Öka spänningen i nätaggregat
Öka spänningen i nätaggregat
Hej, är det någon som har ett tips hur man enkelt ökar sånningen i ett dator-nätaggregat till ca 14 V.
Skall driva en batteriladdare. Potten i nätaggregatet möjliggör variation mellan ~10-12 V.
Det finns ett motstånd på 150 Ohm mellan 12V utgången kan man mixtra med det kanske ?
Hälsningar Kristoffer
Skall driva en batteriladdare. Potten i nätaggregatet möjliggör variation mellan ~10-12 V.
Det finns ett motstånd på 150 Ohm mellan 12V utgången kan man mixtra med det kanske ?
Hälsningar Kristoffer
Re: Öka spänningen i nätaggregat
Om det sitter mellan utgången och poten så är det kanske det som ger återkoppling till regleringen, så då kan du testa öka det en aning och se vad som händer.
-
Mindmapper
Sitter det över utgången är det en bleeder och har inget med utspänningsinställning att göra.
Ta reda på vilken PWM krets som sitter i agget.
Är det en 494:a ell. brukar det gå att modda utan jätteproblem.
Största boven i dramat beträffande datoragg är att dom reglerar spänningen efter belastningen på 5V railen i första hand.
Första problemet är att hitta de båda feedbackresistorerna (en från 5V och en från 12V).
PÅ vissa agg funkar det utmärt att bara plocka bort feedbacken på 5V railen och du har 13.5-13.9V ut på 12V railen.
PÅ vissa får du spänning på 20+ om du gör på det viset=poff
Går att räkna ut nya resistorvärden för att få allt rätt men, kräver en hel del forskning i agget eftersom man sällan (nästan aldig) har kopplingsschema till dom.
Finns tyvärr inget facitsvar på hur du ska göra men, brukar bli mycket "pill" innan det funkar eller går sönder
Är det en 494:a ell. brukar det gå att modda utan jätteproblem.
Största boven i dramat beträffande datoragg är att dom reglerar spänningen efter belastningen på 5V railen i första hand.
Första problemet är att hitta de båda feedbackresistorerna (en från 5V och en från 12V).
PÅ vissa agg funkar det utmärt att bara plocka bort feedbacken på 5V railen och du har 13.5-13.9V ut på 12V railen.
PÅ vissa får du spänning på 20+ om du gör på det viset=poff
Går att räkna ut nya resistorvärden för att få allt rätt men, kräver en hel del forskning i agget eftersom man sällan (nästan aldig) har kopplingsschema till dom.
Finns tyvärr inget facitsvar på hur du ska göra men, brukar bli mycket "pill" innan det funkar eller går sönder
Feedback-resistorerna brukar vara små (dvs inte 1W som 150ohm-motståndet) och sitter vanligtvis som två stycken i serie mellan utgång och GND. Spänningen mellan dem motsvarar kretsens referensspänning.
Ursäkta, men jag stör mig på "bleedern"... 150 ohm @ 12V = 1W. Det borde väl räcka med 10k eller nåt?
EDIT: eh.. råkade skriva fel... 1W skulle det vara , inte 1A.
Ursäkta, men jag stör mig på "bleedern"... 150 ohm @ 12V = 1W. Det borde väl räcka med 10k eller nåt?
EDIT: eh.. råkade skriva fel... 1W skulle det vara , inte 1A.
Senast redigerad av jesse 23 maj 2010, 03:04:25, redigerad totalt 1 gång.