Prisvärd kinessvarv?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Prisvärd kinessvarv?

Inlägg av thewho »

Hejsan :)

Har kommit fram till att jag behöver en svarv nu :lol:
Har tittat på
BVB25L - http://www.verktygsstallet.se/subdet45.htm
&
CQ6125C - http://www.verktygsboden.se/?id=74348

Men vilken är att föredra? Gissar att de är likvärdiga kvalité (eller brist på)
Andra allternativ i samma storlek?

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Prisvärd kinessvarv?

Inlägg av POS »

http://automatic.jetshop.se/default.asp ... c-452.aspx

Flera här på EF har sånna eller liknande, tex Jojje och pcmper, dom verkar mycket nöjda vad jag har hört.

Har själv tänkt byta upp mig till en sån i framtiden, den jag har nu är lite mindre.
thewho

Inlägg av thewho »

Den va fin, men för liten :doh: skulle egentligen vilja ha en med min. 140mm dubbhöjd
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Fundera lite kring drivningen också kanske!?
Själv föredrar jag en "riktig" växellåda som på BVB25L.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Borken

Inlägg av Borken »

Ang CQ6125C, är det en växellåda för matningen eller är det kugghjul som det står i texten?

Flytta kilremmar för byte av varvtal är lite drygt efter man vant sig med växellåda, nu vill man gärna ha en nortonlåda också.

Jag har motsvarande kinessvarv från jula och den har helt klart vart värd pengarna men efter 3-4 års hårt brukande så är dubbdockan lite glapp och precisionen är inte riktigt vad den var från början. Mjukt gjutjärn i kineserna. Jag letar efter en myford eller liknande.

/B
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Jag tolkar det definitivt som om det är lösa drev du får byta beroende på matningshastighet.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Ganska stort prisglapp mellan de två allternativen.

Men är det i det spannet du letar så ha lite is i magen och köp vilken beg. kvalitetssvarv som helst istället för ngt det verkar som att man får halvchansa in på tur om det är fisk eller fågel.

Storebro, Blomqvist, Myford...etc etc. En sådan som inte misshandlats allt för mkt har för alltid ett värde, är byggda på den tiden man inte snålade på materialet utan designade för hållbarhet "en livstid" i industrimiljö.

Beroende på tur, tillbehör (vilket du ska jaga ett objekt där så mkt sådant ingår som möjligt) samt modell/slitage så ska du ganska snabbt kunna hitta ett bra exemplar för dina 5-15 000kr. 15 är lite över din budget, men tror nog du ska lyckas inom de 12 oxå.

Lycka till och köp nu inte ren skit som är för litet. Snart ångarr du dig gruvligt av olika anledningar och dessutom kan det i ett hujj saknas reservdelar till just din maksin. Till de ovan nämnda tillverkas det än idag nya reservdelar!

/AL
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

På arceurotrade.com kan du hitta svarvar byggda på exakt samma grund som i alla fall den på verktygsboden (heter C3 där) dock en senare och lite mer modern modell på arc. De har höjt priserna har jag för mig när jag kollade för ett halvår sedan sedan jag köpte min svarv där men de kan vara en del billigare än ovan nämda ändå även inkl frakt. Inte lika fin finish kanske som vissa av länkarna men det kvittar kanske och de fungerar fint efter justering tycker jag, den kan i alla fall göra det jag vill. Köpte den genom en återförsäljare i Danmark och fick ett bra pris på den inkl frakt med leverans bokstavligt fram till dörren.

De har dessutom en hög med reservdelar och alla tillbehör man kan tänkas behöva och inte behöva för vad jag tycker ett väldigt bra pris.

Men visst för all del hittar du en märkessvarv för ett bra pris så slå till.
thewho

Inlägg av thewho »

Klart att en begagnad märkessvarv är att föredra, men har väntat på något i säkert ett år utan att ha hittat något övh. Det är också ganska svårt lösa transporten när jag bor på åland.
Men de kmr nog bli den från verktygsboden då de finns en "återfösäljare" här på holmen och då är de verktygsbodens pris +10%.

Men vilka tillbehör "måst" man ha utöver: ?
Svarvstål http://www.verktygsboden.se/?id=64810 ?
Borrchuck mk3
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Reservskär är ju inte fel :wink:
Digitalt skjutmått om du redan inte har ett (eller flera :D ).
Indikatorklocka med stativ.
Är typ det jag tycker man, ofta har bruk för men, folk är ju olika :lol:
thewho

Inlägg av thewho »

Ja några extra skär e ju int så dumt :lol: men resten har jag :)
Hur är det med roterande dubb? De måste ju vara mycket bättre än en fast?

Något mer man behöver tänka på?

Edit:
Något jag har missat? Och vet någon om det är b16 fäste på chucken som kom med julafräsen?
67556 - Borrchuckdorn MK3 B16
74348 - Metallsvarv CQ6125C
64810 - Svarvstålsats 16 mm
64706 - Svarvstål utbytessats 16 mm
64792 - Svarvdubb MK3
Borken

Inlägg av Borken »

Dom där svarvstålen e jag lite skeptisk emot, visst går det att få dom å funka men det känns som om det skulle behövas bra mycket stadigare svarv för att kunna utnyttja hårdmetallskären bra.

Jag hade satsat på en packe snabbstål ( eller sparskär som det heter i järnaffärn), enkelt att slipa supervasst. Blir kanon på alla material.

/B
thewho

Inlägg av thewho »

De kan nog vara så, men jag litar på er för jag har ingen större erfarenhet av svarvar och svarvning :)
Men vilken storlek på sparstålen ska man ha? 8x8x100mm? Skulle int vilja köpa så många här då dom är så dyra.. Köpte ett 6x6x63 och tror de kosta runt 20eur här.
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Har ingen aning om vad du ska svarva men, tycker det verkar som om du har fått med dej dom grundläggande tillbehören.
En fundering som dök upp hos mej nu är om det är en "simpel" eller "standard" (vinklingsbar) toppslid. Vinklingsbar är ju ett måste om man tex. ska svarva koner.
Skriv svar