HDMI-Styrning
HDMI-Styrning
Funderar lite på att försöka få till en "låda" med 4-5 hdmi ingångar, som sedan leder ut till en hdmi utgång.
Tanken har slagit mig då min tv endast har en hmdi ingång och jag har flera grejer som ska in på den.
Hade tänkt mig ett prioritetssystem så om det som sitter i första ingången är det den signalen som går ska gå ut. Tänkte att man borde kunna styra detta med en microchip (avr) som bestämmer detta.
Funderar på om det finns någon skvallersignal i hdmi-sladdarna som man kan använda sig av till att bestämma om det finns någon signal.
Än är det väl bara i idé stadier men tycker inte det borde vara så svårt att kontrollera och skicka ut rätt signal med en avr. vad tror ni?
Tanken har slagit mig då min tv endast har en hmdi ingång och jag har flera grejer som ska in på den.
Hade tänkt mig ett prioritetssystem så om det som sitter i första ingången är det den signalen som går ska gå ut. Tänkte att man borde kunna styra detta med en microchip (avr) som bestämmer detta.
Funderar på om det finns någon skvallersignal i hdmi-sladdarna som man kan använda sig av till att bestämma om det finns någon signal.
Än är det väl bara i idé stadier men tycker inte det borde vara så svårt att kontrollera och skicka ut rätt signal med en avr. vad tror ni?
Re: HDMI-Styrning
Bra fråga. Inte riktigt tänkt på det än. Tanken är väl som sagt att alla inkopplingar går till samma utgång, och sedan via microchipet styra in rätt signal. Som sagt inte läst så mycket om hur HDMI kontakterna ser ut. Finns ju doser med flera kontakter till en som man kan styra med fjärrkontroll (tror jag) får väl undersöka något liknande.
Är det inte mer än 8 kontakter som ska in kan man ju koppla in tre på A,B, och C porten på en AVR och sedan skicka ut "rätt" på D porten (C-porten är ju dock ett problem där bara 7 utgångar) Men kan ju skaffa ett större chip än det jag tänkte från början med fler I/O portar...
Är det inte mer än 8 kontakter som ska in kan man ju koppla in tre på A,B, och C porten på en AVR och sedan skicka ut "rätt" på D porten (C-porten är ju dock ett problem där bara 7 utgångar) Men kan ju skaffa ett större chip än det jag tänkte från början med fler I/O portar...
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Här har du i alla fall pinout till HDMI: http://www.interfacebus.com/HDMI_Pinout_Bus.html
Personligen tror jag att du skall lägga ner tankarna kring att använda en AVR.
Personligen tror jag att du skall lägga ner tankarna kring att använda en AVR.
Jag tror inte du har en chans att klara det med en AVR så leta efter alternativ om du vill bygga själv.wikipedia.org skrev: HDMI 1.0
December 2002. Enkelkabels digital audio/videoanslutning med en maximal bitrate på 4,9 Gbps. Stödjer upp till 165 Megapixlar per sekund av video (1080p @ 60 Hz eller UXGA) och 8-kanals / 192 kHz / 24-bitars ljud.
hehe! Ser ut som jag får trimma AVR:en lite om jag ska komma upp i de hastigheterna!
Tackar för pinouten till HDMI, får gå tillbaka till ritbordet och tänka om lite håller jag med om.
Men det borde gå att lösa detta med någon form av prioritetssystem även om jag inte riktigt har kunskapen att lösa det än. Men idén får ligga och gro i skallen lite till tror jag..

Tackar för pinouten till HDMI, får gå tillbaka till ritbordet och tänka om lite håller jag med om.
Men det borde gå att lösa detta med någon form av prioritetssystem även om jag inte riktigt har kunskapen att lösa det än. Men idén får ligga och gro i skallen lite till tror jag..
Det finns hdmi chip som kan användas för att växla källa, detta kan du sedan styra via en enkel uc. För att avgöra om källan är inkopplad och igång kan man kolla på antingen +5V som används till EDID (och hotplug detect, samt kanske något mer?) eller också kollar man på TMDS Clock (kollar om den togglar).
Ja detta låter som något jag tänkte mig. Hålla koll på +5V pinnen och från det styra en kontakt som bestämmer från vilken källa den ska plocka signalen. Googlade just runt lite på det.
Jag behöver ju inte hålla koll på vad det är för signal bara att det finns en signal.
Björn vet du var det kan finnas sånna chip för att kunna växla källa?
Jag behöver ju inte hålla koll på vad det är för signal bara att det finns en signal.
Björn vet du var det kan finnas sånna chip för att kunna växla källa?
+5V behöver inte betyda att det finns bild..
TMDS clock verkar mer lovande.
För växel skulle jag nog nyttja något snabbt LVDS chip.
TMDS clock verkar mer lovande.
För växel skulle jag nog nyttja något snabbt LVDS chip.
Jag vet att Texas Instruments har. Jag har även sett från analog devices.
återförsäljare vet jag inte men det får du kolla upp när du hittat det du söker (farnell brukar ha det mesta, säljer dock bara till företag)
EDIT: meningsbygnad
EDIT2: Tänkte på en sak till som gör klockan till en bättre signal att kolla. +5V behöver vara sammankopplad med "hdmi-mottagaren (typ din TV)" för att källan skall kunna läsa av EDID (samma gäller ju då såklart DDC Clock och data)
återförsäljare vet jag inte men det får du kolla upp när du hittat det du söker (farnell brukar ha det mesta, säljer dock bara till företag)
Sant, men det betyder att en källa är ansluten och igång om jag inte minns fel...+5V behöver inte betyda att det finns bild..
Japp, det är det absolut bästa. men det är ganska höga frekvenser och differentiella signaler så för detektering skulle jag rekkomendera att följa tex schemat på sid 27 i Databladet till AD9887ATMDS clock verkar mer lovande.
EDIT: meningsbygnad
EDIT2: Tänkte på en sak till som gör klockan till en bättre signal att kolla. +5V behöver vara sammankopplad med "hdmi-mottagaren (typ din TV)" för att källan skall kunna läsa av EDID (samma gäller ju då såklart DDC Clock och data)
Tror du inte det är smart att utgå från en färdig HDMI-switch.
Kollade på billiga på mediamarkt förut och då det finns både med fjärr och touch, så borde det vara lätt att koppla in sig på dom och styra växlingen.
På det viset får du ju sjysst kapsling och en färdig switch funktion.
Kollade på billiga på mediamarkt förut och då det finns både med fjärr och touch, så borde det vara lätt att koppla in sig på dom och styra växlingen.
På det viset får du ju sjysst kapsling och en färdig switch funktion.
Härligt! Här har man varit uppe i skolan och pluggat och när man kommer hem har man fått en massa riktigt bra idéer och tackar väldigt mycket för det!
TMDS clock är kanske det man ska sätta sig in och undersöka! Kolla de lite snabbt nu men inte riktigt satt mig in i det. Har lite annat att fundera på just nu också (tenta-tider)
Visst lär det bli billigare att "modda" en en befintlig switch och kanske blir det som det kommer komma till. Kommer ju lära mig mer om jag skulle bygga allt från scratch. Kommer kanske bli två varianter av samma grej för största möjliga lärdom en där jag moddar en befintlig och en där jag bygger en helt egen mäst för skojs skull!!
TMDS clock är kanske det man ska sätta sig in och undersöka! Kolla de lite snabbt nu men inte riktigt satt mig in i det. Har lite annat att fundera på just nu också (tenta-tider)
Visst lär det bli billigare att "modda" en en befintlig switch och kanske blir det som det kommer komma till. Kommer ju lära mig mer om jag skulle bygga allt från scratch. Kommer kanske bli två varianter av samma grej för största möjliga lärdom en där jag moddar en befintlig och en där jag bygger en helt egen mäst för skojs skull!!