Nu är det så att jag funderar på att lägga in två LCD displayer, alfanumreriska 2x20 eller 4x20, på en och samma AVR.
Jag har funderat på om man skulle kunna sätta två displayer på samma pinnar på en AVR och sedan
ha två separata pinnar på AVRen för EN signalen, så man kan välja vilken LCD som ska ta emot informationen.
Fungerar E/EN pinnen på det sättet, jag menar det är ju en enable pinne, så det borde väl fungera?
Eller tappar displayen all information när man släpper enable på en display? Det borde den väl inte göra?
Några tips/tankar om en sådan konfiguration? Motstånd på några av ledningarna eller är det bara att köra rakt på?
Som om det skulle vara en display..?
Tittar man i källkod så verkar det som om man ska köra EN pinnen hög, sedan låg för att få skriva till displayen.
Det verkar vara väldigt mycket för övrigt på och av med EN pinnen, så det kanske strular sig där?
Kan ni annars tipsa om någon lösning för att köra två LCD displayer? Rakt av köra med två AVR istället?
Eller köra helt separata pinnar för båda displayerna på en AVR? Eller kanske leka med shiftregister på en AVR?
Vad tror ni? Kom gärna med förslag, idéer och kritik