Hej jag ska hålla en redovisning för en klass som går i 9an i grundskolan. Jag ska berätta om många olika typer som man kan utvinna energi på bland annat om solceller. Jag vill bara kolla av med er här på forumet att det jag säger är begripligt och sant. Finns det något sätt som jag kan utveckla texten på utan att den blir för lång eller komplicerad.
Solceller är komplicerat uppbyggda men huvudsakligen består de av två skikt. Ett positivt laddat N-skikt och ett negativt P-skikt. När fotoner kommer in i solcellen så hamnar elektroner mellan de två skikten. Elektronen dras då till det positiva N skiktet och så uppkommer strömmen.
Tack
Redovisning om energi
Re: Redovisning om energi
Ärligt talat tror jag att du kan hoppa över dopingar och sådant. Du kan lägga krutet lite mer på verkningsgrad, våglängder och kostnader. Vad som händer innuti cellerna är nog inget de lägger på minnet i vilket fall.
Säg hellre så här "solljuset knockar bort en elektron från atomerna i kiselmaterialet som sedan försöker komma tillbaks via den elektriska ledningen" samt "flödet av elektroner i ledningen kan utföra saker".
I övrigt så berätta om dom praktiska aspekterna. Att solceller t.ex. är dyra, inneffektiva, och kräver lagring. I övrigt är dom underbara
Sedan är det till att jämföra med Vind, Vattenkraft, Kol, Fissions-kraft, Vågkraft, Geotermi, Sol-till-Microvågssatteliter, He³ reaktorer, Fusions-ITER, osv. Allt har olika kostnadsbilder och baksidor.
Entropin i energisammanhang är fundamental. Har man överskottsvärme är det oftast bättre att värma hus med denna än att omvandla till elkraft som driver el-element osv under förutsättning att avståndet är tillräckligt kort.
Energiprincipen är också grundläggande. All energi kommer någonstans ifrån och omvandlas till t.ex el, värme osv.
Hur kommer det sig att du ska redovisa för 9-klass?
I övrigt så berätta om dom praktiska aspekterna. Att solceller t.ex. är dyra, inneffektiva, och kräver lagring. I övrigt är dom underbara
Sedan är det till att jämföra med Vind, Vattenkraft, Kol, Fissions-kraft, Vågkraft, Geotermi, Sol-till-Microvågssatteliter, He³ reaktorer, Fusions-ITER, osv. Allt har olika kostnadsbilder och baksidor.
Entropin i energisammanhang är fundamental. Har man överskottsvärme är det oftast bättre att värma hus med denna än att omvandla till elkraft som driver el-element osv under förutsättning att avståndet är tillräckligt kort.
Energiprincipen är också grundläggande. All energi kommer någonstans ifrån och omvandlas till t.ex el, värme osv.
Hur kommer det sig att du ska redovisa för 9-klass?
Tack för era snabba svar!
Ok tack jag ska ändra lite på den. Det här är bara ett litet stycke ur min text som är just nu 6 A4 lång i word
. Jag berättar mycket kring solcellerna men det här är just den texten som handlar om hur de fungerar. Jag nämner vart de finns, för och nackdelar och skillnaden mellan solceller, solpaneler och solfångare. Anledningen till att jag la upp det här var för att jag var lite osäker på vad jag själv pratade om
.
Jag går själv i 9an (kan förklara mitt språk och min kunskap
) och ska ha en presentation för min klass och 50 andra i skolan. Det här är slutspurten för mig innan skolan slutar och jag ska börja på gymnasiet
.
Ok tack jag ska ändra lite på den. Det här är bara ett litet stycke ur min text som är just nu 6 A4 lång i word
Jag går själv i 9an (kan förklara mitt språk och min kunskap