Vilken datatyp skall vill du ha egentligen? unsigned short eller unsigned long? Du kan inte välja båda!
Det kan jag visst, om du läser manualen för Hi-Tech C så ser du det unsigned short long är en 24 bit integer
Nå, med tanke på att vartenda kompilator jag har jobbat med har förmåga att förstå att ett INT delat med ett annat INT inte alltid producerar ett INT
och förbereder därmed en division som producerar flyttal, samt att om det flyttalet måste/ska castas till int eller ej bestäms av typen av den variablen man försöker stoppa resultatet i.
ja, jag har alltså inte haft en tanke på en kompilator måste ha sådant serverat som ni påstår är fallet. Finns (fanns) liksom inte i min värld...
Nåväl, är det så, så har jag lärt mig något nytt

Ska definitivt testa. Tack !
Sodjan: all ära till dina 30 förmodligen någorlunda framgångsrika år som programmerare och himla massa samlad erfarenhet, men är du absolut tvungen att låta så förbannat negativt i varje inlägg du skriver ?
Jag försöker faktiskt prestera något här, till skillnad från många andra som brukar - vad det kallas här på forumet "tappa suget"...
Ditt nedlåtande sätt avskräcker ju folk, speciellt nybörjare... som du själv en gång var.