Batteripack till kamera
Batteripack till kamera
Hej!
Har en hyffsad digitalkamera som klarar av att filma i 640x480 vilket jag tycker är helt acceptabelt. Dock är batteritiden verkligen inte acceptabel. Vi snackar typ 2-5 minuter filmtid. Kameran går på 2 stycken AA batterier men ska klara 3.3V enligt lappen på undersidan.
Sitter nu och funderar på om det skulle gå att bygga ihop ett litet batteripack med hjälp av NiMh/NiCD batterienheter som går att ladda. Men.. Dessa är på 1.2v per enhet. Då blir det närmaste jag kan komma 3,6v vilket är 0,3v för mycket. Är det möjligt att sätta på ett motstånd för att på så sätt på den spänningen 0,3 v och få Grymt mycket längre batteritid? Hur jag än vrider och vänder på mina uträkningar lyckas jag inte få till det! Borde väl inte vara så svårt egentligen!?
MYCKET tacksam för hjälp!
//Alexander
Har en hyffsad digitalkamera som klarar av att filma i 640x480 vilket jag tycker är helt acceptabelt. Dock är batteritiden verkligen inte acceptabel. Vi snackar typ 2-5 minuter filmtid. Kameran går på 2 stycken AA batterier men ska klara 3.3V enligt lappen på undersidan.
Sitter nu och funderar på om det skulle gå att bygga ihop ett litet batteripack med hjälp av NiMh/NiCD batterienheter som går att ladda. Men.. Dessa är på 1.2v per enhet. Då blir det närmaste jag kan komma 3,6v vilket är 0,3v för mycket. Är det möjligt att sätta på ett motstånd för att på så sätt på den spänningen 0,3 v och få Grymt mycket längre batteritid? Hur jag än vrider och vänder på mina uträkningar lyckas jag inte få till det! Borde väl inte vara så svårt egentligen!?
MYCKET tacksam för hjälp!
//Alexander
-
Re: Batteripack till kamera
Motstånd borde du inte sätta. Men det går säkert driva den på bara 2 batterier. Dvs 2 uppladdningsbara AA batteier. det blir ju lite lägre än va de ska men bör gå.
Det kan gå att köra med 3 st också men inget jag skulle testat.
Det kan gå att köra med 3 st också men inget jag skulle testat.
Saken är den att jag redan kör med 2 stycken uppladdningsbara AA batterier, och batteritiden är usel. Vad jag har förstått är det väl ändå Amperetimmarna som avgör batteritiden?
-
Paralellkoppla flera? Alt ta batterier med fler Ah? Hur stora är de du har nu? Finns ju upp till minst 3Ah idag på AA.
Justja.. Det tänkte jag inte på... Paralellkopplar jag så kan jag väl få ut samma spänning men mer Ampere va? Men saken är den att jag hamnar på antingen 2,3v eller 3,6v Fortfarande
Men för att få ned spänningen måste jag alltså införskaffa en transformator eller?

-
Men kameran funkar väl på 2.4 volt? (många uppladdningsbara är ju 1.2)
Du kan ju också köre Lithium batterier. De har ju spänning på 3 volt om jag inte minns fel. Det borde kanske passa bättre?
Ja paralellkopplar du får både fler Ah och dessutom kan du fåt ut fler A.
Du kan ju också köre Lithium batterier. De har ju spänning på 3 volt om jag inte minns fel. Det borde kanske passa bättre?
Ja paralellkopplar du får både fler Ah och dessutom kan du fåt ut fler A.
Det var som fan.. Har hela tiden suttit och trott att mina batterier vart på 1.5v.. Men nu när jag väl går och tittar efter så ligger dom ju endast på 1.2! Problemet löst känns det som, bara att köpa mig en bunt med Enkla Nimh batterier och parallelkoppla dessa.
För att få fram 2.4v via paralellkoppling borde jag göra två klumpar med låt oss säga 4 batterier som är paralellkopplade och sedan seriekoppla dessa klumpar? Då hamnar jag väl på 2.4v?
För att få fram 2.4v via paralellkoppling borde jag göra två klumpar med låt oss säga 4 batterier som är paralellkopplade och sedan seriekoppla dessa klumpar? Då hamnar jag väl på 2.4v?
-
2 i serie. sedan kan du ha hur många som helst paralellkoplade.
2.75volt per cell var det nog på lipo.
2.75volt per cell var det nog på lipo.
Det finns en hög med olika typer av kemier som litiumbatteri använder sig av; vissa har max laddad spänning på 4.2V vissa 3.6 och andra på tror det var på 3.3V och har bara för mig att det finns uppladdningsbara batterier på 3V just för vissa kameror men skulle inte förvåna mig om detta var 3.3V trots allt. Dock finns det ej uppladdningsbara batterier med 3V som räcker rätt länge men som sagt inte är uppladdningsbara så när de är slut är de slut och man får köpa nya och de kostar en del i affärerna men bra billigare på Ebay. Men att parallellkoppla flera Ni-Mh batterier tex skall fungera bra.
För att hoppa upp en hel del par steg vad gäller det avancerade så finns det sedan små SMD kretsar som med ett fåtal SMD komponenter kan ta ner en högre spänning säg tex 4.2V till nästan vilken annan lägre spänning som man vill ha tex 2.8V (två fulladdade Ni-Mh batterier) eller vad som helst, kallas step-down kretsar. Så då kan man använda tex stora Li-pol batterier som är rätt billiga och koppla till denna krets och få lång drift tid. Men då får man ha en hel del lödvaran för att få ihop det. Men bara 2 - 5 min drifttid tycker jag absolut låter som om antingen kameran drar extremt och ovanligt mycket ström eller att batterierna helt enkelt är för gamla och således har ordentligt minskad kapacitans.
För att hoppa upp en hel del par steg vad gäller det avancerade så finns det sedan små SMD kretsar som med ett fåtal SMD komponenter kan ta ner en högre spänning säg tex 4.2V till nästan vilken annan lägre spänning som man vill ha tex 2.8V (två fulladdade Ni-Mh batterier) eller vad som helst, kallas step-down kretsar. Så då kan man använda tex stora Li-pol batterier som är rätt billiga och koppla till denna krets och få lång drift tid. Men då får man ha en hel del lödvaran för att få ihop det. Men bara 2 - 5 min drifttid tycker jag absolut låter som om antingen kameran drar extremt och ovanligt mycket ström eller att batterierna helt enkelt är för gamla och således har ordentligt minskad kapacitans.
I mina kameror har det varit så att man kan köpa till ett ackumulatorpack som består av 2 st AA NiMH. Petar man i sådana på eget bevåg är drifttiden sjukt kort - fram till man kollar lite noga i batteri"hålet" och ser att det finns en brytare som kan påverkas av en "plupp" på packen.
Denna brytare ställer brytgränsen för "lågt batteri" ner till att passa till NiMH, jag har löst det med en lite träbit som har haft intimt umgänge med en vass kniv och mina kameror klarar nu att köra på vanliga AA NiMH och ha lång drifttid.
Denna brytare ställer brytgränsen för "lågt batteri" ner till att passa till NiMH, jag har löst det med en lite träbit som har haft intimt umgänge med en vass kniv och mina kameror klarar nu att köra på vanliga AA NiMH och ha lång drifttid.