Förslag till adresserbar ljudlagringskrets eller modul..?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Ac3T

Förslag till adresserbar ljudlagringskrets eller modul..?

Inlägg av Ac3T »

Tjenare allesammans. Sitter här och funderar & planerar att göra om min halldator litegrann som fn. använder sig av Windows 98 för ljudets skull (Och möjlighet till LAN-ansl. & Internet åxå), och ett program i Quick BASIC för att läsa av tre stycken 8255A-kretsar, och vidta div. åtgärder hit & dit, och en av åtgärderna är således att spela upp 1 av 10 ljudklipp (Wave-format, slumpat) i högtalaren.

Allting fungerar ganska bra i dagsläget, förutom några småbuggar i programmeringen, och det faktum att DOS-fönster buggar ur emellanåt om/när det förlorar fokus, och allt blir som sirap vad I/O-korten anbelangar.

Jag har lite funderingar på att hitta på nån TCP/IP-boot, och VNC-server för DOS, och en Windows-klientprogramvara så jag kan leka på distans vid behov (För t.ex. programmering), men framför allt att helt tömma skurhink.. Ehh... Datorn från Windows för att slippa lagg och den där infernaliska blåskärmen man råkar ut för ibland.

Tanken var då att hitta på en ljudinspelningsmodul som är adresserbar utan något behov av seriellt interface (Blir så mycket enklare för min del eftersom jag varken behärskar eller är särskilt kompis med seriell trafik!), där man kan ha flertalet inspelade ljud och kunna välja ljud t.ex. 11 direkt genom någon BCD-kod eller dyl.

Jag såg att Elfa hade nån byggsats, har jag för mig iaf, som hade nån 1-polig 5-läges switch för denna funktion, men jag skulle vilja haft en med lite fler än 5 bara... 20-30 olika hade varit lite najs.
Sen kollade jag i nya katalogen, och den var spårlöst försvunnen, om det nu var där jag såg den vill säga.

Jag kan iofs tänka mig flera chip som klarar färre i antal & längd tidsmässigt, men de får inte kosta en halv förmögenhet heller...

Så, har ni några tips så är jag tacksam. :jimmyhacker:
sodjan
EF Sponsor

Re: Förslag till adresserbar ljudlagringskrets eller modul..?

Inlägg av sodjan »

Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Såg ju lite intressant ut. Om jag förstod databladet rätt så var det 8 st. meddelanden man kunde lagra där?

Måste fundera lite. Min budget är lite tunn just nu, så vi får se hur det blir med ev. best. från dig =0/
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Om jag förstod databladet rätt så var det 8 st. meddelanden man kunde lagra där?

Inte helt omöjligt. Jag har inte fördjupat mig i databladet själv...

Maila en adress så skickar jag en idag.
Om du är snabb så kan du ha den imorgon, jag
behöver en adress inom ca 15 min... :-)

Ersättning kan vi ta senare, ifall du fick någon nytta av den...
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Haha... Här var det nån som var lite ivrig av nån anledning ser jag... Sorry, var tvungen att stå & ställa lite i husbestyr här som att handla, laga mat och leka telefonsupport (Datorer såklart). :humm:

Lite drygt att det är aldrig nån som ringer och frågar "-Tjena, hur är läget?", utan följdfråge-kommentaren "-Du, jag har lite problem med datorn, vill du hjälpa mig!!?" :roll:

Just nu håller på att spånar runt efter lösningar, och det finns ingen anledning just nu att dra fram fler grunkor innan jag fått en chans att städa ur mitt rum.
Har förutom det även lite planer på att fixa min sabla pelarborrmaskin också med belysning och kamera med "crosshair" så jag kan borra kretskort som jag åxå ska fippla i ordning så jag kan framställa såna.

Planerna äro många, resurserna färre, och tid obefintlig - Som grädde på moset är jag arbetslös, vilket absolut inte förklarar 2,50 & tre lingon.
Sen som senap på grädden håller jag på, eller iaf meningen att jag ska göra det, med en hemsida vars språk ska översättas till svenska, och testas.
På det hela försöker man planera framtiden och alla dess projekt som det kommer att innebära.

Som gräsklipparen på senapen på grädden på moset, ska jag också ta det där förb. j-a körkortet som jag inte haft varken råd eller lust med under en jädra massa år.

Men, apropå rosa blåbär; Bra att veta att det finns att få tag i iaf.

Får höra av mig lite senare.

Ni andra som läser det här (Och ger er själva blåmärken i tinningen av det här inlägget) får gärna komma med fler förslag. Desto fler antal inspelningar, desto bättre.

Kanon vore även (Med tanke på projektet ovan) förutom själva kretsen, schema osv, även en PCB-layout, om det är nåt att ha som funkar som jag vill osv...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Skit samma för mig.
Får jag en adress så skickar jag en krets.
Du avgör...
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Nja... Vi kan väl ta det lite längre framöver om inte annat när jag har tid, lust och ork, och framför allt; Plats att hålla på i.

Måste städa upp här, ser ut som en Maxi-puff i en ko-blaja där jag sitter nu.
Damm, cykelram(!!?), kartonger, kablar, fan & hans syster på golvet, alla 5 borden fulla med grejer, mega-kopiator som tar massa palats där den står
Har lixom en halv-cirkel med bord i arbetsrummet och knappt en halv gång i mitten.

Skulle inte skada och bara halka med cyklon här lixom, så det blev lite tomt lite fläck-vist...

Man lär väl iaf säga; Tackar som trugar iaf!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ett par moduler som kanske kan vara intressanta:

MP3 Trigger v2

Created in collaboration with Jamie Robertson, the MP3 Trigger is quite possibly the most versatile, low-cost, low power embedded MP3 Player. The board has 18 external trigger pins that will directly trigger pre-selected MP3 tracks, and a full-duplex serial control port that provides full transport control, remote triggering for up to 256 tracks, and fast real-time volume control.
http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/ ... tid=659043

uMP3 Playback Module

The uMP3 (µMP3 or "micro MP3") module allows designers to integrate high quality MP3/PCM/WAV/IMA ADPCM playback into designs with an easy to use TTL serial protocol.

"Digital Control of the MP3

The MP3 has a multipurpose 8 bit interface for controlling the module without
using the serial interface. This allows for very simplistic interfacing to the MP3.

There are two different styles for the Input interface:

8 Switch Mode
The 8 Switch mode allows each of the
used as a trigger for 8 different files.

7 Bit Parallel Mode
The 7 Bit Parallel mode provides a 7 bit file selection interface. Pins 1 through 7
(bits 0 through 6) will have the file number applied, and Pin 8 (bit 7) will trigger
playback. (128 ljudfiler)

http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/ ... tid=229294
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Intressant, men ett möjligt problem kan jag tänka mig kan vara svarstider i fråga om uppspelning då jag kan tänka mig att enheten är beredd på att buffra utav h-e, och in kommer en kort ljudsnutt och den blir alldeles konfys, laggar, fördröjer och allmänt leker apa.

Skulle också kunna tänka mig att den fade:ar in & ut låtarna... Rena spekulationer iofs, men i och med att det är en MP3-dekoder på den är jag lite skeptisk eftersom jag inte har nåt direkt behov av det formatet, sen kan det bli lite onödigt dyrt om jag ska ha flera st. och tvingas köpa SD-kort dessutom...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Förslag till adresserbar ljudlagringskrets eller modul..

Inlägg av LaRdA »

uMP3 har iallafall möjlighet att spela upp WAV och annat.
Sen är det väl snarare en fördel att kunna spela ljud i Mp3 format då du får plats med mer ljud på samma minneskort = billigare. :wink:
För vilket format ljudet sparas i är ju egentligen oviktigt bara den gör sitt jobb, även om den så skulle använda hålremsor för lagring av ljudet spelar ju inte det någon roll om funktionen är densamma. :D

Hur många ljudfiler behöver du egentligen, räckte det inte med 20-30 som du nämnde tidigare?
uMP3 kan iallafall lätt spela upp 128st utan att blanda in det seriella interfacet.

Sen kommer du att få betydligt bättre ljud än åtminstone alla dom ljudinspelnings kretsar jag har kommit i kontakt med som brukar ha en ganska låg samplingsfrekvens .

Sedan hur det är med fadning osv kan jag inte svara på, men då den är tänkt för denhär typen av applikationer och inte som musikspelare så finns det en chans att det är avstängt.
Audio Playback
o MP3
Sound files such as voice prompts, sound effects, and music can be played using the µMP3. MP3 playback is CBR (Constant Bit Rate) up to 48 KHz at 192 Kbps, or VBR (Variable Bit Rate) up to 48 KHz at 320 Kbps peak. MP3 files are stored on SD or MMC cards, in a format readable by your PC. PCM (WAV) files and IMA ADPCM files can also be played.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Som jag såg hade den 18 st. triggers utan att använda serie-interfacen, och 255 med denne.
Om det går att spela upp ljudklipp utan fördröjning så skulle det passa mina ändamål, och jag gillar inte att behöva hålla på med minneskort heller, eller mer exakt köpa... Och jag kan tänka mig att vilja ha minst 2, kanske tre såna moduler.

Grejen är den att jag kommer att skaffa mig en bil sedan och den ska få samma "behandling", dvs. utrustas med en dator, och jag varken har eller kommer att få råd att köpa hur många moduler och minneskort som helst.
Seriell kommunikation är inte att tänka på, såvida jag inte får en bra förklaring "hur-göra" med pinnarna...

I dagsläget är det lite klent med penagar, och stora/många utgifter framöver, och förmodligen för resten av året.
Nästa år blir det säkerligen lika illa då en flytt är ev. väldigt aktuell, och säkerligen en hög med utgifter där åxå.

Dock är det alltid intressant att leka med tanken och fantisera, och mest kul är det aktualisera det hela såklart.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ett minneskort är inte så dyrt , handlar om 50-100kr max
Du kan försöka bygga något billigare med ljudinspelningskretsar. :wink:

Om du läser lite mer i databladet så ser du att det även finns ett läge till.
7 Bit Parallel Mode

The 7 Bit Parallel mode provides a 7 bit file selection interface. Pins 1 through 7
(bits 0 through 6) will have the file number applied, and Pin 8 (bit 7) will trigger
playback.

In this mode, a file number of 0 plays a file named “/N0000.MP3”. A file number
of 1 plays a file named “/N0001.MP3” and so on.

Input Interface Pin Description
1 Bit 0 (LSB)
2 Bit 1
3 Bit 2
4 Bit 3
5 Bit 4
6 Bit 5
7 Bit 6 (MSB)
8 Trigger (Active Low)
9 Ground
10 V+ (5 Volts)
Table 6 - 7 Bit Parallel Mode Pin Assignments

To set the Input interface into 7 Bit Parallel Mode, you need to configure the
MP3 using the Settings “Input Style” command. The style value for 7 Bit
Parallel Mode is “2”. Once the setting has been configured, it is stored in
EEPROM, and does not have to be set again. You can reconfigure it at any time,
or clear the settings to default values by putting the MP3 into “update mode”.

Once in 7 Bit Parallel Mode, all pins of the Input interface are weakly pulled high
internally. The lower 7 pins of the Input interface (and pin 8, if desired) can be
connected to a port on microcontroller. The lower 7 pins are read as non-
inverted. That is, if you want to play file number “7”, the Input pins would be
“0000111”. The trigger on pin 8 will start playback when its value goes from high
to low (falling edge triggered).

The trigger pin is not debounced, so a capacitor/resistor debounce circuit may be
needed if the trigger pin is connected directly to a switch.

Value on Pins 1
through 7
Binary Value
Bit 6 … Bit 0
Hexadecimal
Value
Associated
Filename
0 000 0000 00 /N0000.MP3
1 000 0001 01 /N0001.MP3
2 000 0010 02 /N0002.MP3
… … … …
42 010 1010 2A /N0042.MP3
43 010 1011 2B /N0043.MP3
… … … …
126 111 1110 7E /N0126.MP3
127 111 1111 7F /N0127.MP3
Table 7 - 7 Bit Parallel Mode File Numbering

Just the same as with the 8 Switch Mode, you can use the Settings “Input File
Number Offset” command to introduce an offset to the filenames. This allows
you to create “banks” of associated playback files.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Sorry, har varit upptagen med annat så jag har inte haft tid att kolla nåt förrän nu.

Det är bra priser i förhållande till vad man får, men jag känner mig inte direkt manad att punga ut med ~500 för att få ut ljud från datorn (399 + SD-kort + frakt) och enda i musikväg är ljud som talar om ifall jag är borta eller spelar upp någon skum ringsignal. Då verkar "MP3 Trigger V2" bättre lämpad, trots att den har 'bara' 18 triggers och skapar ett problem med att man måste MUX:a & härja.

Verkar iaf som om jag inte har råd med diddely-dick ett bra tag framöver iaf, men tack för tipsen iaf!
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Ac3T skrev: och det faktum att DOS-fönster buggar ur emellanåt om/när det förlorar fokus, och allt blir som sirap vad I/O-korten anbelangar.
Det där är ett klassiskt problem. Men för det första så är windows98 lite känsligt för minnesläckor, funkar generellt sett bättre med windows2000, för det andra så brukar man lösa det genom att lägga in en genväg till programmet du vill köra, och i genvägen kan du sedan tala om att ditt dos-program ska starta i minimerat läge och köra där. Elektroniken kan nog någon annan svara bättre på än vad jag kan.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Ett jäkla krångel att få det att funka med, vad-hette-runtime-tjosan i NT-miljö eftersom skiten bara blåvägrar en hårdvaruaccess. Annars hade jag proppat i en XP-lightversion jag har som är mega-slimmad (70 MB RAM i idle), men urkass på drvs istället.

Har väl haft lite småfunderingar på att börja med VB litegrann så slipper man bry sig lika mkt... Dessvärre är det knöligare att pilla med istället.

Men anledningen till att jag inte ens tänkt tanken på att använda den där runtime-tjosan är att dels att jag inte orkat, och dels att maskinerna jag har "till övers" är sirapskärl med lysdioder, typ, och dels att jag vill ha bra svarstider, så att när någon trycker på en momentanknapp ska det inte bli nåt, ur datorns synpunkt, "-Ursäkta, jag var upptagen med att göra nåt oväsentligt, vad var det du ville..?", vilket är lätt hänt med NT-miljön när den helt plötsligt får för sig att räkna hur många fåror det finns i ytan på hårddisken, minst 27 ggr dessutom, bara för att glömma bort det och göra om samma moment flera ggr om dagen.

Sen är det även momentet att först läsa av knapptrycket, sen exekvera en ljudspelare (Utan att det blir nåt kontaktstuds/haka upp sig och kasta upp en dialogruta som talar om att den redan används osv, dock mest vanligt i Win95/98) och spela upp ljudet, och det kan ta tid, så då är det nog garanterat enklare att använda en dyl. modul istället där man bara behöver kratta runt signaler utan att blanda in externa program & sånt
Skriv svar