En fråga till alla batterivetare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rocky_AL

En fråga till alla batterivetare

Inlägg av Rocky_AL »

Funderar lite över olika sätt att ladda lipo celler och har en liten fundering.
För att kunna ladda cellen till ett exakt värde så är det bäst att mäta spänningen då ingen ström går varken in eller ut ur cellen.

En lipo cell får inte överstiga en maxspänning på 4.2V, men får man ladda med en spänning på kanske 4.3 till 4.5V tills cellen når 4.2V i urkopplat läge? (En förutsättning är såklart att strömbegränsning finns)
Användarvisningsbild
xraid

Re: En fråga till alla batterivetare

Inlägg av xraid »

dom seriösare laddkretsarna jag studerat rekommenderar alltid batteriets datablad ... så en lipoladdare är då aldrig generell ? ...
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Ingen?
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Jag kan försöka bidra lite...

Bryt upp problemet i två delar. Spänningsfallet mellan laddaren och cellen "fri" beror på två saker, spänningsfallet längs ledarna+kontakter när det flyter ström samt att den verkliga polspänningen på batteriet måste upp lite högre än sin fria spänning för att cellen ska ta emot laddning. Den senare skillnaden beror på kemin i batteriet och jag kan inte redogöra för den närmre, men jag har upptäckt att andgra kemier som blysyra tex behöver en klart högre spänning högre för varje ampere batteriet tar emot.

Ett sätt att ungå större delen av det första beroendet är att ladda via urladdningskontakterna och endast mäta på balanseringskontakterna.

Den senare hänger mycket på ifall batteriet är konsekvent i hur mycket ström det tar emot som funktion av laddnivå, batteriets ålder mm... har ingen info där tyvär. Men klart är att även om man mäter via andra sladdar man laddar med så kommer polspänningen att sjunka när laddaren tas bort. Skillnaden bli mindre ju mindre ström man puttar in i batteriet, så det är nog en bra ide att göra som wikipedia beskriver att minska strömmen till kanske 10% av den ursprungliga laddströmmen eller så. Eller tills laddströmmen är "tillräckligt" låg för att mätningen ska kunna anses fullgod.
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Detta besvarar kanske din fråga (som jag inte fattar till 100% :) )
http://www.airmedia.se/backup/Li-Po-info.htm
Skriv svar