Bromsbänk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bromsbänk

Inlägg av AndersG »

fungerar det inte att använda en frekvensräknare.
Jag vet. Jag har labbat med bromsbänkar. Det var närmast som en spark på traven, dvs hus man kan använda en PIC eller annan mpu. Det är ju bara att Googla, tex:

http://cnx.org/content/m32948/latest/
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Jag har pillat lite på den här testbänken och provat att anpassa signalen från Biltemaklämman till databoxens CTtrigg ingång.
Jag lärde mig att energin från ovan nämnda klämma inte räcker till att dra en TTL :)
När jag kopplade oscilloskopet till klämman fick jag signaler på 2-5 volt vilket gör mig lite orolig att det kanske måste till en förstärkare, så jobbigt med transistorer :)

Vad gäller övre gränsfrekvens på databoxen så går det att sätta prescaler i programvaran.
Så det problemet tror jag man löser genom att dela frekvensen från sensorn.

Hade någon form av plan att försöka ordna en CMOS lösning, men tyvärr har tiden inte funnits i överflöd när andra projekt varit viktigare (enligt arbetsgivaren alltså).

Om någon har löst "bekymmret" med att digitalisera signalen från biltemaklämman och kanske dela frekvensen en eller två gånger så tror jag att det är precis vad zimmer behöver.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tror inte att en prescaler hjälper, men kanske en förstärkare som sagt var. Du behöver detektera pulserna och sedan räkna tiden mellan pulser såvida du inte enbart tänker mäta vid konstanta varvtal.
zimmer
Kontakt:

Inlägg av zimmer »

Är det ingen som kan hjälpa mig att göra ett filter mellan klämman och min datalogger
Jag betalar för den som kan fixa det till mig !!

Mvh Martin
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag skall försöka söka fram min sensor i morgon...
bearing

Inlägg av bearing »

Vi hade väl kommit fram till att dataloggern är för långsam, inte sant?
Jag ser ingen mening med att tillverka och koppla in ett filter i dataloggern när det är själva loggerns begränsade hastighet som är det stora problemet.

Att använda en tachogenerator för att få rullens varvtal verkar inte heller särskilt klokt, tycker jag. En sensor som ger pulser som kan läsas in digitalt måste vara en betydligt bättre lösning. Jag skulle använt hallgivare.

En bromsbänk används ju för att utvärdera ifall ändringarna som gjorts i förbränningsmotorn gav positiv eller negativ verkan. Det kan handla om skillnader på 1%. Ifall bromsbänken mäter motorvarvtalet med upplösningen 1/15 (6%), samt använder analog mätning av rullens varvtal ser jag inte hur den skulle kunna upptäcka skillnader i motoreffekt på 1%. Förmodligen kommer den uträknade effekten skilja stort bara mellan två efterföljande bänkkörningar av samma motor, under samma dag, med bara minuters mellanrum. Då har vi inte ens gått in på att atmosfären (lufttryck, temperatur och luftfuktighet) ger skillnader.

Jag lovade zimmer att fixa ett filter, men det var med tron att det skulle komma till användning tillsammans med hårdvara som kan få ut något ur signalen, vilket den nuvarande dataloggern inte verkar kunna.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Håller med. en liten förstärkare på klämman ger en snyggare puls, men du behöver ändå en logger som klarar av att mäta avståndet mellan pulser med rimlig noggrannhet.

Sedan är, som bearing säger, tändpulsen mindre intressant, såvida du inte skall ta upp förtändningskurva etc. Bättre är då en magnetisk givare på svänghjulet, eller på bakhjulet/dynon. Skall du ta upp tändkurvor behlver du puls vid ÖDP, förutom tändpuls.
zimmer
Kontakt:

Inlägg av zimmer »

Kan det finnas något annat sätt man kan få varvtalet till min logger
jag vill kunna se när motorn pikar ut.
det kanske går att fixa på något annat sätt ???!!!
http://cid-e5c399d576b3934f.skydrive.li ... B3934F!169
bearing

Inlägg av bearing »

Tändkabelgivare -> filter -> mikroprocessor -> DAC -> analog ingång på dataloggern.

Men det är aldrig bra att gå via analogt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Pulsgivarförstärkare och pulsförlängare:
http://www.dalton.ax/diverse/pulsgivare.jpg
Skriv svar