Grafisk display "dogxl160"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dude

Grafisk display "dogxl160"

Inlägg av dude »

hejsan

jag tänkte bara fråga om det är någon som har sysslat något med ea dogxl160 grafiska displayer(eller liknande).

jag har fått den att fungera och jag kan skriva ut på rätt ställe i x led. problemet är när jag försöker skriva ut i y led så hamnar det var som helst på displayen. ibland hamnar det inte alls på dispalyen. det verkar som den skrivs ut ibland ovan eller under fönstret..

hur som helst detta borde jag kunna lösa själv. det måste ju vara något kommando som är felinställt av mig..

dock så känner jag tidspressen att få detta att funka nu (det är för ett skolprojekt) så om det är någon som har något tips så vore jag glad.

jag hadegissat på att det var någon av dessa som fixade problemet (sid 6). men jag vet inte det verkar inte funka..
Set Window Start Page
Set Window Start Column
Set Scroll Line LSB

någon som hållit på med denna sort display tidigare??
http://www.lcd-module.de/eng/pdf/grafik/dogxl160-7e.pdf

Rubrik (var: dogxl160) /adm
dude

Re: dogxl160

Inlägg av dude »

p.s.

varje gång jag programmerar displayen med samma kod så hamnar den på olika ställen på y led.

dvs jag kompilerar koden och laddar in den. om jag sedan laddar in den igen utan att kompilera på nytt så hamnar den på annan y kordinat än första gången jag laddade koden
:shock:
dude

Re: Grafisk display "dogxl160"

Inlägg av dude »

never mind...haha ah jag är för trött.. jag löste det själv.

för mycket plugg och för lite kaffe.
sådär ja. en tråd startad, kommenterad och besvarad av mig själv...

kan nämna att problemet var att jag satte page adress till hex 00 när det skulle vara hex 60. glömde bort att det skulle in kommanddelen.. stress och lite sömn är ingen bra kombo..
Skriv svar