Val å kval för combimill

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MatsN

Val å kval för combimill

Inlägg av MatsN »

Har sen en tid funderat på en Combi mill men har nu sprungit på en annan maskin. En liten flerop.
http://www.blocket.se/alvsborg/Wabeco_C ... ca=1_9&w=0

Inte kollat pris men borde kosta nån mer krona än en Combi mill. Är förmodligen inte lika stadig heller men vem har bråttom då man hobbyfräser. Har en Correa bäddfräs på jobbet om det ska köras tunga grejer.

Vad tror ni om en sån liten maskin? Nån som vart i kontakt med dom?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Val å kval

Inlägg av tecno »

Hej Mats,

Har den ett arbets kuvert som räcker till det du vill göra?

Annars så har jag min lilla Aldrin till salu, ombyggd och klar för Mach3. En arbetskub på ca 175x175x175. Fast ER25 spindel.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag skickade en förfrågan tidigare, maskinen har kulskruvar och vanliga gejdrar (tillverkades tydligen med både trapets/kulskruvar samt gejdrar/linjärskenor)
Priset är 40.000 + moms / styck när jag mailade för ett par veckor sedan.
H.O

Inlägg av H.O »

Men är det inte två HELT olika maskiner, Wabeco'n väger 120kg (utan stativ), har 2kW spindeleffekt med steglös reglering och en slaglängd i X på 250mm enligt de data jag hittat. En Cmbmill väger väl nästan 10ggr så mycket, har betydligt större arbetsområde, högre spindeleffekt, riktig växellåda (tror jag?), kanske beroende på modell.

Så det hänger väl helt på vad det är du ämnar göra med maskinen. För mindre bitar i mjukare material där du har nytta av den högre spindelhastigheten så är säkert Wabeco'n bra men om du tittat på en Combimill för att det är en maskin "i lagom storlek" så låter Wabeco'n på tok för liten. Det känns som att jämföra äpplen o päron lite grann.

40kkr + moms låter väl inte orimligt för en komplett maskin, det är ju vad ett hembygge går på.... :vissla:

/Henrik.
funkstar
Kontakt:

Re: Val å kval för combimill

Inlägg av funkstar »

Om jag fattat det rätt så är Wabeco riktigt fina maskiner. Tycker 40 papp låter jäkligt bra, men som HO säger det beror ju helt på vad du har tänkt dig fräsa. Om du har tillgång till större maskin vid behov (och har 40 kkr till hands) är väl valet solklart eller? :D

P.-
MatsN

Inlägg av MatsN »

Velar vidare. Kanske man skulle ta en Combi mill i alla fall :humm:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

vadå velig.......jag for iväg en kväll för att titta på en svarv. Senare på kvällen frågade frun,
köpte du den där svarven -nä jag köpten fräsmaskin :shock: och den fräsen var just en
combimill från Storebro. Svarven var en blomqvist 3000 cnc.

ändrats pga stavfel...
Senast redigerad av DW 28 maj 2010, 13:26:01, redigerad totalt 1 gång.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Tror jag gör som kompisen, funderar en stund till så hinner nån annan köpa den istället :mrgreen:
persa

Inlägg av persa »

Hej,

Såg denna annons på blocket (inte min annons)

http://www.blocket.se/alvsborg/Deckel_f ... ?ca=17&w=3

Den skulle i alla fall jag ringa på om jag sökte en garagemaskin
MatsN

Inlägg av MatsN »

Det lilla jag vart i kontakt med Deckel så verkar dom ha riktigt krångliga styrsystem. Men det är bra maskiner.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Skulle vilja påstå att Deckels styrsystem är kända för att de är jäkligt smart uppbyggda och erbjöd många funktioner på ett smidigt vis långt innan alla styrningar blev "en vanlig dator" av avssare slag där inte just själva datorkapaciten är en direkt begränsande faktor. Iaf inom rimliga antaganden.

Nu har jag inte kört ngt med en Deckel (Contour heter deras "egna", eg Grundig, system) men har scannat av kunskapsbanken rätt ordentligt då det var en av de första maskinerna jag mer seriöst kikade på. nu blev det en Maho istället och även den är lite av en udda fågel rent styrmässigt men nyttjar även den det lilla av datorkraft som finns på ett synnerligen smart sätt.

Gemensamt för båda dessa är väl just att de är rätt gammla men sammtidigt nga av de bästa (?) systemen under sin era. Här får ni med verklig erfarenhet från den tiden korrigera mig om jag är ute och cyklar.

Oavsett är både Maho och Deckel klassade bland högprecitionsmaskinerna av bästa kvalitet och ju mer man tänker på det är det inte alls så dumt med både en vertikal och en horisontell maskin i en och samma.
Men visst, reservdelar kostar en del och det evrkar nästan finnas en form av kult kring framförallt Deckel över stora delar av världen. Särskilt i tyskland är en del priser helt löjliga för äldre inhemska maskiner. Ibland undrar man om det enbart ebror på att folk vet vad de går för, är vana vid deras funktioner och ergonomi eller om det enbart har blivit verkstadsporr där maskinen är viktigare än det man gör med den. :roll:

Jag skulle sagt köp, det är en riktig maskin och inget att jämföra med nyare importgrejer för samma pengar.
Dock passerar nog den mindre maskinen som länkas till in i en annan liga. Den ser riktigt fin ut, men rätt liten och mkt pengar. Deckeln erbjuder sååå mkt mer och då det är en -88 kan det betyda att den faktiskt är så pass ny att styrsystemet klarar av sk drip feed. Kolla upp det. Om den klarar det tror jag du kommer bli väldigt nöjd med dess funktioner och vad maskinen klarar av. Om drip feed inte är möjligt kan man såklart störa sig på att minnet tar slut, men det är inte värre än att det är lösbart vartefter.
Och som H.O. sa till mig när jag köpt Mahon, "Rätt skönt att slippa bry sig om att dra ledningar, styrkort och allt som hör till en ombyggnad...för gör maskinen det du vill, då "duger" den väl?"

Lycka till!
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Deckel är fina maskiner, tittade på en innan jag slog till på CombiMillen med Contur styrning och den va från samma era utan dripfeed möjligheter. Nu finns det ju en hel del att köpa från tyska Ebay till Deckel maskinerna men kostnaderna och osäkerheten att ro iland en uppgradering var för stor så jag gav fan i det hela. Nu kan jag inte sia om det är 'enkelt' att modernisera en Deckel/Contur maskin till Mach3 då jag inte har öppnat locket och tittat efter vad dessa innehåller.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Mach3 eller liknande på Deckel/Maho brukar omgående slås bort av "det gammla gardet" att antingen sabbar det bara maskinens precision (Kan jag nog tro på men är det till en grad att det är ett reellt problem för 99% av brukarna?) eller så sänker man bara värdet på den samma. Oxå troligt, men spelar det ngn roll om man kommer över en maskin billigt och det är en retrofit man vill göra? Jag tror dock på att man får en enklare resa och mer projekt att ta hjälp ifrån om man utgår från en annan maskin isf.
Finns dock nga på ett forum som heter ngt med LinuCNC som moddar just Mahos/Deckels och ska köra EMC(?) på dom. Så visst går det, handlar nog mer om man är gammalverktygsmakare med benkoll på hårdvaran och amskinerna eller om man är mer av en datahacker/regler/mekatronikbevandrad person hur man ser på problemet och vad som anses svårt/dumt/omöjligt/möjlighet osv osv. Nga "motståndare" ska vi väl oxå säga har en rätt stor del av sitt dagliga bröd från att kunna erbjuda (dyra) delar och "magiska" servicekunskaper för just dessa maskiner... Detta sagt utan att tro på en organiserad konspiration i ämnet. 8)

Men visst har funderingar på Mach3 funnits även hos mig, men ju mer jag använder min maskin, ju mer inser jag vad det är jag finner positivt osv i min maskin och med stenåldersstyrningen. Jag lär mig även mer och mer vad det är som jag förr eller senare kommer modifiera eller uppgradera vilket som vanligt inte är de saker man tror är av vikt första tiden. Fast visst kan man sakna ett modernt interface, touch screen osv sov. Så pass formad av sin omvärld är man ändå. En retrofit skulle dock bli mkt omfattande, maskinen skulle få stå still länge så för att kunna ha den till det den är tänkt för, göra delar i, blir en ev uppgradering isf till en senare version av originalsystemet eller helt enkelt byte/komplettering med en nyare maskin av ngt slag. Dit är det långt långt ännu, om det ens kommer ske någonsin. Ännu har jag inte på långa vägar nyttjat min -82:a till fullo, inte ens i min fantasi. :roll: :)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

antingen sabbar det bara maskinens precision
Och vad skulle kunna göra detta då?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Troligtvis att mach3 inte fungerar fullt ut med glasskalor som vissa av maskinerna är utrustade med?
Skriv svar