koppling för att köra ett hjul fritt.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MIX

koppling för att köra ett hjul fritt.

Inlägg av MIX »

Hej!
Är i behov av en "frihjuls" koppling för mitt projekt av assisitans kärra. Det ska alltså monteras etn bensin motor på en lite kärra som man kör olika laster med.
Motorn har en centrifial koppling i sig men blir inte aktiverad för än 4500rpm som måste reduceras kraftigt med utväxling för att driva hjulen.
Skulle alltså behöva det jag söker mellan drivning från växellådan till kärrans hjul.
Vet att det finns lager med inbyggda frihjulskopplingar men finns då möiligheten att rotera hjulen frit åt båda hollen eller bara åt ett håll. kärran ska kunna puttas för hand både fram och bak utan att växellådan roterar, samt assisteras av motorn vid gaspådrag.

Hoppas ni förstår vad jag menar :)
IDÉATOR

Re: koppling för att köra ett hjul fritt.

Inlägg av IDÉATOR »

Hejsan........
Har ingen aning om hur stort och tungt ditt bygge är men, skulle du kunne köra med elektrokopplingar som sitter på tex AC pumpar i bilar och inkopplingen av vissa klippaggeregat på åkgräsklippare? Förutsätter oavsett tillgång till 12V om det ska funka :humm:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

varför inte en vanlig koppling, som på en bil, eller som på frånkopplingsbara drivningar på fyrhjulsdrivna bilar

en klokoppling där man rent mekaniskt kopplar in drivningen på hjulet

eller ett kollerhjul mot kärrans hjul

finns massor av metoder, men en skiss och funderingar ger en möjlighet att fundera på hur man kan göra
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Frihjulskopplingen från en SAAB 96'a?
Skriv svar