Secure Digital <=> PIC
Secure Digital <=> PIC
jag har hittat att man kan köra det på SPI, samt pinout, det är allt.
Hur mkt svårare skulle det vara att använda ett SD kort istället för ett EEPROM (i C)?
Hur mkt svårare skulle det vara att använda ett SD kort istället för ett EEPROM (i C)?
Re: Secure Digital <=> PIC
Tja, om SD kortet är "formatterat" i någon annan utrustning, så hargurgalof skrev:Hur mkt svårare skulle det vara att använda ett SD kort istället för ett EEPROM (i C)?
du eventuellt ett "filsystem" att ta hänsyn till. Om du enbart skall köra från en PIC (och inte läsa det någon annan stans) så kanske man kan köra lite mer "raw"...
- EagleSpirit
- Kontakt:
Jag har testat att styra ett SD minne och det har inte varit så stora problem. Jag har däremot inte hunnit testa så mycket utan jag kan bara skriva till de första adresserna.
Det finns en jobbig regler att man måste skriva 512 byte per gång (men man kan läsa hur många man vill). Dvs, man kan inte skriva endast 10 byte utan det måste vara 512. Information om SD "protokollet" är inte så svårt att hitta.
Det finns en jobbig regler att man måste skriva 512 byte per gång (men man kan läsa hur många man vill). Dvs, man kan inte skriva endast 10 byte utan det måste vara 512. Information om SD "protokollet" är inte så svårt att hitta.
- grapetonix
- EagleSpirit
- Kontakt: