetluften, och nu tycks den fungera. Men jag hann inte testa ordentligt innan jag blev ivrig och började experimentera med att köra ett compactflashkort som SSD. I allt experimenterande lyckades jag trycka ditt IDE-kontakten på gamla disken lite förskjutet och brände den... suck
Nån som har tips på CF-kort som fungerar som SSD? Varken mitt Sandisk Extreme III 4GB eller Kingston elite pro 2GB fungerar. Dom identifieras som "removable disk" vilket antagligen är problemet.
Nån som har tips på CF-kort som fungerar som SSD? Varken mitt Sandisk Extreme III 4GB eller Kingston elite pro 2GB fungerar. Dom identifieras som "removable disk" vilket antagligen är problemet.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14277 har jag använt både i USB-läsare och i 2.5"->CF-adapter som hårddisk, har funkat bra.
CF kort måste ha en flagga satt, att dom är "fixed disk" för att vissa OS / BIOS ska boot från dom.
Ett sätt att kringgå det är att köpa en adapter för SD -> IDE. Den innehåller den fixen automatisk.
Ett sätt att kringgå det är att köpa en adapter för SD -> IDE. Den innehåller den fixen automatisk.
Har nyss lagat en laptop som bootade upprepat då DC-kontakten fått ett glapp som uppkommit i samband med att sladden blivit snubblad på. Glappet har orsakat resistansuppvärmning som smält lödtennet. En omlödning löste det. Största problemet är att montera ihop laptopen korrekt efteråt..
Kanske en fulis, att löda fast minnesmodulen permanent kunde vara något?
Eller använda något riktigt fettlösande, och rengörande? (alkohol?)
Kanske en fulis, att löda fast minnesmodulen permanent kunde vara något?
Eller använda något riktigt fettlösande, och rengörande? (alkohol?)
Datorn var instabil ändå visade det sig, så jag tänkte prova att löda en gång till med hetluft. Jag kunde nämligen inte se att tennet smälte alls förra gången. Total nybörjare på hetluft som man är så försökte jag trimma in temp och flöde på ett annat kort innan jag gick över på moderkortet. När jag var klar och inspekterade så såg jag att jag hade smält dom pyttesmå plastflikarna mellan kontaktelementen på DIMM-sockeln så nu går inte minnesmodulen i längre... Det går inge bra för mig...