Stroboskop
Det går utmärkt att köra ett strobo på 12v, det gör ju tändinställningslampan. (den är en triggad strobo). Du behöver ju en krets som tar upp spänningen till lagom nivå. Det vanligaste är en självsvängande transformator koppling av sådan modell som driver lysrör på 12v.
Söker du på nätet så ska du finna mera ritningar ön du vill ha.
Mikael
Söker du på nätet så ska du finna mera ritningar ön du vill ha.
Mikael
http://www.velleman-kit.com/Downloads/0 ... _K5300.pdf
Tänkte denna kunde vara nice. Schema på sidan 10.
Tänkte denna kunde vara nice. Schema på sidan 10.

Nåt jag snubblade på vid en surfningsrunda..... http://homepages.which.net/~paul.hills/ ... scope.html
Det enklaste borde ju vara att gå till en fotohandel och fråga om man kunde få någon gammal engångskamera med blixt för i dom finns ju redan lampan och en konding men resten är nog lite förklent för att använda sig av.
...Sen får man ju ta och bygga en oscillator som ligger på tex 1000Hz och mata en liten tranfo med det så att man får ut ca 300V och sen likrikta och ladda upp kondisen med. Sen får man använda sig av en oscillator till för att ladda ut kondisen igenom blixtlampan. Det gäller bara att se till att kondisen blir ladda till ca 300V innan man ladda ur den igenom blixtlampan så tranfon får ju inte vara förliten och ska man använda sig av tex en ne555 så är det nog rekomenderat att sätta en transistor efter som driver tranfon.....Ser att det börja bli lite rörigt här nu hehe hoppas det hjälper till lite iaf...
...Sen får man ju ta och bygga en oscillator som ligger på tex 1000Hz och mata en liten tranfo med det så att man får ut ca 300V och sen likrikta och ladda upp kondisen med. Sen får man använda sig av en oscillator till för att ladda ut kondisen igenom blixtlampan. Det gäller bara att se till att kondisen blir ladda till ca 300V innan man ladda ur den igenom blixtlampan så tranfon får ju inte vara förliten och ska man använda sig av tex en ne555 så är det nog rekomenderat att sätta en transistor efter som driver tranfon.....Ser att det börja bli lite rörigt här nu hehe hoppas det hjälper till lite iaf...
Re: Stroboskop
ursäkta för att jag drar upp en gammal tråd men jag skulle också vilja veta hur man bygger ett stroboskåp(helst med L.E.Ds)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Vad vill du veta, mer än det som redan står i tråden? Det finns ju tillochmed ett schema i Evert2's inlägg strax här över. 

-
stroboskop med leds?
Ta en timer krets t ex en 555 och driv ett par leds med...
Ta en timer krets t ex en 555 och driv ett par leds med...
jag skulle vilja bygga ett stroboskåp med minst 20st L.E.Ds...
EDIT: stavfel...
EDIT: stavfel...
- prototypen
Det är fortfarande inget skåp och vill man ha 20 dioder så sätter man dit det och en lite starkare drivtransistor.
Protte
Protte
ok, men jag är en total newbie på elektronik då jag sysslat mycket med paintball och pyroteknik i 1-2år.
men jag höll på mycket med elektronik förut...
(så med andra ord så vet jag INGENTING)
så ett scema hade vart ett plus...
men jag höll på mycket med elektronik förut...
(så med andra ord så vet jag INGENTING)
så ett scema hade vart ett plus...
-
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Men nu blir det inte mycket till stroboskop med en vanlig blinkkrets. Den tända tiden blir för lång.
[edit]
En IC med numret 74121 kan ordna till det.
Här är ett gammalt schema till en grej som delar en klockfrekvens med 2 och kortar ner pulserna för att driva LEDar.
4017 behöver ju då inte du.

[edit]
En IC med numret 74121 kan ordna till det.
Här är ett gammalt schema till en grej som delar en klockfrekvens med 2 och kortar ner pulserna för att driva LEDar.
4017 behöver ju då inte du.

-
Varför krångla till det?
Med en 555a kan du ju styra både längden på pulsen och tiden emellan...
Med en 555a kan du ju styra både längden på pulsen och tiden emellan...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Visst kan man ändra pulsbreddsförhållandet, men frågan är om man kan få till en så kort pulstopp som ca 100µs, vid så låga frekvenser som 1-50Hz?