Frekvensomvandlare Omron VS mini J7

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ret

Frekvensomvandlare Omron VS mini J7

Inlägg av ret »

Jag provade en äldre frekvensomvandlare, men motorn (370 W) tjöt obehagligt mycket så nu jag har provat med en nyare frekvensomvandlare som heter Omron VS mini J7 (OMRON 1.5KW 240VAC SP in, VS MINI J7 Motor Inverter VSD CIMR-J7AZB1P5 240V Single Phase In, 240v 3 Phase Out) och den har ett lägre ljud men mer högfrekvent. Låter som ett högfrekvent gnissel egentligen och det skär rätt mycket i öronen.
Bättre än den andra men ändå inte kul att lyssna till!

Nu hade jag inte skärmad kabel mellan den och motorn men vet inte om det påverkar motorljudet? Skall byta sedan.

Har motorn Y kopplad nu (omvandlaren skall lämna max 240 volt) men tänkte se om motor effekten räcker ändå.

Troligen kommer jag att köra på 10-15 Hz ut.

Finns det något sätt att minska tjutet?
Människor kommer att sitta bara en meter från motorn - det blir en plåga! :sick:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Frekvensomvandlare Omron VS mini J7

Inlägg av LaRdA »

Har inte kollat på din frekvensomvandlare, men det brukar kunna finnas en meny där man kan byta mellan olika switchfrekvenser, sen kan ljudets amplitud möjligtvis variera beroende på vad för motor du använder.
En till sak som inte har med ljudet att göra, har du koll på att den inte blir överhettad så fläkten kyler väldigt dåligt på låga varv?
ret

Inlägg av ret »

Jag bara tomkör motorn och varm blir inte den och inte heller invertern.

Den sk "carrier frequency" är visst normalt 10 kHz och kan sänkas om kablarna är långa.

Man kan koppla in en "DC reactor" också men har inte förstått vad den gör.

Såg att Omron har något som de kallar "output noise filter" 3G3IV-PLF310KA och kanske det är ett sånt man måste skaffa?
Men det står inget om hur det är uppbyggt.
ret

Inlägg av ret »

Jag upptäckte att "carrier frequency" var satt till 7 500 Hz (3).
Jag ändrade till 10 000 Hz (4) och nu är motorn tyst åtminstone upp till 18 Hz motorfrekvens och det kommer nog att räcka nu.
ynot

Inlägg av ynot »

ret skrev:Jag provade en äldre frekvensomvandlare, men motorn (370 W) tjöt obehagligt mycket så nu jag har provat med en nyare frekvensomvandlare som heter Omron VS mini J7 (OMRON 1.5KW 240VAC SP in, VS MINI J7 Motor Inverter VSD CIMR-J7AZB1P5 240V Single Phase In, 240v 3 Phase Out) och den har ett lägre ljud men mer högfrekvent. Låter som ett högfrekvent gnissel egentligen och det skär rätt mycket i öronen.
Bättre än den andra men ändå inte kul att lyssna till!

Nu hade jag inte skärmad kabel mellan den och motorn men vet inte om det påverkar motorljudet? Skall byta sedan.

Har motorn Y kopplad nu (omvandlaren skall lämna max 240 volt) men tänkte se om motor effekten räcker ändå.

Troligen kommer jag att köra på 10-15 Hz ut.

Finns det något sätt att minska tjutet?
Människor kommer att sitta bara en meter från motorn - det blir en plåga! :sick:
Tjena du måste ändra om bläcken på motorn den ska kopplas som enfas,om det du matar 220 volt och får ut 380 volt på riktaren då kommer det att funka testa detta MVH.Tony
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

ret: Citera bara utvalda delar av inläggen så fattar man vad du svarar på bättre.

"Tjena (punkt eller utropstecken?) du måste ändra om bläcken på motorn (komma eller semikolon) den ska kopplas som enfas,om det du matar 220 volt (va?) och får ut 380 volt på riktaren (komma) då kommer det att funka (komma) testa detta (punkt) MVH.Tony"

Jag satt och analyserade din text i flera minuter innan jag förstod vad du menade. Jag struntar i stavfel , grammatik och sånt larv, men jag tror de flesta får svårt för att förstå innehållet i din text utan skiljetecken, typ. punkter och komman.

Du verkar kunna din sak, så nyttja skiljetecken så blir det mer tydligt vad du vill säga. Hoppas du tar det som konstruktiv kritik.
ret

Inlägg av ret »

ynot skrev:Tjena du måste ändra om bläcken på motorn den ska kopplas som enfas,om det du matar 220 volt och får ut 380 volt på riktaren då kommer det att funka testa detta MVH.Tony.
Vet inte om jag förstod det där riktigt? :humm:

Motorn är Y kopplad och matas med 240v 3-fas från frekvensomriktaren.
Egentligen skall motorn vara triangelkopplad vid den spänningen.
Möjligen är belastningen på frekvensomriktaren för liten nu, men jag tänkte se om motor effekten räcker ändå (elpriset är orsaken)? :?

Nu skall jag få köpa en mindre begagnad frekvensomriktare som är på 370W (rätt billigt) som också går att köra på 16 000 Hz "carrier frequency".
Få se hur det går?
Skall testa den nästa vecka hoppas jag.

Det här med frekvensomriktare är ett nytt område för mig. :drool:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

ynot skrev:den ska kopplas som enfas,om det du matar 220 volt och får ut 380 volt på riktaren
Inte ens en massa skiljetecken kan få mig att begripa. :humm:

#Möjligen är belastningen på frekvensomriktaren för liten nu, men jag tänkte se om motor effekten räcker ändå (elpriset är orsaken)?#

Elförbrukningen lär väl inte ändras nämnvärt av att du kopplar motorn för 220V?
Det är väl fortfarande en funktion av varvtal och vridmoment?
ret

Inlägg av ret »

Enligt märkskylten så är strömförbrukningen 2,15 A/1,24 A för 230(delta?)/400Y V.
Den är märkt 0,37 kW.

Nu är den då kopplad för 400 V men går på 240 V.
Borde den inte vara på lägre effekt då eller är det bara maxeffekten som påverkas och under det beror det på belastningen?
metric

Inlägg av metric »

Märkeffekten är vid full last.
Belastar du den mindre drar den mindre.
Nackdelen om du kör den y kopplad på 240v är att du kan inte belasta den fullt.
Skriv svar