En tanke jag länge haft i skallen, skall försöka fixa cad bilder så snart jag fixat dator men kan ta en tid... men gör ett försök: Om vi tänker tex optimums originalkit remkåpa/motorfäste, dvs ganska tjockt, närmare 1" (tjocklek beroende på funktion) aluminium (tex) ytterForm är oval (sitter över en tandrem i det kitet), och ena änden tex ett fyrkantig avplaning där man kan fästa motorplåtar, nu har vi altså om förstås hur jag menar, ett slags självbärande arm med en fästpunkt i ena änden vid önskad maskin samt om vi använder en liten motor kan den hänga fritt tack vare´tjockleken utförandet göres så att det hela blir tillräckligt stabilt, nu kan vi vrida detta kåpa/motorfäste så att remmen hålles sträckt, eller ännu bättre integrera ett lagerfäste för ett spännhjul.
Behöver vi nu en större motor bultar vi istället denna mot en fästplåt som sitter fastmonterad på maskinen och har denna kåpa emellan som då altså utgör remskydd samt innehåller mekanismen för att hålla remmen spänd samt vi kan nu även integrera fler lagerfästen för utväxlingar om vi önskar detta (översidan tänkt i tjock metall helt eller delvis tänkte mig även här kunna ha plexifönster på delar av densamma så att man kan se remmen). Nu kan vi även om vi önskar ha tex en kuggväxel om vi skruvar dit en bakplåt.
Ah, skall försöka fixa riktiga cad bilder, men om någon förstod vad jag menade, vad tros om iden?
Funktion: Lätt att montera och ställa in då man nu endast behöver lägga armen i rätt läge för att tex synka med motorfästet., kan nog även bli rätt snyggt om det utförs väl av en duktig person.
En tanke, ( CNC tankar kring remkåpor)
- Mizzarrogh