Hej
RC-hobbyn har slagit ner som en blixt hos mig. Nu måste jag naturligtvis bygga mig en sk fältlåda med alla nödvändiga prylar som man behöver ha med när man kör RC-bil: verktyg, bränsle, batteri mm.
Jag skulle vilja ha en mätare inbyggd i min fältlåda som kan visa mig hur mycket spänning som batteriet levererar. Om jag har förstått det hela rätt så sjunker spänningen när batteriet blir urladdat. Det är blyackumulatorer som jag kommer att använda.
Men vad jag har förstått så måste man spänningssätta en voltmätare (måste tydligen vara galvansiskt avskilt från mätspänningen). Så då var min tanke om man kunde skaffa en kondensator som man kan ladda upp med en tryckknapp/vippströmbrytare som sluter/bryter båda polerna(+ och -). Sen när jag släpper tryckknappen så mäter min voltmätare min batterispänning.
Hur skulle detta fungera? Om detta skulle fungera, skulle någon kunna ge mig tips på kondensatortyp/storlek samt om jag behöver något slags motstånd för att begränsa uppladdningen/urladdningen?
Förslag på voltmätare:
http://www.biltema.se/Bil---MC/Bil-till ... Voltmeter/
http://www.kjell.com/?item=48120&path=5 ... ,561500000
Mvh Jens
Bygga in en voltmätare i fältlåda
Re: Bygga in en voltmätare i fältlåda
Det är väl bara digitala mätare som behöver en
särskild matningsspänning.
Dom som du länkade till borde fungera bra att
koppla direkt till batteriet, utan kondensator eller
yttre spänningskälla.
särskild matningsspänning.
Dom som du länkade till borde fungera bra att
koppla direkt till batteriet, utan kondensator eller
yttre spänningskälla.
Är det så? Då blir det ju väldigt enkelt i sådan fall...
Drar de ingen ström då?
Jag kanske borde koppla in en strömbrytare så att de inte drar ur batteriet? Även om de drar lite så känns det onödigt att de drar ström när jag inte tittar på mätaren...
Mvh Jens
Jag kanske borde koppla in en strömbrytare så att de inte drar ur batteriet? Även om de drar lite så känns det onödigt att de drar ström när jag inte tittar på mätaren...
Mvh Jens
Jo, ström är det risk att den drar så en brytare är vettigt.
Man kan ju lösa det på två sätt, antingen en huvudbrytare som man slår av när batteriet inte används (men då drar mätaren ström så länge brytaren är på) eller så har man en tryckknapp man trycker på när man vill mäta.
Det beror lite på hur man använder batteriet och hur mycket mätaren drar.
Man kan ju lösa det på två sätt, antingen en huvudbrytare som man slår av när batteriet inte används (men då drar mätaren ström så länge brytaren är på) eller så har man en tryckknapp man trycker på när man vill mäta.
Det beror lite på hur man använder batteriet och hur mycket mätaren drar.
ebay
Item number: 350267508321
+ en 7805 och strömbrytare
Item number: 350267508321
+ en 7805 och strömbrytare
Om det är ett 12V blybatteri är han ju bara intresserad av området mellan 10v - 15V (under 10V är ju batteriet dött).
Då kan det vara bättre med en 5V DC mätare och en zenerdiod, så får han lättare att läsa av.
Strömbrytare till mätaren är ju bra.
Då kan det vara bättre med en 5V DC mätare och en zenerdiod, så får han lättare att läsa av.
Strömbrytare till mätaren är ju bra.