Laserdiod med liten ljuspunkt?
Laserdiod med liten ljuspunkt?
Funderade på att ha en "nollmarkerade" på fräsen, dvs en liten laserpunkt man kunde justera in mot för att nolla. Helt manuellt givetvis. Vi testade med en laserpekare, men det var för stark och med för stor punkt.
Förslag?
Förslag?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Laserdiod med liten ljuspunkt?
Styrkan justeras enklast med gråa filter. Punktstorleken är värre, men en fokuserande lins bör få ner den avsevärt. Dock är strålprofilen från billiga halvledarlasrar ofta rätt usel, så det är inte säkert att det går att få fokus så värst skarpt.
OK. Vad tror du om denna:
http://www.lasercomponents.com/fileadmi ... erie-e.pdf
http://www.lasercomponents.com/fileadmi ... erie-e.pdf
Dyr, men säkert bra.
Hur långt från ytan ska lasern sitta monterad? Många lasrar har en fokuslins som du kan rotera och justera. Ibland sitter den fastlimmad men det går att pilla bort.
På de flesta lasrar av pekartyp brukar ha en effektinställning med en liten ytmonterad vridpot.
Hur långt från ytan ska lasern sitta monterad? Många lasrar har en fokuslins som du kan rotera och justera. Ibland sitter den fastlimmad men det går att pilla bort.
På de flesta lasrar av pekartyp brukar ha en effektinställning med en liten ytmonterad vridpot.
En fundering, borde det inte räcka att "mottagarhålet" är tillräckligt litet? Det är väl ändå mottagaren som känner när ljuset från lasern försvinner 

Det var nog inte så han skulle ha det.
AndersG skrev:Funderade på att ha en "nollmarkerade" på fräsen, dvs en liten laserpunkt man kunde justera in mot för att nolla. Helt manuellt givetvis. Vi testade med en laserpekare, men det var för stark och med för stor punkt.
Förslag?
Tänkte att Anders var ute efter en "brygga" för att kunna nolla eller mäta verktygsdiameter...
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag håller med dar303. den där ser bra men dyr ut.
Något jag funderade över var om du kan få en tillräckligt liten och stark punkt med en högintensiv lysdiod---med litet tur kanske en sådan beter sig mer som en punktkälla än en laserdiod? Å andra sidan får man ju bevisligen små punkter med DVD-lasrar, men så är ju brännvidden också betydligt mindre i den optiken.
Edit: Hur liten punkt är du ute efter?
Något jag funderade över var om du kan få en tillräckligt liten och stark punkt med en högintensiv lysdiod---med litet tur kanske en sådan beter sig mer som en punktkälla än en laserdiod? Å andra sidan får man ju bevisligen små punkter med DVD-lasrar, men så är ju brännvidden också betydligt mindre i den optiken.
Edit: Hur liten punkt är du ute efter?
Beställ en korslaser från DealExtreme för 4$ inkl frakt. Jag har gjort det, men fick en punktlaser tyvärr. De skickar dock en ny utan tjafs. De har fokuslins så du kan ställa in den mot bordet. Min tanke är liknande din, att ha ett känt nollmärke och nolla manuellt.
Den finns här
EDIT: Länk till lasern
Den finns här
EDIT: Länk till lasern
Röd korslaser 50:- leverans dagen efter. Skicka PM eller mejl om det låter intressant.
För sent. Köpte en från dealextreme
Men tack ändå. Hade köpt av dig om jag vetat.

Tycker detta låter som ett mycket bra alternativ för nollning manuellt. Två frågor:
Hur monterar ni lasern?
Min tanke var att montera lasern vertikalt mot bordet och med en offset som ställs in mjukvarumässigt få nollningen direkt. Alternativt köra en linje-laser för varje axel (XY) och låta dom bilda ett kryss i mitten, oavsett höjd på arbetsstycket.
Ni som köpt linje & kryss-lasrar från DX, är ni nöjda?
Hur monterar ni lasern?
Min tanke var att montera lasern vertikalt mot bordet och med en offset som ställs in mjukvarumässigt få nollningen direkt. Alternativt köra en linje-laser för varje axel (XY) och låta dom bilda ett kryss i mitten, oavsett höjd på arbetsstycket.
Ni som köpt linje & kryss-lasrar från DX, är ni nöjda?
Tanken var att sätta den i en hylsa som passar i spännhylsan, men vi har ej hunnit montera än.