Kanske 5 år gammal diskmaskin, Cylinda Briljant DM31, Type DW20.1
Efter att den tagit in vatten stannar den. Det händer ingenting alls. Cirkulationsmotorn får ingen spänning, och inte heller spänning på värmen.
Maskinen stänger inloppet vid vad jag tycker vara rimlig vattennivå.
Trycker man på Start/Stop så tömmer den snällt ut vattnet, tar in nytt och stannar igen.
Ledtråd någon?
/B
-------
Se mitt sista inlägg i tråden!
Cylinda diskmaskin -(Löst!) helstopp när den tagit in vatten
Cylinda diskmaskin -(Löst!) helstopp när den tagit in vatten
Senast redigerad av butan 17 maj 2010, 18:13:14, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Cylinda diskmaskin - helstopp när den tagit in vatten
Även om den är några år så finns det inget mekaniskt P-verk. Allt sitter på ett ensidigt kretskort, med
blandad 12V och 230.
Och en tråkig möjlighet är ju att kortet har havererat på något sätt.
Det funkar i alla fall att välja program, den tänder och släcker lite dioder då.
Och som sagt - början är ju god, tar in lagom mycket vatten. Och sedan händer inget.
/
blandad 12V och 230.
Och en tråkig möjlighet är ju att kortet har havererat på något sätt.
Det funkar i alla fall att välja program, den tänder och släcker lite dioder då.
Och som sagt - början är ju god, tar in lagom mycket vatten. Och sedan händer inget.
/
- rysshack.se
- EF Sponsor
Re: Cylinda diskmaskin - helstopp när den tagit in vatten
Vet inte hur mycket detta hjälper... men
Var nyfiken att kolla om det gick att diska med handdiskmedel i diskmaskinen.
Det resulterade i en massa bubblor och att maskinen ej ville vara med längre.
Liknande felbeskrivining som din maskin.
Efter jag skakat på maskinen ett tag, märkte jag att den gick igång när den stod snett.
Det verkade finnas någon sensor som känner av om det blivit för mycket vatten i maskinen.
När jag läste om din maskin, tänkte jag att det kunde vara något liknande.
Var nyfiken att kolla om det gick att diska med handdiskmedel i diskmaskinen.
Det resulterade i en massa bubblor och att maskinen ej ville vara med längre.
Liknande felbeskrivining som din maskin.
Efter jag skakat på maskinen ett tag, märkte jag att den gick igång när den stod snett.
Det verkade finnas någon sensor som känner av om det blivit för mycket vatten i maskinen.
När jag läste om din maskin, tänkte jag att det kunde vara något liknande.
Re: Cylinda diskmaskin -(Löst?)helstopp när den tagit in vatten
Lagat!
En sak jag inte sa tidigare: Maskinen hade stått oanvänd några månader innan den slutade fungera. Vilket kanske har betydelse.
Det finns en "Flow sensor" monterad på inloppet. Jag hittade ett kopplingschema på en ryskt (!) site om detta.
http://www.part33.ru/files/rukovodstva/ ... 010_ce.pdf
Den maskinen är något annorlunda, t ex har den sidor och tak för fristående montering.
Och märket är ASKO. Men på sista sidan står det ASKOCYLINDA.
Och "Type DW 20.1" är det väsentliga.
En liten poäng är att på någon detalj står det "saknas" på svenska, liksom "kopplingsschema" på sista sidan.
Flödesmätaren sitter på inloppet. Framifrån räknat: Slangkoppling, ventil, flödesmätare, slang upp till maskinens inlopp.
Enklast är nog att demontera den sista svarta slangen i inre ändan (mot maskinen).
Sedan tar man bort hela inloppsventilpaketet och tar ut det bakåt. (Tag bort elkopplingarna först!)
Flödesmätaren är den bakersta svarta delen, sitter med en liten clips mot ventilen.
Demontera. Blås i den från inloppsänden - det skall höras ett visslande ljud.
Det finns en liten svart propeller innanför de vita vingarna. Om den inte rör sig så är det fel.
Jag smorde med 5-56-liknande olja. Funkade.
/B
PS: Handdiskmedel i diskmaskin har jag oxå provat en gång. För att slippa handdiska.
Gör inte det! Aldrig!
Det är otroligt mycket enklare att handdiska än att ta hand om skummet i och utanför diskmaskinen.
En sak jag inte sa tidigare: Maskinen hade stått oanvänd några månader innan den slutade fungera. Vilket kanske har betydelse.
Det finns en "Flow sensor" monterad på inloppet. Jag hittade ett kopplingschema på en ryskt (!) site om detta.
http://www.part33.ru/files/rukovodstva/ ... 010_ce.pdf
Den maskinen är något annorlunda, t ex har den sidor och tak för fristående montering.
Och märket är ASKO. Men på sista sidan står det ASKOCYLINDA.
Och "Type DW 20.1" är det väsentliga.
En liten poäng är att på någon detalj står det "saknas" på svenska, liksom "kopplingsschema" på sista sidan.
Flödesmätaren sitter på inloppet. Framifrån räknat: Slangkoppling, ventil, flödesmätare, slang upp till maskinens inlopp.
Enklast är nog att demontera den sista svarta slangen i inre ändan (mot maskinen).
Sedan tar man bort hela inloppsventilpaketet och tar ut det bakåt. (Tag bort elkopplingarna först!)
Flödesmätaren är den bakersta svarta delen, sitter med en liten clips mot ventilen.
Demontera. Blås i den från inloppsänden - det skall höras ett visslande ljud.
Det finns en liten svart propeller innanför de vita vingarna. Om den inte rör sig så är det fel.
Jag smorde med 5-56-liknande olja. Funkade.
/B
PS: Handdiskmedel i diskmaskin har jag oxå provat en gång. För att slippa handdiska.
Gör inte det! Aldrig!
Det är otroligt mycket enklare att handdiska än att ta hand om skummet i och utanför diskmaskinen.
Senast redigerad av butan 17 maj 2010, 18:30:54, redigerad totalt 2 gånger.
Jag kan av erfarenhet säga att badskum inte heller är bra i diskmaskinen. Maskinen höll visserligen, men min dotter blev något chockad över mötet med en massa skum på köksgolvet. Hon var väl 1,5är eller så. Min fru hade ställt in en bruk med intorkat badskum i maskinen. 
Finns en anledning till att det finns maskindiskmedel, och handdiskmedel..