Mosfet som brinner upp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EarnBrz

Re: Mosfet som brinner upp

Inlägg av EarnBrz »

Det känns som jag får mycket input men jag vet inte riktigt var jag skall börja.
Är det PWM som är svaret?
Skulle jag kunna använda mig av en mosfet och sedan styra den med digitala pulser från mitt styrsystem?
Om ja: Brinner inte mosfeten upp ifall jag kör lika många Amp. som förut?
Eller är det där som magin?
Kan någon leda in en vilsen man på rätt stig?
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Den typen av frågor gör ju att man misstänker att du är på väg att ta ett lite stort steg. Men men, fel har man ju haft förr ;). Tricket med en MOSFET (eller valfri krafthalvledare) är att den kan hantera en hög ström _eller_ en hög spänning. Effekten är ström gånger spänning, vilket innebär att den brinner upp om du försöker köra den "halvöppen".

Det finns nog mycket bättre ställen att läsa grunderna om switchteknik, men man kan alltid börja på wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply
EarnBrz

Inlägg av EarnBrz »

Jag har tagit många stora steg i mitt liv. Detta blir väl ett till.
Men jag tror polleten har trillat dit tack vare ditt inlägg.

Om jag förstår detta rätt så är en mosfet bra när den är som en switch av och på. Gärna i en väldig fart.
Däremot i mellanläget som alltid uppstår när man kör den "linjärt" som jag gjorde. Alltså försökte styra den att öppna lite lagom så smäller det till .

Du är det bara på och labba igen :mrgreen:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Precis som Jonas L skriver är grelen med switch-mode att transistorn (oavsett typ) antingen fullt på eller fullt av. Detta ger (i teorien) antingen 0V * "en herrens massa" A = 0W (i transistorn = kall) eller En massa Volt * 0A = 0W.

Sedan är det nog så att inverteren knappast fungerar speciellt bra med dessa pulser, alltså måste de filtreras "lite". Till detta använder man en induktans (spole), en kondensator och en diod.

Det kopplas så att transistorn slår på/av VDD (+ om du vill), dessa pulser som kommer leds igenom spolen som i sin tur lämnar vidare till kondensatorn som glättar rimligt. Men när man pulser strömmen genom spolen uppstår det ett magnetfält vilket är energi och för att ta vara på denna energi kopplar man en diod mellan sidan som transistorn är kopplat till och GND, detta gör att den energi som finns i magnetfältet (laddad i spolen) skickas till kondensatorn också vilket ökar effektiviteten avsevärd.

Edit: Och om du väljer en N-MOSFET (som oftast är mer tålig, billigare och effektivare) kan det fungera bra med lite "trixande" (bootstrap på drivspänningen).

Såklart blir det så att när transistorn går ON går det en ström igenom, då alla transistorer har lite förlust över sig ger detta lite spänning vilket ger värme men om den t.ex. har 0,5V över sig (ganska troligt, kan vara lägre) blir det kanske 0,5V * 20A = 10W och detta är ju till att kyla bort. Tar man då fler MOSFET och parallellkopplar sänker man denna spänning = höjer effektiviteten, minskar kylbehov.
EarnBrz

Inlägg av EarnBrz »

Tackar Unicap.
Jag skall börja fundera lite i dina banor.

Måste bara kika lite hur man räknar ut vilka värden man skall ha på spolen och kondensatorn/bootstrapkondensatorn.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Vänta, vänta. Normalt sett vill man göra en sådan här koppling på plussidan, för att det är schematiskt bättre att man kan ha en gemensam minuspol. I detta fall när den ena sidan är tydligt isolerad så kan man överväga att bygga omvandlaren upp-och-ner, och switcha minuspolen. Fördelen med detta är att du kan skippa bootstrap-kretsen och ändå använda en N-kanal mosfet. Detta gör i sin tur att du kan tillåta 100% duty cycle. I annat fall kan du inte gå över 95-99%, så att bootstrap-kretsen inte blir urladdad. För så låga spänningar som du har så kan det sista problemet dock lösas genom att skippa bootstrap-kretsen och strömförsörja high-side med en separat isolerad DC-DC.

Ett ställe att börja på när man ska designa sin krets är:
http://www.poweresim.com/
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bra tänkt Jonas L :tumupp:

Det är så svårt för många att släppa det här med gemensam minus men det kan förenkla sååå mycket.

Protte
EarnBrz

Inlägg av EarnBrz »

Ojdå, nu börjar det bli mycket att lära och fundera på.
Jag får gå igenom powersim och se vad min hjärna lyckas förstå.
rex2005

Inlägg av rex2005 »

Tur man slipper tänka på batteri bank och om man ens vill använda sin egna el man tillverkar idag.
Jag köper,min el med skatt överföring m.m ca 1kr men när jag säljer (pruducerar) till elnätet får jag betalt 1,30kr så med andra ord sälja på dagen och köp på kvällen när man inte själv tillverkar är det mäst ekonomiska.

Gäller att inte använda förmycket av den guld el du tillverkar kan säkert förhanda till sig bättre pris en 1,3kr/kwh om man har större anläggning samt var man befinner sig.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag är inte riktigt med på problemet, men jag är nog nära.

Din växelriktare suger ut så mycket den kan och skickar det till dig eller tillbaka på elnätet (med dålig betalning). Så när dina batterier är fulla så tycker växelriktaren att den kan suga ut mycket effekt utan att spänningen sjunker?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tråden är 3 år gammal...
Skriv svar