Dags att köpa trådlöst nätverk!
Dags att köpa trådlöst nätverk!
Jag ska eventuellt hyra en lokal i huset intill. Avståndet dit är 45 meter och inga byggnader i vägen. Räcker ett lokalt trådlöst nätverk? Ska använda framför allt internet och dela filer på hårddisken.
Senast redigerad av jesse 21 juni 2010, 12:52:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur långt når trådlöst nätverk?
Beror på antennen. Om du t.ex. kan tänka dig att sätta upp två riktantennet ska det inte vara några problem.
Till scoutkåren köpte vi in tre stycken fina 12 dBi-antenner:-) Fast de är inte uppsatta ännu.
Till scoutkåren köpte vi in tre stycken fina 12 dBi-antenner:-) Fast de är inte uppsatta ännu.
Hur långt är ett snöre..?
Det beror på så mycket mer än bara avståndet, det skiljer mellan fabrikaten, modellerna, årsmodellerna, yttre påverkan (störningar) material i väggar och tak, till viss del riktningskänsligt osv. Du kan inte tänka dig ett LAN över eltrådarna, använder loklarena samma elcentral? Om det som du skriver är "fri sikt" kan du ju använda riktantenner och få det riktigt bra, annars är det väl bara att prova med dom prylar du har?
Det beror på så mycket mer än bara avståndet, det skiljer mellan fabrikaten, modellerna, årsmodellerna, yttre påverkan (störningar) material i väggar och tak, till viss del riktningskänsligt osv. Du kan inte tänka dig ett LAN över eltrådarna, använder loklarena samma elcentral? Om det som du skriver är "fri sikt" kan du ju använda riktantenner och få det riktigt bra, annars är det väl bara att prova med dom prylar du har?
-
Jag kör mina favoriter WRT54GL hemma, med en cisco runstrålande +12dBi antenn och 9m extra kabel, funkar laptopen vid tomtgränsen i bilen, och dit är det ca 250m...
Line of sight är viktigare än starka antenner och korta/bra kablar.
Line of sight är viktigare än starka antenner och korta/bra kablar.
Själv kör jag på dessa http://www.davido.se/shop/product_info. ... ucts_id=60 vilka fungerar väldigt bra.
Billiga och dessutom gratis frakt.
Har använt dem på över 30 meters avstånd med en byggnad emellan och det fungerade utmärkt (med en D-link DIR-635 router, vilken kanske inte är den bästa routern man kan ha, men det är en annan historia).
Får du problem med störningar kan du testa att montera antennerna (båda antennerna) horisontellt så du får en vinkelrät polarisation mot de flesta andra wlanantenner i området som oftast är monterade vertikalt.
Billiga och dessutom gratis frakt.
Har använt dem på över 30 meters avstånd med en byggnad emellan och det fungerade utmärkt (med en D-link DIR-635 router, vilken kanske inte är den bästa routern man kan ha, men det är en annan historia).
Får du problem med störningar kan du testa att montera antennerna (båda antennerna) horisontellt så du får en vinkelrät polarisation mot de flesta andra wlanantenner i området som oftast är monterade vertikalt.
Tack för tips.
Får kanske omformulera frågan lite:
Vilka prylar behöver jag skaffa för att mitt nätverk ska klara 45 meter fri sikt?
Men på svaren jag fått hittills så verkar ju 45 meter vanligtvis fungera utan problem. Förutsatt att jag skaffar antenner, antar jag? För de där små USB-stickorna kanske inte har så bra mottagning / sändareffekt?
Sen är väl frågan vilken typ av utrustning jag ska köpa... det räcker väl med en vanlig trådlös router?
ehh. har inga prylar, förutom en liten USB-sticka som det var ett år sedan jag använde, tillfälligt bortslarvad i röran.annars är det väl bara att prova med dom prylar du har?
Får kanske omformulera frågan lite:
Vilka prylar behöver jag skaffa för att mitt nätverk ska klara 45 meter fri sikt?
Men på svaren jag fått hittills så verkar ju 45 meter vanligtvis fungera utan problem. Förutsatt att jag skaffar antenner, antar jag? För de där små USB-stickorna kanske inte har så bra mottagning / sändareffekt?
Sen är väl frågan vilken typ av utrustning jag ska köpa... det räcker väl med en vanlig trådlös router?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Se till att skaffa en med löstagbara antenner och Mimo-teknik. Gärna en Linksys eller Netgear.
USB-sticka med antennkontakt är inte så vanligt, men det går ju att montera dem på en USB förlängningskabel.
USB-sticka med antennkontakt är inte så vanligt, men det går ju att montera dem på en USB förlängningskabel.
Men det blir väl inte bättre antenneffekt av att den sitter nån meter från datorn??? Jag tror inte själva USB-sladden fungerar som antenn.
Fick förresten reda på att jag med mycket stor sannolikhet får hyra lokalen mitt emot, så om någon månad kanske det blir realitet. Ett annat alternativ är ju att skaffa mobilt bredband, men jag antar att det är dyrare + mindre mängd data tillåtet än fast. Dessutom har jag fortfarande 18 månader bundet avtal på mitt fasta bredband. (jag är fast hos Comhem!)
Fick förresten reda på att jag med mycket stor sannolikhet får hyra lokalen mitt emot, så om någon månad kanske det blir realitet. Ett annat alternativ är ju att skaffa mobilt bredband, men jag antar att det är dyrare + mindre mängd data tillåtet än fast. Dessutom har jag fortfarande 18 månader bundet avtal på mitt fasta bredband. (jag är fast hos Comhem!)
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nej sladden fungerar inte som antenn, poängen är att man flytta runt den, kanske sätta den i fönstret eller så...
Det finns en MYCKET trevlig lösning för att länka nät mellan t.ex. två hus.
Ubiquiti Nanostation eller Nanostation Loco.
Finns t.ex. på http://www.tradlost.se i sverige men man kan göra klipp på Ebay oxå...
Jag skulle rekomendera 5Ghz varianten så man slipper trängas med andra WLAN och med bara 40m avstånd så räcker Loco bra. Vill du upp mot 100MBit så finns NanoStation Loco M som kör MiMo
Dom tål att sitta ute, matas med PoE, är lätta att montera och konfigurera samt ser rätt ok ut, men framför allt är dom driftsäkra!
//B1N4RY
Ubiquiti Nanostation eller Nanostation Loco.
Finns t.ex. på http://www.tradlost.se i sverige men man kan göra klipp på Ebay oxå...
Jag skulle rekomendera 5Ghz varianten så man slipper trängas med andra WLAN och med bara 40m avstånd så räcker Loco bra. Vill du upp mot 100MBit så finns NanoStation Loco M som kör MiMo
Dom tål att sitta ute, matas med PoE, är lätta att montera och konfigurera samt ser rätt ok ut, men framför allt är dom driftsäkra!
//B1N4RY
Du kan sätta ihop två stycken reflektorer av den här varianten http://www.freeantennas.com/projects/Ez-10/default.htm, allt du behöver är lite kartong (flingpaket) och aluminiumfolie.
Den ena fäster du på routerns antenn, och den andra gör du hålet lite större på och trycker i USB-stickan. Rikta dem sedan mot varandra. Funkar garanterat 45m med en vanlig trådlös router om det är fri sikt (jag har testat).
Det finns fler reflektorer på samma sida http://www.freeantennas.com/.
Den ena fäster du på routerns antenn, och den andra gör du hålet lite större på och trycker i USB-stickan. Rikta dem sedan mot varandra. Funkar garanterat 45m med en vanlig trådlös router om det är fri sikt (jag har testat).
Det finns fler reflektorer på samma sida http://www.freeantennas.com/.
Nu har jag inte följt länkat projekt på flera år men kom att tänka på att det kanske är något som kan vara användbart eller i alla fall lite kul läsning http://www.usbwifi.orconhosting.net.nz/
De har prövar i alla fall olika USB adaptrar och antennkonstruktioner mera DIY och ser hur långt de kommer.
/J
De har prövar i alla fall olika USB adaptrar och antennkonstruktioner mera DIY och ser hur långt de kommer.
/J
OK tackar. Alla länkar var intressanta:
Nanostation: dyrt, men intressant!
Filngpaket+ Al-folie: JA!, passar min ekonomi! Mer sånt
Men den här bilden var konstig:

Ehh. den verkar ju rundstrålande ? Vafalls?
Men sista länken var bra också. Bättre med parabolliknande reflektor. Går säkert också bra med kartong + Al-folie. Många coola bilder!
Nanostation: dyrt, men intressant!
Filngpaket+ Al-folie: JA!, passar min ekonomi! Mer sånt

Men den här bilden var konstig:
Ehh. den verkar ju rundstrålande ? Vafalls?
Men sista länken var bra också. Bättre med parabolliknande reflektor. Går säkert också bra med kartong + Al-folie. Många coola bilder!
Jesse, kör med en DLINK nånting på kontoret, som du vet 4-de våningen.
Jag får kontakt i källaren och det är ett par meter betong emellan.
Jag får kontakt i källaren och det är ett par meter betong emellan.